Założyciel | Redaktor naczelny Pasjonat motoryzacji i marketingu - wielu mówi, że urodził się z benzyną we krwi, lecz lekarze wciąż mają wątpliwości jak to możliwe.

Porsche Polska zaprezentowało unikatowy model Porsche 911 Dakar, który został indywidualnie skonfigurowany i nawiązuje do kultowego rajdu sprzed 55 lat. Samochód ten towarzyszy jubileuszowym obchodom 75-lecia sportowych samochodów Porsche. Oryginalna załoga Porsche w składzie z Sobiesławem Zasadą jako kierowcą i Markiem Wachowskim w roli pilota wygrała etap po bezdrożach Australii.

Rok 2023 jest wyjątkowy dla Porsche ze względu na liczne jubileusze. Przede wszystkim marka świętuje 75 lat swoich samochodów sportowych, rozpoczynając historię w 1948 roku, kiedy to na drogi wyjechało pierwsze Porsche 356 skonstruowane przez Ferry’ego Porsche. 60 lat temu na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie zaprezentowano najbardziej kultowy model w dziejach marki – Porsche 911. W Polsce także przypadają okrągłe rocznice związane z Porsche. 20 lat temu oficjalnie zarejestrowano Porsche Club Poland. A przed 55 laty Polacy zdobyli złote miejsce, zajmując czwarte miejsce w rajdzie Londyn-Sydney za kierownicą Porsche 911 pierwszej generacji. Na cześć tych wydarzeń Porsche Polska we współpracy z fabryką w Stuttgarcie-Zuffenhausen stworzyło wyjątkowy model Porsche 911 Dakar.

Porsche 911 Dakar RED58 Special w hołdzie Sobiesławowi Zasadzie

Hołd dla Zasady i Wachowskiego

Samochód ten został skonfigurowany w ramach fabrycznego programu Sonderwunsch (niem. „życzenie specjalne”), który pozwala klientom na personalizację swoich pojazdów. Czerwone Porsche 911 Dakar z numerem 58 na drzwiach zostało stworzone w hołdzie dla Sobiesława Zasady i Marka Wachowskiego, którzy 55 lat temu pokonali trasę rajdu Londyn-Sydney w Porsche 911.

Projekt specjalnej edycji 911 związanej z Sobiesławem Zasadą zrodził się w 2014 roku, kiedy do polskiej oferty trafiło Porsche 911 Carrera S Martini Racing Edition. Ostateczna koncepcja auta powstała podczas realizacji filmu dokumentalnego “RED58”, który opowiadał o poszukiwaniach historycznego rajdowego Porsche 911. Zainteresowanie niesamowitym wyczynem polskich sportowców dodatkowo wzmogły artykuły opublikowane w lokalnej edycji magazynu Porsche “Christophorus”.

Porsche 911 Dakar RED58 Special w hołdzie Sobiesławowi Zasadzie

50 indywidualnych opcji

Samochód Porsche 911 Dakar RED58 Special został starannie zaprojektowany, aby nawiązać do historycznego pojazdu Zasady i Wachowskiego, ale jednocześnie być wyjątkowy i niepowtarzalny. Dobór koloru lakieru był jednym z największych wyzwań, ponieważ oryginalny samochód rajdowy z 1968 roku był pomalowany na kolor Blood Orange. Zdecydowano się na ręczne lakierowanie samochodu, a numer startowy 58 na drzwiach oraz napis “Poland” nad grillem tylnej pokrywy zostały również namalowane ręcznie.

Samochód wyróżniają projektory LED w drzwiach z indywidualną grafiką przedstawiającą logo maratonu Londyn-Sydney oraz ucha holownicze w kolorze żółtym, klatka bezpieczeństwa oraz kubełkowe, sportowe fotele z pepitą i zagłówkami ze specjalnym haftem. W wyposażeniu auta znajdują się także lakierowane oznaczenia modelu i marki w kolorze złotym, reflektory przednie z całkowicie chromowanym wykończeniem, lakierowane klamki drzwi na kolor Brilliant Silver, a także spersonalizowana, chromowana plakietka RED58 na słupkach B z autografem Sobiesława Zasady.

Porsche 911 Dakar RED58 Special posiada ponad 50 indywidualnych opcji, w tym personalizowane dywaniki podłogowe z indywidualną grafiką na skórzanej wstawce “London-Sydney Marathon”, krzyżowe przeszycia czarnej, skórzanej tapicerki oraz zatyczki wentyli w oponach z numerem 58. Samochód został również bogato wyposażony w akcesoria z gamy Porsche Tequipment, w tym chlapacze z wytłoczeniem 911 Dakar, kanister na paliwo i kanister na wodę pitną, składaną łopatę oraz podkładki trakcyjne. Cały zestaw akcesoriów można umieścić na specjalnie przeznaczonym do tego koszu dachowym, który wyposażony jest w dodatkowe oświetlenie. Do nocowania w terenie świetnie nadaje się namiot dachowy, który również można zainstalować na dachu terenowego 911.

Ponadto, specjalnie dla samochodu inspirowanego występem Sobiesława Zasady i Marka Wachowskiego w maratonie Londyn-Sydney, stworzony został wyjątkowy zegarek Porsche Design Chronograph 911 Dakar, limitowany do jednej sztuki o oznaczeniu 058. Cała seria chronografów dla modelu 911 Dakar wyposażona jest w pierwszą na świecie kopertę chronografu zrobioną z węglika tytanu.

Londyn-Sydney w Porsche 911

Porsche 911 Dakar RED58 Special to hołd dla Sobiesława Zasady i Marka Wachowskiego, którzy w 1968 roku pokonali trasę rajdu Londyn-Sydney, liczącą ponad 16 tysięcy kilometrów. Podczas rajdu z Londynu do Bombaju Zasada z Wachowskim jechali w ciemno, ale na etapie australijskim wygrali większość etapów, co pozwoliło im zdobyć czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej, stając się bohaterami Australii.

Współczesne poszukiwania “RED58” przeprowadzone przez filmowca Andrzeja Ślązaka i dziennikarza Wojciecha Jureckiego doprowadziły do odnalezienia wraku historycznego samochodu, którym polska załoga pokonała pół świata. Na podstawie tych poszukiwań powstał film dokumentalny “RED58”, który opowiada historię tej niesamowitej podróży.

Porsche 911 Dakar RED58 Special w hołdzie Sobiesławowi Zasadzie

“Kronika Porsche. Polskie historie”

Wraz z premierą Porsche 911 Dakar RED58 Special, Porsche Polska zaprezentowało także publikację “Kronika Porsche. Polskie historie”, która opowiada o polskich związkach z marką Porsche w latach 60. i 70. Książka ta zawiera wiele unikalnych zdjęć i dokumentów, które po raz pierwszy zostały opublikowane w formie cyfrowej. Obejmuje również historie innych polskich legend świata sportu samochodowego, takich jak Włodzimierz Markowski, Adam Smorawiński czy Marek Wachowski.

Program Sonderwunsch pozwala klientom na personalizację swoich Porsche, umożliwiając im stworzenie auta, które odzwierciedla ich osobowość w najdrobniejszych szczegółach. Klienci są zaangażowani we wszystkie etapy tworzenia swojego samochodu, dzięki czemu stają się częścią firmy Porsche. Istnieją dwie główne fazy: faza koncepcyjna, która trwa zwykle rok, i faza realizacji, w której budowany jest samochód zgodnie z ostatecznie uzgodnioną koncepcją. Cały proces pozwala na stworzenie wyjątkowego i niepowtarzalnego pojazdu, który spełnia oczekiwania klienta w pełni.

Foto. materiały prasowe producenta

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *