Potwierdziły się doniesienia docierające do nas od kilku tygodni – Red Bull od sezonu 2022 będzie występować z silnikami Hondy pod swoim własnym szyldem.
Odejście Hondy z Formuły 1 wraz z końcem nadchodzącego sezonu zaskoczyło wiele osób, w tym dwa zespoły, które były odbiorcą jednostek od japońskiego dostawcy. Zarówno Red Bull, jak ich siostrzany zespół AlphaTauri zostały w tym momencie na lodzie, przez co musiały zacząć obmyślać rezerwowy plan. Wyjść nie było za wiele – Mercedes ma już aż trzech klientów, a dostarczanie silników swojemu najgroźniejszemu rywalowi nie jest raczej w ich interesie. Ferrari obsługuje łącznie z ekipą fabryczną trzy zespoły, a dodatkowo obecne jednostki Włochów nie powalają. Renault zaś lepiej przemilczeć, ponieważ stosunki po porzuceniu francuskiego napędu na rzecz Hondy najlepsze nie są, choć żółto-czarni mimo wszystko oferowali swoją pomoc austriackiemu zespołowi.
Czerwone Byki postawiły jednak na prawdopodobnie najtrudniejszą opcję – samodzielną obsługę silników. Ogromnym ułatwieniem jest zamrożenie ich rozwoju, które nastąpi właśnie w 2022 roku. Aż do następnej zmiany regulacji planowanej na rok 2025 lub 2026 jednostki 1.6T nie będą dalej rozwijane, a osiągi zostaną zrównane. Daje to Red Bullowi okazję do przetrzymania następnych czterech lat z jednostkami Hondy, by w spokoju szukać partnera, który zapewni im konkurencyjne silniki na nowy start.
To porozumienie to znaczący krok dla Red Bulla w jego przygodzie w Formule 1. Jesteśmy oczywiście rozczarowani decyzją Hondy o opuszczeniu sportu jako dostawca silników, jako że nasza współpraca przyniosła natychmiastowe sukcesy, ale jesteśmy wdzięczni za ich wsparcie w uzgodnieniu nowej umowy. Honda znacząco zainwestowała w technologię hybrydową, by zapewnić dostarczenie konkurencyjnej jednostki dla obu zespołów.
Christian Horner, szef zespołu Red Bull Racing
Rozważaliśmy z Hondą ten temat od jakiegoś czasu i po decyzji FIA o zamrożeniu rozwoju jednostek od 2022, zdołaliśmy w końcu osiągnąć porozumienie w sprawie dalszego używania silników hybrydowych Hondy. Jesteśmy wdzięczni Hondzie za ich współpracę i za pomoc w upewnieniu się, że Red Bull Racing i Scuderia AlphaTauri nadal będą miały konkurencyjne jednostki napędowe. Założenie Red Bull Powertrains Limited to odważny ruch Red Bulla, ale został on podjęty po ostrożnych i szczegółowych rozważaniach. Mamy świadomość, że potrzeba będzie ogromnego zaangażowania, jednak wierzymy, iż stworzenie nowej spółki jest najbardziej konkurencyjną opcją dla obu zespołów.
Dr Helmut Marko, doradca Red Bull Motorsport
Foto. Red Bull Content Pool
Comments