IMSA i FIA osiągnęły porozumienie w sprawie prototypów LMH

W serii IMSA od 2023 roku do samochodów LMDh w rywalizacji prototypów dołączą pojazdy europejskiej klasy LMH.

Na początku 2020 roku IMSA, ACO i FIA rozpoczęły współpracę mającą na celu utworzenie wspólnej najwyższej klasy w wyścigach endurance. Owocem tych działań jest dopuszczenie pojazdów LMH do amerykańskiej serii IMSA w rywalizacji hypercarów.

Pierre Fillon, prezydent Automobile Club de l’Ouest będącego organizatorem 24-godzinnego wyścigu Le Mans, wyraził dumę z osiągniętego porozumienia.

To ważne ogłoszenie jest wynikiem naszych ambicji stworzenia wspólnej przyszłości wyścigów długodystansowych. Wszyscy pracowaliśmy razem, aby osiągnąć to przełomowe porozumienie i chciałbym serdecznie podziękować wszystkim zainteresowanym stronom. Ta wspaniała wiadomość zarówno dla kibiców, jak i fanów zwiastuje wyścigom endurance świetlaną przyszłość. Producenci marzyli, aby móc uczestniczyć we wszystkich najważniejszych wyścigach wytrzymałościowych na świecie używając taki sam model samochodu. Teraz marzenia stały się rzeczywistością.

Pierre Fillon
IMSA

W podobnym tonie wypowiedział się prezydent Komsji Endurance FIA, Richard Mille. Zdaniem 70-latka możliwość ścigania się identycznymi samochodami w każdym z najważniejszych wyścigów długodystansowych jest kamieniem milowym w historii motorsportu. Do beneficjentów takiego rozwiązania można zaliczyć amerykańską ekipę Glickenhaus, która będzie mogła ścigać się prototypem LMH również w swojej ojczyźnie.

FIA, ACO i IMSA pracowały nad wspólną przyszłością wyścigów długodystansowych, w której zespoły startujące w LMH i LMDh będą mogły ścigać się po obu stronach Atlantyku. Dziś widzimy, że te plany zbliżają się do rzeczywistości, co jest znakomitą wieścią dla wszystkich nas, zaangażowanych w ten sport. Zasady zostały uzgodnione przez wszystkie strony. Marzenie producentów i zespołów o ściganiu się takimi samymi pojazdami w każdym z najważniejszych wyścigów endurance na świecie po raz pierwszy w historii jest na wyciągnięcie ręki. To ważna chwila w dziejach motorsportu.

Richard Mille
IMSA

LMDh już w 2022 roku stanie się częścią klasy hypercarów w WEC i IMSA, lecz po raz pierwszy pojazdy obu specyfikacji zmierzą się ze sobą podczas wyścigu 24h Daytona w 2023 roku. Na ten właśnie rok swój debiut planują wszyscy producenci, którzy przygotowują pierwsze prototopy LMDh. Do tej pory na liście zgłoszeń pojawiły się cztery marki – Acura, Audi, BMW i Porsche. Już za niespełna półtora roku legendarny wyścig na Florydzie zweryfikuje ambitne plany włodarzy wyścigów długodystansowych. Pozostaje mieć nadzieję, że rewolucja w świecie endurance zakończy się powodzeniem.

fot. Wayne Taylor Racing; WEC