Założyciel | Redaktor naczelny Pasjonat motoryzacji i marketingu - wielu mówi, że urodził się z benzyną we krwi, lecz lekarze wciąż mają wątpliwości jak to możliwe.

Toyota Supra – samochód legenda. Głównie za sprawą Szybkich i Wściekłych oraz tej magicznej skrzyni biegów z filmu, gdzie była nieskończona ilość przełożeń z nieskończonym momentem obrotowym, a to wszystko zamknięte w charakterystycznym pomarańczowym malowaniu. Jednak to była już czwarta produkowana generacja Supry. Aby przyjrzeć się pierwszej generacji należy cofnąć się do kwietnia 1978 roku.

I GENERACJA 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Właśnie wtedy, w kwietniu 1978 roku, rozpoczęła się produkcja pierwszej generacji Supry, która była odpowiedzią na Nissana Fairlady Z. Bazą była Toyota Celica w wersji liftback. W zasadzie tył pozostał bez zmian, jedynie przód wydłużono, aby pomieścić sześciocylindrowy rządowy silnik. W Japonii samochód sprzedawany nawet był pod nazwą Celica XX. Produkcja pierwszej generacji trwała trochę ponad 3 lata i skończyła się w czerwcu 1981 roku.

Ceny: Bardzo trudno dostępne 

  • oferty polskie – brak
  • oferty zagraniczne – ok. 11 tysięcy $ i więcej

II GENERACJA

W lipcu 1981 roku Toyota przeprowadziła facelifting i od grudnia zaczęła produkować drugą generację. Podobnie jak w przypadku pierwszej generacji Supra była bliźniacza do Toyoty Celica. W Stanach Zjednoczonych oferowane były dwie wersje. P-Type – sportowa i L-Type – luksusowa. Różnice były zaledwie kosmetyczne. Wyposażenie standardowe było bardzo bogate. W jego skład wchodziło m.in: tempomat, klimatyzacja, elektryczne sterowanie lusterek, centralny zamek czy też elektryczne odsuwanie szyb.

Ceny: Bardzo trudno dostępne  

  • oferty polskie – brak 
  • oferty zagraniczne – ok. 3-12 tysięcy $ i więcej

III GENERACJA

Kolejna generacja Supry trafiła na rynek w lutym 1986. Nie była już spokrewniona z Celicą, przez co w Japonii nie była sprzedawana jako Celica XX. Podobna była do poprzedniej generacji pod względem kształtu nadwozia. System ABS był na liście wyposażenia dodatkowego, a od 1990 roku w standardzie były poduszki powietrzne.

Ceny: Trudno dostępne 

  • oferty polskie – od 26 500 zł  do 44 000 zł
  • oferty zagraniczne –  od $2,900 do $27,500

IV GENERACJA 

Ostatnia generacja, ta najpopularniejsza, była produkowana od grudnia 1992 do sierpnia 2002. Nadwozie zmieniło się całkowicie. Nabrało nowych kształtów. Sprzedaż została wstrzymana przez brak zainteresowania na rynku, a szkoda. Dziś seryjne silniki są podkręcanie do nawet 1400KM. Ceny osiągają bardzo duże kwoty.

Ceny: Trudno dostępne

  • oferty polskie – od 185 000 zł  do 381 000 zł
  • oferty zagraniczne –  od $14,200 do $89,900

*tutaj trzeba zaznaczyć, że bardzo wiele aut poddanych jest modyfikacją jak na przykład egzemplarz z OTOMOTO.pl za 550 000 zł (LINK)

NEWSY 

BMW wraz z Toyotą chcą wskrzesić legendę. Auto ma być produkowane przy współpracy tych dwóch koncernów i ma być bliźniakiem BMW Z4. Z przecieków wynika że będzie oferowane tylko z 8 biegowym automatem. Dostępne będą 3 silniki. 2.0 R6 195 KM i 3.0 R6 po 258 i 360 KM. Auto może osiągnąć naprawdę duży sukces. Zobaczymy co okaże się prawdą z tych przecieków.

OPINIA 

Osobiście Supra mi się bardzo podoba. Szczególnie pierwsza i czwarta generacja. Pierwsza dlatego, że jest podobna do Nissana Fairlady. Opadająca sylwetka, to jest to. Czwarta ma w sobie to coś. Od razu widać, że ma się do czynienia z samochodem sportowym. Oczywiście zajmuje jedno z miejsc w garażu marzeń 😀

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *