Jeśli wydawało się wam, że świat oponiarski zapadł w sen zimowy to Pirelli z nową oponą Cinturato P7 daje znać, że wszystko jest w dobrej formie, a nowoczesne technologie wkraczają do działania
Nowa Pirelli Cinturato P7, letnia opona segmentu “High Performance”, zapewnia większe bezpieczeństwo, wydajność i odpowiedzialność. Wynika to z długiej, 70-letniej tradycji Cinturato, jak również wyciągniętych wniosków z nieustającego rozwoju poprzedniej generacji P7. Nowa opona jest już w sprzedaży w ramach przygotowań do lata i debiutuje na wszystkich europejskich i azjatyckich rynkach. Począwszy od poprzedniej generacji zaprezentowanej w 2009 roku, która stała się liderem w dziedzinie homologacji, Cinturato P7 jest stale ulepszana dzięki ścisłej współpracy między Pirelli, a światowymi producentami samochodów klasy premium.
Najnowsza generacja Pirelli Cinturato P7 podkreśla najważniejsze priorytety dla współczesnych kierowców: bezpieczeństwo i wydajność. Inżynierowie Pirelli, dzięki intensywnemu programowi badań i rozwoju, opracowali produkt o wysokim poziomie technologii, który jest w stanie przezwyciężyć typowe kompromisy związane z oponami. Nowe technologie stworzone dla Cinturato P7 są w stanie pogodzić sprzeczne wymagania, takie jak wydajność na mokrej nawierzchni i niskie opory toczenia, osiągając nowy standard technologiczny, aby zadowolić kierowców i producentów samochodów na całym świecie. Innowacje techniczne w najnowszej Cinturato obejmują nową mieszankę wyposażoną w rodzaj „inteligencji mechanicznej”, która może się zmieniać w zależności od temperatury otoczenia: podobnie jak na zasadzie posiadanie dwóch mieszanek w jednym modelu opony.
Przede wszystkim bezpieczeństwo
Bezpieczeństwo jest kluczową cechą nowej Pirelli Cinturato P7. Oprócz poprawy prowadzenia na suchej nawierzchni w stosunku do poprzedniej generacji, nowa opona Pirelli do samochodów klasy premium również znacznie poprawia prowadzenie na mokrej nawierzchni, aquaplaning i hamowanie: krótsza droga hamowania nawet o cztery metry przy prędkości 100 km/h. Innowacje wprowadzone przez inżynierów Pirelli poprawiają również komfort akustyczny (dzięki niższemu poziomowi hałasu na drodze) i komfort jazdy, a nowa opona może lepiej absorbować nierówności na drodze. Całkowita żywotność opon wzrasta o sześć procent, co oznacza, że opony muszą być zmieniane rzadziej. Opór toczenia spada również średnio o jedną klasę (mniej o 12%), poprawiając zużycie paliwa o 4% (mierzone w cyklu WLTP), a także zmniejszając emisję CO₂.
Mieszanka, która dostosowuje się do temperatury
Bieżnik to ten element opony, który pozostaje w bezpośrednim kontakcie z nawierzchnią – łącząc tym samym samochód z drogą. Nic dziwnego, że to właśnie w bieżniku nowej Pirelli Cinturato P7 kryje się jedna z kluczowych innowacji towarzyszących jej premierze. Wykonano go z mieszanki wzbogaconej o specjalne żywice krzemowe, które modyfikują interakcję zawartych w mieszance polimerów i krzemu oraz zapewniają lepsze rozmieszczenie cząstek krzemu w strukturze. Co istotne, właściwości polimerów mogą się dzięki nim zmieniać wraz ze zmianami temperatury opony, a opona zyskuje pewnego rodzaju „inteligencję mechaniczną” – jej charakterystyka może zmieniać się w zależności od warunków jazdy i temperatury. To daje kierowcy niezwykle szeroki, optymalny zakres wydajnej pracy opony.
Bieżnik opony zaprojektowany wirtualnie i przeniesiony do rzeczywistości
Każda część, która składa się na wzór bieżnika nowej Cinturato P7 ma specyficzną funkcję: od bocznych i wzdłużnych rowków, których wzór jest specjalnie przeznaczony do odprowadzania wody w najbardziej efektywny sposób, po specjalne bloki barkowe zaprojektowane tak, aby zapewniały jak najkrótszą drogę hamowania zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni. Nie tylko to, ale także kształt i odpowiednia sztywność bloków pozwoliły na maksymalizację w nowej Cinturato P7 powierzchni kontaktu w zakrętach, zapewniając bezpieczną i precyzyjną jazdę w każdych warunkach, a także wysoki komfort prowadzenia. Zaprojektowane w wirtualnym środowisku, a następnie przetestowane fizycznie, opony te optymalizują zarówno jazdę, jak i komfort akustyczny kierowcy.
Krótsza droga hamowania dzięki elektronice
Kolejnym obszarem, nad którym pracowali inżynierowie Pirelli, jest zdolność opony do „komunikowania się” z istniejącymi elektronicznymi systemami wspomagania kierowcy. Na przykład w przypadku ABS – przy założeniu zastosowania rozmiaru opon zalecanego przez producenta samochodu – wzór bieżnika zoptymalizowany do pracy w synergii z elektroniką samochodu jest w stanie usprawnić hamowanie. Testy przeprowadzone podczas hamowania ze 100 km/h wykazały, że nowa Cinturato P7 potrzebuje średnio czterech metrów mniej do całkowitego zatrzymania pojazdu: średnio od 7 do 10% krótsza droga hamowania. Opracowanie nowej Cinturato P7 we współpracy z wiodącymi producentami samochodów na świecie, za pomocą wirtualnych modeli opon, umożliwiło optymalne dostosowanie opon do współpracy z istniejącymi systemami wspomagania kierowcy. Dobrym przykładem są systemy utrzymania pasa ruchu. Współpracując z „nieznanymi” oponami, mogą potencjalnie wprowadzać ciągłe korekty, ponieważ nie są zaznajomione ze specyficzną dynamiką opony. Jeśli ten sam samochód jest wyposażony w nową Cinturato P7, wraz z oznaczeniem homologacyjnym, które wyróżnia je jako wykonane dla konkretnej marki samochodu, system utrzymania pasa ruchu nie będzie wymagać tych ciągłych poprawek, ponieważ będzie wiedział, że opona jest właściwie dopasowana i ułożona.
Większa przyczepność i mniejsze zużycie opony
Materiały stworzone dla nowej Pirelli Cinturato P7 zapewniają większą odporność mechaniczną, a także gwarantują lepszą przyczepność w różnych sytuacjach podczas jazdy. Mniejsze zużycie mieszanki „o wydłużonym przebiegu” oznacza, że na komplecie opon można przejechać dłuższy dystans, a kierowcy mogą zaoszczędzić pieniądze. Dzieje się tak dzięki zastosowaniu polimerów w związku o dużej masie cząsteczkowej: innymi słowy łańcuchów pierwiastków chemicznych, które są bardzo długie i nadają oponie pewne właściwości mechaniczne, takie jak większą odporność na ścieranie i zwiększoną trwałość. Mieszanka wzoru bieżnika została zaprojektowana wraz z oponą jako całość, aby zapewnić optymalne wyważenie układu bieżnika, który optymalizuje ślad opony na drodze, zmniejszając ciepło wytwarzane podczas jazdy i przyczyniając się do zwiększenia przyczepności,a jednocześnie zmniejszenia zużycia.
Pirelli Cinturato P7 zapewnia mniejsze zużycie paliwa
Poprzez zwiększenie odporności mechanicznej mieszanki, zużywana jest mniejsza ilość materiału do stworzenia bieżnika (przy jednoczesnej maksymalizacji ogólnej trwałości opony). Zmniejsza się również masa całkowita opony dzięki pełniejszej ocenie wszystkich użytych materiałów. Mniej materiału oznacza mniejszą wagę, zmniejszone opory toczenia i bardziej uważne wykorzystanie zasobów. Wszystko to prowadzi do mniejszego zużycia paliwa, co pozwala zaoszczędzić pieniądze każdego kierowcy i zmniejsza wpływ na środowisko. Inżynierowie Pirelli pracowali również nad materiałami wzmacniającymi, nie naruszając struktury nowej Cinturato P7. Zastosowanie kordów o wysokiej odporności na trakcję, oznacza, że można teraz używać ich mniej, co dodatkowo przyczynia się do zmniejszenia masy. Zmniejszenie ogólnego ciężaru opony było jednym z kluczowych wymogów stawianych przez producentów samochodów, co pomaga im w osiągnięciu coraz bardziej rygorystycznych celów w zakresie emisji spalin na całym świecie.
Poznaj technologie Pirelli wspierające kierowców
Nowa Cinturato P7 powstała dzięki najbardziej znanym technologiom Pirelli, dostosowanym do wszystkich nowych modeli samochodów, dla których opony są homologowane oraz w celu zaspokojenia potrzeb kierowców, którzy mają określone wymagania. Należą do nich niedawno wprowadzona na rynek seria Pirelli Elect – zbiór technologii specjalnie dostosowanych do samochodów elektrycznych lub hybrydowych typu plug-in. Opony z tym oznaczeniem oferują świetną przyczepność, która jest odpowiedzią na charakterystykę silników elektrycznych tj. natychmiastowy przypływ mocy. Oprócz tego oferują niższe opory toczenia, aby zmaksymalizować zasięg pojazdu oraz znacznie zmniejszają hałas, który jest bardziej odczuwalny w panującej ciszy wynikającej z zastosowania silnika elektrycznego. Nowa Cinturato P7 może również być wyposażona w technologie Run Flat i Seal Inside, które pozwalają kierowcom kontynuować podróż nawet po przebiciu. Pierwszy system wykorzystuje wzmocnione ściany boczne zapewniające stabilność prowadzenia samochodu, a w drugim zastosowano natomiast specjalne, umieszczone wewnątrz opony szczeliwo, które zapobiega wyciekowi powietrza w miejscu przebicia.
Materiał prasowy Pirelli Polska