Wstępne podsumowanie roku 2022 – 7%-owy spadek sprzedaży

Branża motoryzacyjna kończy 2022 rok pod kreską. Pierwsze miesiące sprawiły, że końcowy spadek sprzedaży był nieunikniony.

Rok 2022 nie był najłatwiejszy dla przemysłu motoryzacyjnego właściwie już od samego początku. Pandemia koronawirusa ciągle rzucała cień na całą branżę, zaczął pogłębiać się globalny kryzys gospodarczy, a inflacja zaczęła niestety przybierać na sile. Gdy dodamy do tego rosyjską inwazję na Ukrainę, otrzymujemy naprawdę ogromną kumulację niekorzystnych zjawisk, które wpłynęły na kondycję rynku. Spadek sprzedaży postępujący z miesiąca na miesiąc nikogo niestety nie mógł dziwić, choć straty względem i tak nieudanego roku 2021 na poziomie kilkunastu procent były naprawdę alarmujące.

Od sierpnia mogliśmy jednak obserwować delikatne odwrócenie się tendencji. Obserwując bowiem analogiczne okresy w roku 2021 mogliśmy bowiem zacząć mówić o większej liczbie nabywanych przez Polaków samochodów, co nieznacznie poprawiło całą sytuację, a także rynkowe prognozy. Nie oznacza to jednak, że polski rynek motoryzacyjny miał się finalnie z czego cieszyć – ostateczny wynik, według wstępnych szacunków Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, jest gorszy nawet od fatalnego roku 2020.

Posiadając wstępne dane z okresu od 1 stycznia do 20 grudnia 2022, jesteśmy w stanie wyciągnąć już pierwsze wnioski. Według nich w naszym kraju w poprzednim roku zarejestrowano około 417 tysięcy nowych samochodów osobowych. Względem 2021 roku jest to więc spadek sprzedaży o 7%. Wtedy to zarejestrowano dokładnie 446 647 pojazdów, podczas gdy w 2020 roku – 428 347. Pobicie obu tych wyników jest już praktycznie niewykonalne, bowiem do zliczenia pozostało 11 dni. Gdy oficjalne wyniki nareszcie do nas spłyną, z pewnością was o tym poinformujemy.

spadek sprzedaży aut 2022

Jeżeli chodzi o statystyki poszczególnych marek nie powinien dziwić nas fakt, że tron kolejny rok z rzędu okupuje Toyota z liczbą 71 853 sprzedanych egzemplarzy. Japończycy zdominowali to zestawienie trzeci raz z rzędu – w 2020 roku odebrali oni palmę pierwszeństwa Skodzie i do tej pory jej nie oddali. Podium zostało zaś uzupełnione przez wspomnianych wyżej Czechów (40 585 egz.) oraz Kię (33 103). Kolejne lokaty okupują zaś kolejno Volkswagen, Hyundai, BMW, Mercedes, Dacia, Audi, Ford oraz Renault.

Foto. materiały prasowe marki Toyota