Aby móc rozwijać swoją gamę modelową, Kia zainwestowała pokaźną kwotę 70 milionów euro w rozwój słowackiej fabryki silników oraz samochodów
W Żylinie na Słowacji, czyli całkiem niedaleko polskiej granicy, znajduje się fabryka samochodów i silników Kia. Jest to jedna z kluczowych lokalizacji dla koreańskiego producenta, a w ostatnim czasie sporo zainwestowano w modernizację tej fabryki. Ma to bezpośredni związek z wprowadzeniem nowych silników Smartstream, które zostały opracowane w centrum badawczo-rozwojowym marki Kia w Namyang w Korei; dzięki nim osiągi aut są lepsze, a zużycie paliwa i emisja – niższe. Mogliśmy zobaczyć je między innymi podczas ostatniej premiery w gamie rodziny Ceed, o której pisaliśmy tutaj.
Inwestycja w zakładzie w Żylinie ułatwia przestawienie jednej z czterech linii montażowych silników na produkcję benzynowych jednostek napędowych zamiast wysokoprężnych. Na aż trzech liniach Kia koncentruje się teraz na produkcji silników benzynowych o małej pojemności, wysokiej wydajności i kompatybilnych z napędem hybrydowym. Czwarta linia jest przeznaczona dla najnowszego, 1,6-litrowego turbodiesla Smartstream. To kolejny krok marki Kia w kierunku hybrydyzacji i elektryfikacji modeli, zgodny z ogólnym trendem na rynku europejskim.
„Inwestycja w słowacką fabrykę pomaga nam sprostać zmieniającym się wymaganiom europejskich kierowców. Widzimy wyraźny wzrost popytu na zelektryfikowane pojazdy z silnikiem benzynowym. Inwestycja w produkcję zaawansowanych układów napędowych, których oczekują nabywcy samochodów marki Kia, pomaga nam utrzymać zdolność produkcyjną”.
mówi Emilio Herrera, Dyrektor Operacyjny Kia Motors w Europie
Inwestycja umożliwia również produkcję najnowszych hybrydowych układów napędowych, opartych na nowych silnikach – 1,5-litrowym Kappa i 1,6-litrowym Gamma T-GDi (turbodoładowanym z bezpośrednim wtryskiem benzyny). Nowe czterocylindrowe silniki benzynowe stanowią podstawę strategii firmy w zakresie hybrydyzacji modeli i redukcji emisji dwutlenku węgla w Europie. Obydwie nowe jednostki napędowe zaprojektowano z myślą o integracji z 48-woltowym systemem miękkiej hybrydy EcoDynamics+. Ponadto, 1,6-litrowy silnik Gamma T-GDi został zaprojektowany z myślą o wykorzystaniu w innych hybrydowych układach napędowych, które w samochodach marki Kia mogą pojawić się w przyszłości.
„Obecnie już ponad jedna czwarta samochodów, które Kia sprzedaje w Europie, jest w jakiejś formie zelektryfikowana. W nadchodzących latach liczba ta będzie stale rosła. Nowe silniki charakteryzują się jeszcze większą wydajnością niż stosowane dotychczas i – dzięki łatwej integracji z hybrydowymi układami napędowymi – umożliwiają szybsze przejście do „zelektryfikowanej ery”. Jesteśmy dumni, że najnowszej generacji układy napędowe, z których mogą korzystać europejscy nabywcy są produkowane w Europie”.
dodaje Herrera
Nowy 1,5-litrowy silnik T-GDi zastępuje stosowany dotychczas 1,4-litrowy T-GDi i w przyszłości będzie stosowany w różnych modelach marki Kia. Silnik ten jest również wysyłany do zakładu w Nošovicach w Czechach, gdzie trafia pod maskę Hyundaia i30. Nowy silnik Gamma jest rozwinięciem istniejącego 1,6-litrowego T-GDi. Dzięki zastosowaniu najnowszych technologii Smartstream, silnik ten zużywa o nawet 8 procent mniej paliwa niż poprzedni. Maksymalna moc jednostki napędowej wzrosła z 177 do 180 KM, maksymalny moment obrotowy pozostał na poziomie 265 Nm.
Foto. materiały prasowe producenta
Założyciel | Redaktor naczelny
Pasjonat motoryzacji i marketingu – wielu mówi, że urodził się z benzyną we krwi, lecz lekarze wciąż mają wątpliwości jak to możliwe.