Toyota pragnie wejść na rynek w pełni elektrycznych SUV-ów z przytupem. Nowa platforma e-TNGA dedykowana samochodom na prąd została już ukończona.
Toyota od dawna szczyci się mianem pioniera w kwestii rozwoju hybrydowej i elektrycznej motoryzacji. W obecnych realiach nie dziwi więc, że japoński producent ciągle dąży do wprowadzania nowych technologii i wyprzedzania poczynań swoich rynkowych rywali. Nie inaczej jest tym razem. Toyota bowiem stworzyła zupełnie nową platformę produkcyjną, nazwaną e-TNGA. Ma ona być wykorzystywana wyłącznie do nowych samochodów elektrycznych.
Ta architektura ma według producenta ułatwić projektowanie nowych samochodów, gdyż kluczowe komponenty samochodu mają stałe wyznaczone miejsce w konstrukcji auta. Dzięki temu łatwiej jest wymieniać, modyfikować i zmieniać położenie pozostałych części. Takie podejście przyspiesza tworzenie zarówno wariantów tych samych modeli, jak i samochodów z różnych segmentów, o różnych wymiarach i rozstawie osi. Nie trzeba chyba również dodawać faktu, że ustandaryzowane części do różnych modeli w dobie pandemii to spore oszczędności – nie tylko w kwestii finansów, ale również zasobów ludzkich.
e-TNGA stwarza możliwość zastosowania napędu na przód, na tył oraz na obie osie. W zależności od modelu, segmentu i potrzeb użytkowników, można na niej montować silniki o różnej wielkości i mocy oraz baterie o różnych wymiarach i pojemnościach. Uniwersalność – tak jednym słowem można opisać tę platformę.
Informacja ta została ujawniona w idealnym momencie. Toyota równocześnie ogłosiła bowiem, iż pierwszy samochód elektryczny oparty na tej architekturze został już ukończony i jest przygotowywany do wdrożenia do produkcji. Do premiery jednak daleka droga, bo teraz trwają prace nad stylistyką pojazdu oraz dopinaniem ostatnich detali technicznych. Wiadomo już jednak, że auto będzie powstawało w Toyota ZEV Factory w Japonii i będzie to średniej wielkości SUV.
Toyota już niedługo zrobi kolejny krok w tworzeniu gamy samochodów elektrycznych na baterie i w najbliższych miesiącach zaprezentuje pierwszego średniej wielkości SUV-a z tym napędem. Uniwersalność i elastyczność technologii e-TNGA umożliwia nam projektowanie samochodów, które są nie tylko ekologiczne, ale także świetnie wyglądają i dają prawdziwą radość z jazdy.
Koji Toyoshima, wicedyrektor Toyota ZEV Factory
Foto. materiały prasowe producenta
Comments