Wraz z końcem produkcji Astry w Gliwicach zamyka się pewien rozdział w polskiej motoryzacji, ale jednocześnie otwiera nowy, elektryczny i dostawczy.
Niedawno, bo na początku zeszłego miesiąca, informowaliśmy, że z fabryki w Gliwicach zjechała półmilionowa Astra piątej generacji. Takie kamienie milowe zawsze cieszą i są wyznacznikiem pewnego sukcesu. Teraz era Astry się kończy, ale cała historia fabryki Opla w Gliwicach, a właściwie Opel Manufacturing Poland, zaczyna się w październiku 1996 roku, kiedy to wbito symboliczną łopatę i rozpoczęto budowę. Zaledwie 22 miesiące później gotowa była najnowocześniejsza fabryka General Motors na świecie. W tamtym czasie Gliwice zostały wybrane spośród 100 miast, które kandydowały na lokalizację nowej fabryki.
Produkcja oficjalnie rozpoczęła się 31 sierpnia 1998, a z taśm produkcyjnych zaczął zjeżdżać Opel Astra Classic I. W 2000 roku z linii montażowych zjechała pierwsza Agila, a Gliwice były jedynym miejscem na świecie, gdzie produkowano ten samochód, przy czym warto zauważyć, że aż 95% produkcji szło na eksport. Po pierwszej generacji Astry przyszedł czas na następcę i tak w październiku 2003 roku pojawiła się Astra Classic II, a dwa lata później również Zafira II. 22 sierpnia 2007 roku po raz pierwszy z fabryki wyjechała Astra H, czyli trzecia generacja i była to wersja Sedan. Ten wariant również produkowany był tylko w Gliwicach, a spora część aut trafiła do Rosji. Ciekawostka jest fakt, że od marca 2005 do maja 2007 produkowano również Suzuki Wagon R+.
Dwa lata później rozpoczęto produkcję Astry J, czyli czwartej generacji w wersji pięciodrzwiowej. Co ciekawe, Astra J w wersji sedan była produkowana do 29 października 2020 roku i choć w Polsce wycofano hatchbacki i kombi w 2015 roku wraz z pojawieniem się nowej generacji K, to na eksport sedan produkowany był jeszcze przez 5 lat. Ostatnia sztuka trafiła do klienta w Egipcie, a sporo samochodów trafiło również do Rosji czy Turcji. Od 2011 roku produkowano Astrę GTC. Za kolejne dwa lata z fabryki wyjeżdżał Opel Cascada.
Od 29 września 2015 roku produkowany w Gliwicach był Opel Astra K, czyli piąta generacja, ostatnia jaka wyjechała z tej fabryki. Opel Manufacturing Poland ma na swoim koncie sporo sukcesów, bowiem już w 2007 roku wyprodukowano ponad milion samochodów. W 2005 roku fabryka w Gliwicach odpowiadała za 1,37% całego eksportu w Polsce! W 2016 roku wyprodukowano ponad 201 tysięcy samochodów w ciągu roku.
Przełom 2021 i 2022 roku jest wyjątkowym okresem dla polskiego oddziału Stellantis w Gliwicach. Firma przygotowuje się intensywnie do uruchomienia produkcji dużych samochodów dostawczych w swojej nowo wybudowanej fabryce. W związku z tym dzisiaj zakończono produkcję samochodów osobowych w sąsiadującej z nią, i również należącej do Stellantis, fabryce Opel Manufacturing Poland. Ostatnim samochodem, który opuścił jej linię montażową był czerwony Opel Astra dla klienta w Polsce.
Z początkiem stycznia 2022 roku rozpocznie działalność Stellantis Gliwice – nowoczesna fabryka typu greenfield, w której od kwietnia przyszłego roku, rozpocznie się produkcja dużych samochodów dostawczych. Do tego czasu w zakładzie będą prowadzone prace przygotowawcze, w tym testy maszyn i urządzeń, a także systemów informatycznych i logistycznych. Równolegle będzie kontynuowana testowa produkcja pojazdów, którą z sukcesem rozpoczęto już w sierpniu tego roku.
„To jeden z najważniejszych momentów w historii naszej firmy. Przełomowa zmiana profilu produkcyjnego na duże samochody dostawcze czyni nas współodpowiedzialnymi za ten, ważny dla Stellantis, segment rynku. Jesteśmy na ostatniej prostej w przygotowaniach do uruchomienia produkcji dużych vanów dla marek Stellantis: Peugeota, Citroëna, Opla i Fiata”
powiedział Andrzej Korpak, prezes zarządów Opel Manufacturing Poland i PSA Manufacturing Poland (od 3 stycznia, 2022 r. – Stellantis Gliwice)
Uruchomienie produkcji pojazdów LCV w Gliwicach nadaje nowy kontekst biznesowy tej polskiej lokalizacji Stellantis. Grupa jest liderem rynku LCV w Europie z udziałem na poziomie 32%, co nadaje fabryce ważną rolę w jej strukturach produkcyjnych. Ponadto, dzięki planom uruchomienia w polskim zakładzie produkcji modeli o napędzie elektrycznym (BEV), staje się on istotnym elementem strategii elektryfikacji całej gamy modelowej Stellantis. Daje to gliwickiemu zakładowi stabilne perspektywy na najbliższe lata, a co najważniejsze, zapewnia miejsca pracy wszystkim pracownikom obecnej fabryki Opel Manufacturing Poland.
Foto. materiały prasowe producenta
Założyciel | Redaktor naczelny
Pasjonat motoryzacji i marketingu – wielu mówi, że urodził się z benzyną we krwi, lecz lekarze wciąż mają wątpliwości jak to możliwe.
Comments