W serii IMSA od 2023 roku do samochodów LMDh w rywalizacji prototypów dołączą pojazdy europejskiej klasy LMH.
Na początku 2020 roku IMSA, ACO i FIA rozpoczęły współpracę mającą na celu utworzenie wspólnej najwyższej klasy w wyścigach endurance. Owocem tych działań jest dopuszczenie pojazdów LMH do amerykańskiej serii IMSA w rywalizacji hypercarów.
Pierre Fillon, prezydent Automobile Club de l’Ouest będącego organizatorem 24-godzinnego wyścigu Le Mans, wyraził dumę z osiągniętego porozumienia.
To ważne ogłoszenie jest wynikiem naszych ambicji stworzenia wspólnej przyszłości wyścigów długodystansowych. Wszyscy pracowaliśmy razem, aby osiągnąć to przełomowe porozumienie i chciałbym serdecznie podziękować wszystkim zainteresowanym stronom. Ta wspaniała wiadomość zarówno dla kibiców, jak i fanów zwiastuje wyścigom endurance świetlaną przyszłość. Producenci marzyli, aby móc uczestniczyć we wszystkich najważniejszych wyścigach wytrzymałościowych na świecie używając taki sam model samochodu. Teraz marzenia stały się rzeczywistością.
Pierre Fillon
W podobnym tonie wypowiedział się prezydent Komsji Endurance FIA, Richard Mille. Zdaniem 70-latka możliwość ścigania się identycznymi samochodami w każdym z najważniejszych wyścigów długodystansowych jest kamieniem milowym w historii motorsportu. Do beneficjentów takiego rozwiązania można zaliczyć amerykańską ekipę Glickenhaus, która będzie mogła ścigać się prototypem LMH również w swojej ojczyźnie.
FIA, ACO i IMSA pracowały nad wspólną przyszłością wyścigów długodystansowych, w której zespoły startujące w LMH i LMDh będą mogły ścigać się po obu stronach Atlantyku. Dziś widzimy, że te plany zbliżają się do rzeczywistości, co jest znakomitą wieścią dla wszystkich nas, zaangażowanych w ten sport. Zasady zostały uzgodnione przez wszystkie strony. Marzenie producentów i zespołów o ściganiu się takimi samymi pojazdami w każdym z najważniejszych wyścigów endurance na świecie po raz pierwszy w historii jest na wyciągnięcie ręki. To ważna chwila w dziejach motorsportu.
Richard Mille
LMDh już w 2022 roku stanie się częścią klasy hypercarów w WEC i IMSA, lecz po raz pierwszy pojazdy obu specyfikacji zmierzą się ze sobą podczas wyścigu 24h Daytona w 2023 roku. Na ten właśnie rok swój debiut planują wszyscy producenci, którzy przygotowują pierwsze prototopy LMDh. Do tej pory na liście zgłoszeń pojawiły się cztery marki – Acura, Audi, BMW i Porsche. Już za niespełna półtora roku legendarny wyścig na Florydzie zweryfikuje ambitne plany włodarzy wyścigów długodystansowych. Pozostaje mieć nadzieję, że rewolucja w świecie endurance zakończy się powodzeniem.
fot. Wayne Taylor Racing; WEC
Comments