Czy 250 zł to kwota, która pozwoli nam na akceptowalną jakość obrazu w wideorejestratorze? Trafił do nas Navitel R250 Dual i mamy się o tym przekonać
Jeżdżąc samochodem, praktycznie codziennie obserwujemy jakieś mniej lub bardziej dziwne sytuacje, które są wynikiem łamania przepisów czy stwarzania zagrożenia przez innych kierujących. Czasami też widzimy jakieś śmieszne sytuacje, które chcielibyśmy potem pokazać znajomym, ale nie wyjmiemy przecież telefonu w momencie prowadzenia samochodu, bo to po pierwsze jest niezgodne z prawem, a po drugie tworzy niepotrzebne zagrożenie. Dlatego też wideorejestrator samochodowy zdaje się ten problem rozwiązywać, chociaż z założenia powstał po to, aby w momencie wypadku czy kolizji mieć nagrany materiał dowodowy. To jest jego podstawowa rola i faktycznie, czasami są na tyle sporne sytuacje, że tylko udokumentowane nagranie jest w stanie wskazać właściwego sprawcę. W moje ręce trafił Navitel R250 Dual, czyli wideorejestrator z kamerą przednią oraz tylną za 250 zł.
Dokładnie 249 zł, tyle kosztuje zestaw dwóch kamer, które proponuje nam NAVITEL. Czy w tej cenie można faktycznie dostać coś sensownego? Najpierw należałoby się rozejrzeć, jak kształtują się ceny na rynku. Tak naprawdę możemy kupić urządzenie nagrywające już za 150 zł, a jeśli budżet nas nie ogranicza to 500 czy 1000 zł też nie stanowi większego problemu w przypadku zakupu wideorejestratora. Jednak czy mając taki średni budżet, 250 zł, jakość nagranego obrazu będzie zadowalająca? Producent deklaruje, że jego urządzenie zostało wyposażone w sensor GC2053 (night vision), szklaną optykę, a kąt nagrywania wynosi 140°. Filmy mają pozostać szczegółowe podczas nagrywania w słoneczny dzień jak i przy słabym oświetleniu. Zatem przekonajmy się czy tak jest.
Zacznijmy od samego urządzenia, zanim przejdziemy do nagrywania. W zestawie otrzymujemy:
- Wideorejestrator NAVITEL R250 DUAL
- Uchwyt samochodowy
- Ładowarka samochodowa 12/24 V
- Tylna kamera
- Kabel wideo
- Instrukcja obsługi
- Karta gwarancyjna
- Voucher z nawigacją
Samo urządzenie jest małe, co jest jego zaletą, bo nie będzie przeszkadzać nam i ograniczać pola widzenia. Po wypakowaniu przechodzimy do montażu i tutaj co prawda wiele zależy od waszych zdolności manualnych, ale zajmuje to kilka do kilkunastu minut, bo tak naprawdę nie ma wielkiej filozofii. Wystarczy schować kable pod tapicerkę, żeby nie było ich wydać i koniec zabawy. Producent daje nam naprawdę sporo zapasu kabli, więc nie musimy się przejmować, że czegoś nam braknie. Tylną kamerę montujemy na taśmie dwustronnej 3M, tak samo jak przewód, który możemy sobie przychwycić w dowolnym miejscu. Przednią kamerę montujemy oczywiście na przyssawce i możemy ustawić jej pozycję dokręcając obudowę. Kabel microUSB ma 350 cm długości, a ten do tylnej kamery ciężko określić, ale jeśli jeździcie busem L3H2 to też pewnie wam wystarczy. Po prostu jest go masakrycznie dużo, co uznaję za duży plus.
Poza urządzeniem, kablami i dodatkami, znajdziemy jeszcze voucher na 12 miesięcy subskrypcji w nawigacji Navitel z mapą Europy, Rosji, Białorusi, Kazachstanu i Ukrainy. Ciekawy dodatek, z którego najbardziej ucieszą się osoby jeżdżące nie tylko po Polsce.
Nie ukrywam, że specem od wideorejestratorów nie jestem. Wcześniej kontakt miałem z tymi urządzeniami, ale nie jakiś specjalny, bo nie było mi takie coś potrzebne. Jednak za to bardzo dużo kontaktu mam z kamerami sportowymi i wszelkiego rodzaju materiałami wideo, a moje oko wymaga wysokiej jakości szczegółów, więc przed NAVITELem spore wyzwanie. Poniżej przedstawię wam nagranie urządzenia, dokładnie przedniej kamery, w dzień, bo jest to najłatwiejszy materiał do nagrania.
Kamera przednia – dzień
Producent deklaruje, że jego kamera przednia nagrywa w rozdzielczości 1920х1080 FullHD w 30 fps i faktycznie, jest to FHD, kąt widzenia kamery to 140°, a sam obraz jest akceptowalny w tym budżecie. Da się odczytać numery tablic w większości przypadków, jakość obrazu jest dobra, a jeśli chodzi o samą stabilizację to niwelowane są małe drgania, przy tych większych wiadomo, obraz nieco się poruszy, ale jest to do zaakceptowania. Co najważniejsze, kamera dobrze radzi sobie z prześwietleniami, więc nie ma mowy o zbyt jasnej czy ciemnej ekspozycji, pod tym względem daje radę. Osobiście mam wrażenie, że ostrość jest znacznie lepiej łapana w środkowej części niż po bokach, jeśli tam znajduje się samochód przed nami, ale to może tylko moje złudzenie. Zdarza się jednak, że trzeba szukać odpowiedniej stopklatki, aby trafić na numer rejestracyjny, jednak możemy określić, że w dzień 9 na 10 przypadków to tablice odczytane.
Kamera przednia – noc
W przypadku nagrywania w nocy, tutaj dostajemy informację, że sensor tej kamery to GC2053 (night vision) i mogłoby się wydawać, że w nocy będzie faktycznie dobrze nagrywać. Jednak nie oszukujmy się, nagrania nocne są bardzo wymagające i widać znacznie gorszą jakość. Odczytanie tablic jest możliwe, gdy pojazd jest bezpośrednio przed nami, np. w korku, ale jadąc drogą szybkiego ruchu raczej nie liczyłbym na powodzenie w znalezieniu numerów rejestracyjnych. Jednak pamiętajmy, to kamera za 250 zł.
Kamera tylna – dzień
Tylna kamera to tak naprawdę tylko dodatek, bo jakość nagrania deklarowana przez producenta to 1280х720 w 25 fps. Widać, że to zupełnie inna jakość niż w przypadku przedniej kamery, ale mogliście już skreślić ten produkt, jednak ja widzę jego sens. W korku kamera się sprawdza, tak samo przy dojazdach do skrzyżowania i wszystkich takich sytuacjach, gdzie pojazd za nami zbliża się na odległość kilku metrów. Wtedy tablice da się odczytać i ta rozdzielczość jest wystarczająca. W przypadku drogi szybkiego ruchu, gdzie jest większa prędkość bywa różnie, z przewagą rozmazanego obrazu.
Kamera tylna – noc
Temat nagrań w nocy kamerą tylną wolałbym przemilczeć. Rozdzielczość 1280х720 nie pozwala zarejestrować wystarczającej liczby szczegółów, co widać, bo wiele obiektów widocznych jest jako rozlane plamy. Tutaj ciężko odczytać numery rejestracyjne nawet z bliska, chyba, że auto podjedzie na odległość do 2 metrów, bo inaczej widzimy białą lub czarną plamę. Jednak gdyby to urządzenie oferowało czytelny obraz z tej kamery w nocy, to chyba byłbym w ogromnym szoku, bo w tej rozdzielczości to zwyczajnie niemożliwe.
Podsumowanie
Podsumowując, plusem wideorejestratora Navitel R250 Dual są kąty widzenia. 140° z przodu i 100° z tyłu pozwalają na widoczność całej interesującej nas przestrzeni. Co do jakości nagrywania, to przednia kamera oferuje dobry stosunek ceny do jakości. W dzień spisuje się dobrze, w nocy wiadomo, nieco gorzej, ale dalej jest to pozytywny wynik. W przypadku kamery tylnej traktowalibyśmy to raczej jako dodatek, który pomoże nam zarejestrować obraz, da podgląd sytuacji, ale raczej nie będzie to urządzenia, na którym będziemy opierać swój materiał.
Producent daje nam jeszcze swój program, Navitel DVR Player, abyśmy mogli edytować oraz zapisywać nagrane materiały. Może się to przydać dla osób, które nie mają żadnego programu do obsługi wideo. Na pewno zaletą jest czujnik przeciążeń (G-Sensor), który aktywuje się po wykryciu przeciążenia i zachowuje materiał nagrany w tym momencie. Jeśli szukacie kamery do 250 zł to jest to dobry wybór. Sprawdza się ona w mieście, szczególnie w dzień i faktycznie otrzymujemy sporo jak za tą kwotę. Jeśli chcecie uzyskać niesamowicie dobrą jakość nagrania to nie jest to sprzęt dla was. Natomiast dla kogoś, kto chce nagrywać filmy, aby mieć dowód przy kolizji i jeździ głównie w mieście to prawdopodobnie jest to jedno z lepszych urządzeń w tej cenie z dwoma kamerami, bo kamera przednia sobie poradzi w większości sytuacji, a tylna daje radę w korkach i przy okazji może dostarczyć nam nieco więcej informacji.
Produkt do testu dostarczyła firma Navitel za co serdecznie dziękujemy
Ekran
Wielkość ekranu | 2″ |
Typ wyświetlacza | TFT |
Rozdzielczość | 320х240 |
Wideorejestrator
Sensor | GC2053 (night vision) |
Rozdzielczość wideo | 1920х1080 FullHD (30 fps) |
Kąt nagrywania | 140° |
Rodzaj soczewki | 4-warstwowe szkło |
Format wideo | MOV |
Format zdjęć | JPG |
Długość nagrań wideo | 1/3/5 min |
Nagrywanie w pętli | tak |
Nadpisywanie nagrań | tak |
Kamera tylna
Rozdzielczość wideo | 1280х720 (25 fps) |
Rozdzielczość zdjęć | 1 Mpx |
Kąt nagrywania | 100° |
Sposób montażu | taśma 3M |
Obrót urządzenia | 360° |
Wymiary | 55x30x26 |
Długość czarnego przewodu, cm | 54.8 |
Cechy
Auto-Start | tak |
G-sensor | tak |
Detekcja ruchu | tak |
Tryb parkingowy | tak |
Nagrywanie dźwięku | tak |
Pamięć masowa | tak |
Ogólne
Procesor | AC5401 |
Interfejsy | micro-USB |
Obsługa kart microSD | do 64 GB |
Sposób montażu | przyssawka |
Głośnik | tak |
Mikrofon | tak |
Zasilanie (12-24 V 1.5 A) | USB 2.0, 5 V, 1.5 A |
Bateria | Li-Pol |
Pojemność baterii | 100mAh 3.7V |
Kolor | czarny |
Wymiary | 64х48х33 |
Dodatkowa licencja nawigacyjna | mapa Europy, Rosji, Białorusi, Kazachstanu, Ukrainy (12 miesięcy) |
Założyciel | Redaktor naczelny
Pasjonat motoryzacji i marketingu – wielu mówi, że urodził się z benzyną we krwi, lecz lekarze wciąż mają wątpliwości jak to możliwe.
Comments