Racing Point

Tegoroczny bolid Racing Point został dwukrotnie oprotestowany przez Renault. Jednak stajnia z Silverstone okazuje się na to doskonale przygotowana.

Ekipa Racing Point wywołała prawdziwą burzę już podczas przedsezonowych testów w Barcelonie. Nowe auto zespołu z Silverstone okazało się wyglądać niemal jak 100% kopia Mercedesa z ubiegłorocznej kampanii, a obrazki porównujące RP20 i Mercedesa W10 obiegły cały internet. W związku z tym, protesty ze strony rywali wydawały się tylko kwestią czasu. Po GP Styrii bolid kanadyjskiego zespołu oprotestowało Renault. Francuzi powtórzyli pozew po GP Węgier. Marcin Budkowski przyznał, że wręcz niemożliwe jest idealne skopiowanie elementu nie posiadając szkicu.

Jak się okazało “Różowy Mercedes”, solidnie przygotował się do obrony i… przygotował ponad 850 rysunków kanałów chłodzonych.

Wiecie dobrze, że wyprodukowanie kanałów chłodzących zajmuje dużo czasu, są one bardzo skomplikowane, a my mamy 886 różnych rysunków naszych kanałów. Nie, oni oprotestowali kanały chłodzące, a my nie mamy innych, głównie dlatego, że są one zgodne z przepisami. Nie mamy żadnych obaw. Nasze kanały są przepisowe, jeździliśmy z nimi w zeszłym tygodniu, jeździliśmy w ten weekend i będziemy z nich korzystali na Silverstone.Moja opinia na ten temat jest taka, że kopiowanie w Formule 1 to standard. ażdy zespół w normalnych czasach ma swoich cyfrowych fotografów w alei serwisowej, którzy robią tysiące zdjęć każdego bolidu do dalszej analizy, aby można było później skopiować najciekawsze pomysły.

Otmar Szafnauer

Szafnauer zwrócił też uwagę na to, że kopiowanie elementów od innych zespołów jest wpisane w DNA Formuły 1.

Racing Point przeniosło to na kolejny poziom i wykonało dokładniejszą robotę. W padoku nie ma zespołu, który nie skopiowałby czegoś od rywala. Gdybym poprosił każdego dyrektora technicznego o podniesienie ręki jeżeli nigdy nie skopiował czegoś od kogoś. Nie widzielibyśmy żadnych rąk. Sam kopiowałem różne rzeczy.

Otmar Szafnauer
Racing Point

Stanowisko Ross Brawna

Ross Brawn twierdzi, że inżynierowie zespołu nie mogą od tak wymazać z pamięci tego co widzieli w minionych latach. Bowiem w poprzednich sezonach, kanały chłodzące nie znalazły się na czarnej liście FIA.

W zeszłym roku Racing Point miało dostęp i mogło korzystać z kanałów chłodzących Mercedesa w specyfikacji na sezon 2019, gdyż nie były one na liście części FIA. W tym roku kanały chłodzące znalazły się na tej liście, więc trzeba było samodzielnie je zaprojektować. Niemniej Racing Point nie może od tak zapomnieć wiedzy, którą pozyskało na podstawie kanałów chłodzących Mercedesa w 2019 roku. Myślę, że to nie jest logiczne, aby sądzić, że oni mogą wymazać tak swoje banki pamięci. To ciężki problem i eksperci FIA muszą się z nim zmierzyć.

Ross Brawn
Racing Point

Jak się okazało sztuczka jaką zastosował zespół Lawrenca Strolla doczekała się potencjalnych naśladowców. Helmut Marko orzekł, że jeżeli różowe auta okażą się legalne to zrobią taki sam trick., który miałby polegać na tym że w podobny sposób skopiowane zostaną rozwiązania techniczne Red Bulla do Alpha Tauri. Możliwe, że proceder rozpoczął wyścig wielkiego kopiowania, który ustanie dopiero po interwencji FIA. Niemniej trzeba się zgodzić ze słowami Szafnauera, że każdy inżynier wspierał się na pracy rywala.

Foto : Materiały prasowe zespołu

Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *