Miłośnik motoryzacji i motorsportu. Staram się cieszyć pasją na różne sposoby - od dziennikarstwa, przez amatorską rywalizację na torze, po konstruowanie bolidów w ramach AGH Racing - zespołu Formuły Student.

W świecie rajdów brakowało dotychczas kompromisu między ceną a napędem na obie osie. Ford Fiesta Rally3 zapełni jednak niszę w nowej klasie.

Świat rajdów czekają spore zmiany w obrębie homologacji pojazdów. To wymusza na producentach stworzenia i dostosowania pojazdów zgodnie z nowymi regulacjami. Zupełną nowością jest natomiast homologacja Rally3, która stanie się najtańszą klasą samochodów rajdowych z napędem na cztery koła. Na „Rajdowej Piramidzie FIA” będzie ona stała pomiędzy Rally2 (które zastąpi klasę R5) oraz Rally4 (dotychczasowe R2). Dziś natomiast doczekaliśmy się pierwszej premiery samochodu, który uzyska homologację w tej nowej klasie. Jest nim mianowicie Ford Fiesta Rally3, opracowana przez polski oddział M-Sportu.

Ford Fiesta Rally3

Samochód napędzać będzie półtoralitrowy silnik Ecoboost generujący 215 koni mechanicznych i 400 Nm momentu obrotowego. Moc ta przekazywana będzie na obie osie za pośrednictwem pięciostopniowej sekwencyjnej skrzyni biegów. Wartości te pozwolą Fieście Rally4 na osiągnięcie pierwszej setki w 5 sekund i rozpędzenie się do prędkości maksymalnej 185 km/h. Tłumienie wybojów na rajdowych odcinkach zapewnią trójpozycyjne amortyzatory na obu osiach. W zależności od warunków samochód będzie się poruszać na 17-calowych felgach do jazdy na asfalcie i 15-calowych felgach do żwiru. W przy wadze 1210 kilogramów bez wątpienia pojazd ten będzie imponującym rajdowym pociskiem.

Ford Fiesta Rally3 i wspólny wysiłek włożony w jego stworzenie uosabiają wszystko, po co istnieje M-Sport: zapewnienie każdej okazji kierowcom następnych generacji. Fiesta Rally3 w żadnym wypadku nie będzie alternatywą dla jakiegokolwiek samochodu, który jest obecnie dostępny. Będzie to zupełnie nowy koncept obsługujący nieeksploatowany obszar rajdów. Będzie to idealny krok dla osób przechodzących z napędu na dwa koła do napędu na cztery koła. Umożliwi kierowcom naukę i doskonalenie umiejętności potrzebnych do obsługi pojazdów z napędem na obie osie, co jest ogromnym krokiem dla każdego kierowcy.

Maciej Woda, dyrektor M-Sport Poland

Samochód sprawdzano w różnych na różnych terenach w różnych warunkach na odcinkach zarówno w kraju, jak i za granicą. Jeden z testów odbył się na drogowych odcinkach gminy Dębno w dniach 10-11 września. W jego czasie udało nam się uchwycić w akcji prototypowy egzemplarz na długo przed dzisiejszą premierą.

Zamówienia przedpremierowe produkcyjnych modeli Fiesty Rally3 zacząć się mają już w najbliższy poniedziałek 16 listopada. Zespoły i zawodnicy chętni do nabycia najnowszego rajdowego Forda muszą się liczyć z wydatkiem rzędu 100 tysięcy euro bez doliczenia podatku VAT oraz kosztów rejestracji. Samochód otrzyma homologację z dniem 1 marca 2021.

Ford Fiesta Rally3

Foto. Maksymilian Kender

Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *