Acura NSX Type S

Miłośnik motoryzacji i motorsportu. Staram się cieszyć pasją na różne sposoby - od dziennikarstwa, przez amatorską rywalizację na torze, po konstruowanie bolidów w ramach AGH Racing - zespołu Formuły Student.

NSX Type S jako ostatnia wersja obecnej generacji modelu Hondy i Acury zwiastuje koniec spalinowych supersamochodów tych japońskich marek.

Nic nie trwa wiecznie, a wszystko czeka nieunikniony koniec. Nie inaczej jest i w branży samochodowej. Nawet najlepsze pojazdy kiedyś doczekają się swojego końca. Dzisiaj świat japońskiej motoryzacji żyje końcem pewnej epoki. Wraz z nowo zaprezentowaną, limitowaną edycją NSX Type S zakończy się pewna era w historii marek Honda i Acura. Samochód ten będzie pożegnalną wersją obecnej generacji NSX’a. Zarazem wiele wskazuje na to, że będzie to prawdopodobnie ostatni supersamochód japońskich marek z silnikiem spalinowym.

Acura

Choć edycja Type S powstanie w limitowanej edycji 350 egzemplarzy, tylko 50 trafi na inne rynki niż amerykański. To oznacza, że wszystkie egzemplarze sprzedane będą pod logiem marki Acura. Ta pierwsza, a zarazem ostatnia edycja specjalna drugiej generacji NSX będzie zarazem najszybszą wersją tego modelu. Zsumowana moc dobiła wreszcie do bariery 600 koni mechanicznych, co jest wartością o 27 koni większą względem serii. Do tego doszło do licznych zmian w wyglądzie i aerodynamice, między innymi zastosowany z tyłu dyfuzor inspirowany wersją GT3. W rezultacie wszystkie te zmiany pozwalają wersji Type S na okrążenie toru Suzuka w czasie krótszym o 2 sekundy względem normalnej edycji.

350

„NSX to niesamowita historia sukcesu Acury, prowadząca do przywrócenia Acury jako marki performance i przygotowująca grunt pod powrót Type S. Jesteśmy firmą entuzjastów i już badamy, jaka powinna być następna generacja samochodów sportowych w nadchodzącej erze zelektryfikowania”.

Jon Ikeda, wiceprezes i dyrektor ds. marki Acura

Acura NSX Type S

Tutaj na chwilę chciałbym się pochylić nad słowami Jona Ikedy o sukcesie NSX’a. Bo o ile w przypadku pierwszej generacji nie ma co do niego wątpliwości, tak druga generacja pozostawiła po sobie pewien niedosyt. Najlepiej pokazują to wyniki sprzedaży obu wcieleń modelu, podsumowane w notce prasowej marki. Podczas gdy pierwsza generacja w ciągu 18 lat sprzedała się w liczbie 18,685 na całym świecie, tak druga za siedmioletni okres produkcji licząc rok 2022, nie przebiła nawet trzech tysięcy egzemplarzy. W związku z tym oryginalny NSX utrzymał sprzedaż na średnim poziomie ponad 1000 sztuk rocznie. Współczesne wcielenie natomiast pochwalić się może średnio czterystoma egzemplarzami na rok.

NSX Type S

Sprzedaż drugiej generacji NSX była po prostu kiepska. Przyczyniły się do tego przede wszystkim zbyt późne rozpoczęcie produkcji (w GTA 5 mogliśmy już jeździć podrobionym modelem na 3 lata przed produkcją oryginału) oraz brak edycji specjalnych podtrzymujących zainteresowanie. Taka edycja jak Type S powinna powstać dużo wcześniej i być jedną z kilku wersji tego supersamochodu. W taki też sposób obecna generacja zniknie z rynku bez oczekiwanej odmiany Type R. Widać było, że z tego modelu dało się wycisnąć znacznie więcej. Ostatecznie jednak druga generacja NSX przejdzie do historii jako smutny przykład niewykorzystanego potencjału.

Foto. materiały prasowe producenta

Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *