Dzisiaj crossovery są jednymi z najchętniej kupowanych samochodów i nikt nie zastanawia się jaka jest ich historia i co zapoczątkowało ich powstanie. Jeszcze 20 lat temu segment tych samochodów był mało znaczący dla producentów, a klienci wybierali z reguły większe SUVy. Tendencja ta zmieniła się pod koniec lat 90 ubiegłego wieku, kiedy to między innymi Honda wraz z Toyotą wprowadziły na rynek swoje pierwsze crossovery. Cechowała je lepsza zwinność i zwrotność, ale również niższe zużycie paliwa względem chętnie wybieranych SUVów. To skłoniło wielu klientów do ponownego przemyślenia swojej decyzji, a w ostateczności postawienia na mniejszego crossovera, który okazał się wystarczający do miasta i w ostateczności nie rujnował domowego budżetu. Współcześnie crossovery wyewoluowały na naprawdę wysoki poziom i znajdują się w ofercie prawie każdego producenta, nawet tych spod znaku premium.
Pierwsza generacja 1999-2006
Premiera tego skromnego modelu, który jak się okazało później miał przyczynić się do rewolucji przemysłu motoryzacyjnego odbyła się w 1997 roku w Tokio. Miał być mniejszą wersją zaprezentowanego kilka lat wcześniej modelu CR-V, który to cieszył się dużą popularnością. Sam skrót HR-V oznacza Hi-rider Revolutionary Vehicle, czyli już w samej nazwie mamy nawiązanie do rewolucyjnego pojazdu. Samochód bazuje na platformie pochodzącej z modelu Logo, który był małym miejskim autem segmentu B produkowanym przez Hondę do 2001 roku. Podczas Tokyo Motor Show w 1997 roku przedstawienie przez Japoński koncern motoryzacyjny koncepcyjnego modelu HR-V nazywanego wtedy jeszcze “Wild and Joyfull J-WJ” wywołało nie małe zamieszanie. Samochód od razu zyskał na popularności i dwa lata później z fabryki w Suzuce wyjechały pierwsze egzemplarze.
HR-V oferowany był klientom z tylko jednym silnikiem benzynowym o pojemności 1.6 oraz mocy 105 KM i 138 Nm. Do wyboru klienci mieli 5-biegową skrzynię manualną lub automatyczną. Tak mały wybór opcji silnikowych spotkał się z niezadowoleniem ze strony klientów, którzy chcieli zobaczyć w małej Hondzie silnik Diesla. Być może taki ruch zwiększyłby jeszcze bardziej popularność HR-V, jednak firma nie zdecydowała się wprowadzić takiej jednostki dla pierwszej generacji swojego crossovera. Od maja 1999 roku do października 2001 roku produkowano wersję 3-drzwiową z napędem na przód lub na wszystkie cztery koła. Przedni napęd pozwalał osiągnąć setkę w 11,2 sekundy, a prędkość maksymalna wynosiła 165 km/h. W tej wersji Honda spalała około 10 litrów w mieście, a na autostradzie średnie spalanie wynosiło 7,2 litra, co było bardzo dobrym wynikiem jak na samochód tego segmentu w tamtym czasie. Jeśli klient zdecydował się na napęd na wszystkie koła to na pewno nie uzasadniał swojej decyzji osiągami, gdyż w takiej konfiguracji przyspieszenie rosło do czasu 13,2 sekundy, a prędkość maksymalna malała do zaledwie 152 km/h. Rosło również spalanie do prawie 11 litrów w mieście i 8 na autostradzie. Jednak w końcu miał to być samochód terenowy, a w ciężkich warunkach napęd na cztery koła był niezastąpiony szczególnie, żę pochodził od większego modelu CR-V i wykorzystywał tylny mechanizm różnicowy podwójnej pompy hydraulicznej, w którym układ 4WD jest uruchamiany hydraulicznie, gdy koła przednie tracą przyczepność.
W 2000 roku pokazano 5-drzwiową wersję Hondy, a w 2001 roku samochód przeszedł facelifting. Zmieniono przedni zderzak, grill, lampy oraz wnętrze. Wprowadzono również nowy silnik, który oznaczony był jako “Sport”. Było to tak na prawdę ta sama jednostka, jednak jej moc została zwiększona do 124 koni i 144 Nm. Wybranie tej jednostki było równoznaczne z wybraniem napędu 4WD, gdyż było to jedyne możliwe połączenie. Czas przyspieszenia zbliżył się do czasu wersji przednio napędowej sprzed faceliftingu i wynosił 11,3 sekundy, a prędkość maksymalną podniesiono na 170 km/h i była to tym samym najszybsza Honda HR-V. Trzeba przyznać, że jak na miejski samochód z lat 90. XX wieku i to Honda była bardzo dobrze wyposażona. Na liście standardowego wyposażenia możemy znaleźć między innymi ABS, elektryczne szyby i lusterka, wspomaganie kierownicy czy manualną klimatyzację. W 2006 roku zakończono produkcję i wydawało się, że Honda całkowicie zapomniała o swoim crossoverze, który był prekursorem w segmencie.
Druga generacja 2016-obecnie
Mamy rok 2013 i ponownie targi motoryzacyjne w Tokio. Honda pokazuje po raz pierwszy nową generację HR-V pod nazwą Honda Vezel. Ponownie szok i zaskoczenie, a za rok w Nowym Jorku mamy światową premierę produkcyjnej HR-Vki. Tym razem bazą do nowego modelu jest Honda Jazz, czyli równie mały miejski samochód co Logo w latach 90. Produkcja odbywa się podobnie jak w przypadku pierwszej generacji w fabryce w Suzuce. Samochód bardzo przypomina koncepcyjny pojazd pokazany w Detroid w 2013 roku o nazwie Urban SUV Concept i w zasadzie jest jego produkcyjną odmianą. Obecna generacja dostarczana jest między innymi na rynek Europejski, Amerykański, Japoński, Brazylijski, Malezyjski czy Tajlandzki.
Europejscy klienci mają do wyboru silnik benzynowy o pojemności 1.5 (130 koni i 155 Nm) oraz jeden silnik Diesla* o pojemności 1.6 (120 koni). Na rynku Amerykańskim samochód możemy skonfigurować z napędem na wszystkie koła, natomiast wersja Europejska ogranicza się do napędu na przednią oś. Honda oferuje 6-biegową skrzynię manualną lub automat CVT. W przypadku drugiej generacji Hondy HR-V projektanci postawili sobie za cel połączenie sportowego designu, nadwozia coupe i dynamiki sylwetki oraz zamknięcie tego wszystkiego w miejskim crossoverze. Widać to w łagodnych kształtach oraz opadającej linii nadwozia oraz przodzie, którego linie przechodzą płynnie ku tyłowi. Na 2019 rok modelowy samochód przeszedł lekki facelifting w skład, którego wchodzi przeprojektowany przód nawiązujący do modelu Civic, nowe zderzaki, pełne światła LED oraz odświeżone wnętrze wraz z multimediami.
Podobnie jak pierwsza generacja w czasach swojej świetności tak druga generacja teraz jest bogato wyposażona. Samochód oferowany jest w trzech wersjach wyposażenia: Comfort, Elegance i Executive. Dwie ostatnie zawierają pakiet Advanced Driver Assist System, który obejmuje zaawansowane systemy bezpieczeństwa, a wśród nich aktywny tempomat, system rozpoznawania znaków, system ostrzegania przed kolizją, system aktywnego hamowania w ruchu miejskim oraz system kontroli stabilności jazdy. Ceny nowej, odświeżonej HR-V zaczynają się od 84 800 zł za podstawową wersję Comfort oraz od 111 400 zł za wersję Sport. Najmocniejsza odmiana ma wzmocniony silnik do aż 182 koni, co pozwala przyśpieszyć do setki w 7,2 sekundy i maksymalnie jechać 215 km/h, podczas gdy słabsza odmiana potrzebuje ponad 10 sekund i może mknąć autostradą tylko 192 km/h. Jeśli zdecydujemy się na samochód z 2018 rocznika modelowego to uzyskamy dodatkowe 3 000 zł rabatu, a z pełną ofertą możemy zapoznać u dealera Hondy.
Honda zdecydowała się przywrócić do swojej oferty model HR-V, ponieważ zauważyła, że rynek ten rozkwitł zdecydowanie bardziej niż w latach 90. kiedy to walczyła o swoje miejsce pierwsza generacja. Szkoda, że na rynku Europejskim nie mamy możliwości wybrania napędu na cztery koła, bo w końcu crossover ma być z założenia samochodem uterenowionym i powinien sobie radzić poza drogami utwardzonymi. Zapewne decyzja była uwarunkowana popytem na wersje AWD, gdyż wielu klientów decyduje się na przedni napęd, bo tak na prawdę nigdy nie wjeżdżają na bezdroża. Posiadacze pierwszej generacji do dziś chwalą sobie ten samochód za wytrzymałość i niezawodność oraz niskie koszty utrzymania, bo nawet jeśli coś się popsuje to można to tanio i szybko naprawić.
Foto. materiały prasowe Honda
*Obecnie silnik Diesla nie jest już dostępny w ofercie
Wpis powstał przy pomocy Honda AutoWitolin, jednak nie miało to wpływu na jego treść.
Założyciel | Redaktor naczelny
Pasjonat motoryzacji i marketingu – wielu mówi, że urodził się z benzyną we krwi, lecz lekarze wciąż mają wątpliwości jak to możliwe.
Comments