Już w 2023 roku będziemy prawdopodobnie mogli śledzić pierwszą serię wyścigową, stosującą jako napęd wodór. Czym jest projekt Hyraze?
W projekt HYRAZE zaangażowane są największe niemieckie organizacje powiązane z motoryzacją – ADAC, DMSB, HWA AG, Schaeffler AG i WESA. W działania zaangażowany jest także były szef DTM: Hans-Werner Aufrecht. Seria wyścigowa, która ma wystartować w 2023 roku, będzie nazywać się Hyraze League. Z kolei w 2025 roku miałaby otrzymać status Mistrzostw Świata, niczym ostatnio Formuła E.
![Hyraze](https://hyraze-league.com/mt-content/uploads/2020/08/3.jpg)
Pierwsza generacja aut ma opierać się o standaryzowane części i nadwozie, które zespoły będą mogły modyfikować. Wyścigi będą odbywać się najprawdopodobniej w formacie sprinterskim, jednak dzięki zastosowaniu napędu wodorowego, w przeciwieństwie do Formuły E możliwe będą zjazdy do alei serwisowej na tankowanie. To z pewnością urozmaici widowisko. Zastosowany ma być także system steering-by-wire. Polega on na tym, że nie ma typowej kolumny kierowniczej, a sygnały do kół wysyłane są elektronicznie.
Moc aut Hyraze League ma sięgać aż 800 koni mechanicznych! Reszta danych nie została na razie podana do opinii publicznej.
![Hyraze](https://hyraze-league.com/mt-content/uploads/2020/08/1.jpg)
Będzie to kolejna innowacyjna seria, która bazuje na alternatywnym napędzie. Od 2014 roku działa bowiem Formuła E – pierwszej w pełni elektrycznej serii. Z roku na rok wyścigi ,,elektryków” zyskują popularność zarówno wśród kibiców, jak i producentów. Dość powiedzieć, że gdy Formuła 1 ma problem z pozyskaniem nowego konstruktora czy dostawcy silników, tak Formuła E ,,cierpi” na ich nadmiar. Porsche, Mercedes, Nissan to tylko nieliczne marki, które postanowiły zaistnieć w elektrycznej serii.
![Hyraze](https://hyraze-league.com/mt-content/uploads/2020/08/5.jpg)
Nowa seria wyścigowa z reguły cieszy się sporym zainteresowaniem. Tak z pewnością będzie i w tym przypadku. Możemy zatem spodziewać się, że producenci, a także podmioty prywatne mogą być całkiem zainteresowane wejściem do Hyraze League.
Motorsport to wciąż idealna platforma dla postępu technologicznego. Z tego powodu musimy powstrzymać utratę jego znaczenia poprzez wprowadzanie innowacji, zwiększanie jego atrakcyjności i konsekwentne dążenie do technologii zorientowanej na przyszłość. Ogólny zamysł HYRAZE League zrobił na nas naprawdę spore wrażenie. Nacisk na stabilność serii i transfer zastosowanych tam technologii do produkcji seryjnej sprawia, że HYRAZE League jest idealnym dodatkiem do naszych dotychczasowych działań.
Clemens Klinke, członek zarządu spółki Dekra
Fot: Materiały prasowe HWA AG
Comments