Założyciel | Redaktor naczelny Pasjonat motoryzacji i marketingu - wielu mówi, że urodził się z benzyną we krwi, lecz lekarze wciąż mają wątpliwości jak to możliwe.

Legenda rajdów samochodowych kojarzona bardzo często ze śp. Colinem McRae, który ścigał się pierwszą generacją Imprezy między innymi w Rajdzie Nowej Zelandii. Sam samochód powstał w latach 90. ubiegłego wieku jako zwykły kompakt z napędem na cztery koła. Jednym z głównych powodów sławy Imprezy jest konstrukcja silnika, czyli charakterystyczny boxer, który sprawia, że jest to samochód nie do zatarcia.

Źródło

I Generacja 1992 – 2000

Źródło

Gdy na początku lat 90. XX wieku zakończono produkcję Subaru Leone Japończycy potrzebowali czegoś co wprowadzi powiew świeżości na rynek. Zdecydowano o zaprojektowaniu samochodu klasy średniej, następcy Leone, całkiem od nowa. Nie spodziewano się wtedy, że Impreza odniesie taki sukces. Wiele osób zapomina, bądź nie wie, że Subaru Impreza oferowana jest z napędem na przód. Tak było od samego początku, 1992 roku, kiedy to po raz pierwszy pokazano nowy model. Wówczas dostępne były dwa rodzaje nadwozia (4-drzwiowy sedan oraz 5-drzwiowe kombi) w połączeniu z napędem na przód lub wszystkie cztery koła. Całość opierała się tak naprawdę na płycie podłogowej od Legacy, która została skrócona specjalnie na potrzeby Imprezy. Wśród silników wybór dokonywał się pomiędzy boxerami o następujących pojemnościach: 1.6 (97 KM), 1.8 (108 KM) i 2.0 (115 KM). Gdy model przyjął się na rynku projektanci Subaru zadecydowali o wprowadzeniu wersji coupe dostępnej tylko w Stanach Zjednoczonych.

Źródło

 Silnik Boxer cieszył się popularnością zarówno u klientów jak i samych inżynierów. Podobno jego zastosowanie obniżało środek ciężkości oraz pozwalało na lepsze tłumienie drgań, a to wpływało zarówno na komfort jak i właściwości jezdne. Zapewne wielu z Was zastanawiało się po co z przodu na masce umieszczona jest kratka. Wszystko tak naprawdę zależało od silnika. W silnikach wolnossących stosowano mały otwór, tzw “pół kratkę”, która odpowiadała za dostarczenie odpowiednie ilości chłodnego powietrza. Rozwinięcie tej kratki nastąpiło w wersji WRX, gdzie stosowano “pełną kratkę”, która nie tylko dodawała sportowego charakteru i zapowiadała jakimi osiągami dysponuje samochód, ale również miała pełne zastosowanie w chłodzeniu silnika. Swoją drogą to Impreza jest słynna ze swojego wlotu na masce oraz dachu, które występowały w wersjach rajdowych.

Źródło

 W 1997 roku przeprowadzono facelifting, zmieniono między innymi grill, zderzaki oraz progi, jednak zmiany były jedynie kosmetyczne. Impreza doczekała się kilku odmian, a w tym najsławniejszej, czyli WRX. Subaru, które trafiały do Europy były wyraźnie słabsze od swoich odpowiedników w Japonii. Doskonale widać to na przykładzie wersji GT oraz WRX. Na rynku Europejskim były oferowane początkowo z mocą kolejno 211 KM i 240 KM, podczas gdy w tym samym czasie w Japonii oferowano samochody z silnikami na poziomie 250-280 KM. Na szczęście stopniowo zwiększano moc silników w wersjach europejskich i w końcu pojawiła się także w Europie wersja o 280 KM. O ile specjalnych wersji europejskich było pięć z czego różnica pomiędzy pierwszymi czterema polegała na zmianach wizualnych i ewentualnym podniesieniu mocy do 240 KM w czwartej wersji to w Japonii tworzono bardzo ciekawe odmiany.

Źródło

Zaczęto od odmiany STI, który jest obecny do dzisiaj w gamie producenta i składa się z pakietu, który nadaje samochodowi jeszcze bardziej sportowy charakter oraz poprawia jego osiągi, chodź moc w tym przypadku pozostała bez zmian. Dostępna była również bardziej hardcorowa odmiana STI z dopiskiem Type-R. Uzyskano przyspieszenie wynoszące 5 sekund dzięki ultralekkiej konstrukcji jak na tamtą platformę. Dla tych, którzy chcieli bawić się w terenie też przewidziano łakomy kąsek w postaci Imprezy Gravel Express. Być może to był początek dla takich wersji jak Allroad, bo oferowano podwyższone zawieszenie oraz cały pakiet bezpieczeństwa podczas terenowych wojaży. Najbardziej kultową wersją była jednak odmiana STi 22B z pięknym silnikiem 2.2 boxer, który również dysponował mocą 280 KM i największą dla tej odmiany liczbą niutonometrów (363). Aktualnie w sprzedaży znalazłem tylko jeden egzemplarz wystawiony za 65 tysięcy funtów (316 000 zł!!!). Przez wszystkie lata produkowania pierwszej generacji Imprezy silnik Boxer był dostępny w pojemnościach od 1.5 do aż 2.5 litra i mocach od 90 do 280 KM, co pokazuje jakie możliwości oferowała ta jednostka.

Źródło

Rodzaj Silnik Maksymalna Moc Moment Obrotowy 0-100 V-max
1.5 B4 1.5 (1493 cm³) 97 KM 129 Nm b/d b/d
1.6 B4 1.6 (1597 cm³) 100 KM 138 Nm b/d b/d
1.6 GL B4 1.6 (1597 cm³) 90 KM 137 Nm 12,7s. 170 km/h
1.8 B4 1.8 (1820 cm³) 115 KM 154 Nm b/d b/d
2.0 GL B4 2.0 (1994 cm³) 115 KM 172 Nm 9,7s. 190 km/h
2.0 Turbo B4 2.0 (1994 cm³)
turbo
211 KM 290 Nm 5,8s. 220 km/h
2.0 WRX B4 2.0 (1994 cm³)
turbo
240 KM 304 Nm b/d b/d
2.0 P1 B4 2.0 (1994 cm³)
turbo
280 KM 343 Nm 4,7s. 250 km/h
2.2 22B STI B4 2.2 (2212 cm³)
turbo
280 KM 363 Nm 5,3s. 248 km/h
2.5 RS B4 2.5 (2457 cm³) 167 KM 220 Nm 8,3s. 200 km/h

Dostępność: średnia

  • Ceny polskie: od 1 990 zł do 89 500 zł
  • Ceny zagraniczne: od 250 euro do 89 000 euro

II Generacja 2001 – 2007

Źródło

Nowa generacja nazywana przez niektórych jako “New Age” została wprowadzona w 2000 roku i różniła się od poprzedniej głownie za sprawą zmian wizualnych. Charakterystyczne dla tej generacji są okrągłe światła występujące przed faceliftingiem. Wprowadzenie II generacji Imprezy miało charakter uporządkowania. Postawiono wyraźny podział nadwozia na sedana i kombi, nazwa Impreza WRX była stosowana na całym świecie w jednakowej formie. Standardowo dostępne były cztery silniki (1.5, 1.6, 2.0 i 2.5) z czego dwa ostatnie turbodoładowane oferowane były w wersji WRX i WRX STI. Pierwsze silniki oferowane w wersji WRX pochodzą tak naprawdę z pierwszej generacji i dysponują mocą 218 KM.

Źródło

Przeprowadzono tak naprawdę dwa faceliftingi. Pierwszy z nich zakładał zmienienie przednich świateł z okrągłych na takie w kształcie łzy, ponieważ te pierwsze były dosyć poważnie krytykowane. Drugi miał miejsce 3 lata później, czyli w 2006 roku, i tutaj również korekcie poddano przednie światła. Ponad to zmieniono zderzak przedni oraz atrapę chłodnicy. Trzeci z faceliftingów naprawdę dotyczył tylko wersji STI, ale zmiany jakie wprowadził nie były kluczowe. Była to raptem zmiana tylnych świateł oraz tylnego dyferencjału. Warto dodać, że Subaru co roku wprowadzało jakieś malutkie zmiany w wersji STI, jednak ograniczały się one tylko do kosmetyki. Oprócz tego zostało wypuszczonych wiele limitowanych wersji STI stanowiących gratkę dla kolekcjonerów.

Źródło

Impreza drugiej generacji została również nagrodzona tytułem Samochodu Roku 2000 przez australijski magazyn motoryzacyjny. Oprócz tego otrzymała dwa tytuły w Ameryce w roku 2002 oraz 2004. Jeśli komuś się wydaje, że widział stylistykę II generacji gdzieś indziej to się nie myli, bo Saab 9-2X to tak naprawdę Impreza po zmiana wizualnych. Powiązanie tych samochodów ma miejsce tylko w przypadku wersji kombi z lat 2005 – 2006.

Dostępność: średnia

  • Ceny polskie: od 5 400 zł do 114 900 zł
  • Ceny zagraniczne: od 1 000 euro do 27 500 euro

III Generacja 2007 – 2011

Źródło

Trzecia generacja była pierwszą generacja Imprezy pokazaną światu w innym miejscu niż Japonia, mianowicie w Nowym Jorku. Jest to pewnego rodzaju symbol globalizacji produktu. 2 kwietnia 2007 roku na prezentacji pokazano wersje zwykłe, ale również odmianę WRX z silnikiem turbodoładowanym. Odmiana STI miała premierę w drugim kwartale tego samego roku. Szokiem dla niektórych mogła być decyzja o zaprzestaniu produkcji kombi, które zostało zastąpione 5-drzwiowym hatchbackiem. Oprócz tego pojawiła się standardowa odmiana 4-drzwiowego sedana. Po raz kolejny samochód został troszeczkę powiększony, jednak tym razem większy nacisk postawiono na komfort w pełnym tego słowa znaczeniu. Zastosowano nowe zawieszenie oraz obniżono poziom hałasu, a dodatkowo udało się utrzymać masę podobną do poprzednika.

Źródło

Wśród silników najniższe miejsce w hierarchii zajęła oszczędna jednostka 1.5 litra o mocy 107 KM. Wyżej znajdował się silnik 2-litrowy o mocy 148 KM oraz 2,5-litrowy dostępny w wariantach 170, 224, 230, 265 i 300 KM. Cztery ostatnie warianty były wspierane poprzez turbodoładowanie boxera. Pewnego rodzaju rewolucją było wprowadzenie silnika wysokoprężnego do gamy w 2008 roku. Była to jednostka 2-litrowa o mocy 150 KM dostępna w ofercie od 2009 roku na rynku europejskim 

Dostępność: średnia

  • Ceny polskie: od 8 900 zł do 88 999 zł
  • Ceny zagraniczne: od 2 250 euro do 53 000 euro

IV Generacja 2011 – 2016

Źródło

Prezentacja IV generacji podobnie jak poprzednika odbyła się w Nowym Jorku i wywołała nie małe zamieszanie. Okazało się bowiem, że powstała uterenowiona wersja Imprezy i przestanie nosić jej nazwę. Tak zrodził się model XV, będący notabene crossoverem. Dostępne są również silniki typu boxer o pojemności 1.6 lub 2.0, jednak niewiele pozostaje w nim z legendy rajdów. Był to początek rozłamu rodziny Imprezy.

Źródło

Dwa lata później pokazano odmianę WRX, która stała się osobnym modelem. Platforma pochodzi co prawda z Imprezy w wersji sedan, ale postanowiono sprzedawać WRX osobno. Samochód od Imprezy różni się zarówno pod względem wizualnym jak i mechanicznym. WRXa wyposażono w dwa silniki, zwykły boxer 2.0 o mocy 276 KM oraz dla odmiany STI turbodoładowany boxer 2.5 o mocy 305 KM. Coś się popsuło z magią Imprezy.

Dostępność: średnia

  • Ceny polskie: od 25 500 zł do 87 600 zł
  • Ceny zagraniczne: od 5 450 euro do 34 690 euro

V Generacja 2016 – obecnie

Źródło

Marzec 2016 i ponowna prezentacja nowej generacji Subaru Impreza. Co otrzymujemy? Ciekawy design, swoją drogą podobny do Hyundaia i nową płytę podłogową. Dostępne dwa silniki – 1.6 114 KM i 2.0 156 KM – oba benzynowe. Najlepszy rezultat w czasie 0-100 to 9,8 sekundy. Teraz Impreza realizuje swój podstawowy cel, czyli komfortowy sedan i kombi. Jeśli ktoś chciałby kupić w polskim salonie to według oficjalnego cennika najtańsza wersja MY18 kosztuje 19 000€, a najdroższa 28 900€. Przy kursie przyjętym przez Subaru na lipiec tego roku wychodzi odpowiednio 81 890 zł i 124 559 zł. Czy to dużo czy mało niech każdy zdecyduje sam. 

Źródło

WRX podąża swoją drogą i na 2020 rok zapowiedziano nową generację, której przedsmak mogliśmy zobaczyć na targach motoryzacyjnych w Tokyo w 2017 roku. Był to jednak jak na razie koncept wizualny.

Źródło

 XV produkowany jest nieprzerwanie od 2011 roku i wprowadzane są drobne poprawki mające na celu usprawnienie samochodu. Jego cena obecnie w salonie zaczyna się od 87 000 zł.

Opinia

Źródło

Czas płynął nieubłaganie i trzeba było podjąć jakąś decyzję w sprawie istnienia Imprezy. Stworzenie na jej platformie modelu XV i odłączenie wersji WRX moim zdanie osłabiło pozycję zarówno samego modelu jak i Subaru na rynku. Możliwe, że gdyby postanowiono zostawić WRX przy Imprezie całość wyglądałaby całkiem inaczej. Nie wiadomo, to tylko gdybanie. Impreza jest legendą i nikt jej tego tytułu nie odbierze. Ma na swoim koncie mistrzostwa zdobyte na każdym kontynencie (oczywiście tam gdzie się one odbywają) i zasiadali za jej sterami najlepsi kierowcy. Na pewno zajmuje miejsce w garażu marzeń u wielu maniaków motoryzacji i jest odpowiedni moment, aby kupić ładny egzemplarz, bo ceny będą iść tylko do góry.

Źródło

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *