Wraz z powrotem F1, wraca temat legalności systemu DAS Mercedesa oraz bolidu Racing Point. Inne zespoły mogą złożyć na obie ekipy oficjalne skargi.
Przełomowy system DAS został wprowadzony przez stajnię z Brackley podczas zimowych testów. Najprawdopobniej ma on poprzez zmianę zbieżności kół zmniejszyć opór aerodynamiczny na prostych oraz poprawić dogrzewanie i pracę opon. Zgodność z przepisami pomysłu Mercedesa była niejednokrotnie podawana w wątpliwość i po tym weekendzie wyścigowym zespoły będą miały prawo zgłosić to do FIA. Głównym punktem zapalnym jest przepis 10.2.3 regulaminu technicznego. Mówi on o tym, że podczas jazdy zabronione jest dokonywanie jakichkolwiek regulacji zawieszenia.
Kolejnym przedmiotem powracających kontrowersji jest RP20. Bolid ten wygląda pod wieloma względami identycznie jak zeszłoroczny Mercedes, jednakże Otmar Szafnauer zarzekał się, że samochód jest wynikiem ich samodzielnej pracy. Wedle właściciela zespołu, Lawrence’a Strolla, wnioski wyciągnięte podczas pracy nad RP20 były po prostu podobne do tych, które wysnuli inżynierzy Mercedesa rok wcześniej. Chęć zgłoszenia RP20 wyraziło już Renault, lecz sytuacja wygląda tak samo jak w przypadku DAS. Francuzi muszą poczekać do przejechania pierwszych kilometrów w oficjalnej sesji.
Oni [Racing Point] mają na pewno świetnego fotografa. Szczerze mówiąc to sami mówili, że ich rozwiązania są podobne do Mercedesa. Pierwszy raz, odkąd dołączyłem do Formuły 1, ktoś jest dumny ze skopiowania czyichś rozwiązań. Jest to podobne do sytuacji, kiedy ktoś próbuje podrobić dzieło sztuki i jest niezwykle zadowolony z wyników swojej pracy.
Cyril Abiteboul
Kontrowersji w tym temacie spodziewa się Cristian Horner. Szef Red Bulla uważa, że zgłoszenia w kierunku Mercedesa, Racing Point oraz kogokolwiek, kto wprowadzi części budzące podejrzenia, to kwestia chwili.
To są mocne zespoły i jak tylko rozpocznie się ściganie, zacznie pojawiać się coraz więcej znaków zapytania. Od DAS-u przez Racing Point do każdego, kto może wydawać się podejrzany.
Cristian Horner
Start ścigania w Austrii już w piątek o godzinie 11 czasu polskiego. Rozpocznie się wtedy pierwsza sesja treningowa.
Foto. @MercedesAMGF1; @RacingPointF1
Comments