Car painting

Pistolety do lakierowania — jakie stosuje się w lakiernictwie samochodowym?

Lakiernictwo to bardzo ważna część motoryzacji. Dzięki niemu auta mogą wyglądać tak dobrze, jak ma to miejsce, gdyż lakier jest równomiernie nakładany na całą karoserię. Oczywiście profesjonalne lakiernictwo nie byłoby możliwe, gdyby nie dobre pistolety do lakierowania. Z jakich korzysta się w lakiernictwie samochodowym i co je wyróżnia?

Typy pistoletów do lakierowania

Z reguły pistolety do lakierowania dzielimy na trzy typy. Najprostsze, lecz najmniej efektywne na dużych powierzchniach są pistolety zasilane grawitacyjne. W nich zbiorniki na lakier są umieszczone u góry i z tego powodu mają mniejszą powierzchnię. Dlatego stosowane są raczej przez amatorów i najlepiej sprawdzają się w trakcie lakierowania detali na karoserii. 

Drugi typ to pistolety zasilane syfonowo, w których montuje się zbiornik dolny. Dzięki temu zbiornik ma większą pojemność i te pistolety lakiernicze nieźle sprawdzają się w trakcie lakierowania większych powierzchni, czy też przy częstych zmianach kolorów. 

Pistolety do lakierowania — jakie stosuje się w lakiernictwie samochodowym?

Ostatni, najczęściej wykorzystywany typ pistoletów do malowania samochodu, który najczęściej znajdziemy w profesjonalnych lakierniach to pistolety zasilane ciśnieniowo. W nich farba jest wypychana przez dyszę dzięki udziałowi ciśnienia. Ciśnieniowe pistolety do lakierowania również można podzielić na kilka typów. Jest ich dokładnie pięć. 

W motoryzacji korzysta się jednak głównie z trzech odmian pistoletów. Mowa tu o urządzeniach typu HP, HVLP oraz RP. Pistolety HP to najstarsze wykorzystywane w lakiernictwie samochodowym. Charakteryzują się one wysokim ciśnieniem. W latach 90. XX wieku na rynku zaczęły się pojawiać pistolety niskociśnieniowe, czyli pistolety HVLP. W kolejnych latach opracowano z kolei pistolety średniociśnieniowe, czyli RP. Łączą one dokładność pistoletów HVLP, a także szybkość, którą zapewniają pistolety wysokociśnieniowe. 

Oprócz tych trzech odmian spotkamy jeszcze pistolety LVLP. Istnieją ich dwa typy. Jeden charakteryzuje się bardzo niskim zużyciem materiału, czyli po prostu jest to pistolet niskociśnieniowy stworzony tak, by marnował, jak najmniej lakieru w trakcie malowania. Drugi typ charakteryzuje się z kolei mniejszym zapotrzebowaniem na sprężone powietrze. 

Pistolety do lakierowania — jakie stosuje się w lakiernictwie samochodowym?

Pistolety do lakierowania — jak są skonstruowane?

Konstrukcja pistoletów lakierniczych jest niezwykle prosta. Znajdziemy w niej korpus, głowicę oraz dyszę. W górnej lub dolnej części korpusu dodatkowo montuje się zbiornik z lakierem. W jego wnętrzu z kolei umieszczone są wszystkie przewody powietrzne, czy też materiałowe, a także zawory, których używa się do regulacji strumienia, który jest wypuszczany przez dyszę. Każdy pistolet lakierniczy nie jest więc zbytnio skomplikowanym narzędziem. 

Poszczególne jego elementy mają jednak ogromny wpływ na to, jak działać będzie pistolet do lakierowania. Jednym z najważniejszych komponentów pistoletu jest dysza. To od jej konstrukcji zależy bowiem to, jak działać będzie pistolet. Dysza musi zostać zawsze dobrana, biorąc pod uwagę rodzaj malowanej powłoki, rodzaj pistoletu, a także parametry materiału używanego w pistolecie lakierniczym. Na szczęście producenci zdają sobie z tego sprawę i bardzo często dołączają w zestawie dodatkowe dysze, które można szybko zdejmować i zakładać, dzięki czemu nie ma problemu z używaniem różnych materiałów podczas lakierowania samochodu osobowego

Pistolety do lakierowania — jakie stosuje się w lakiernictwie samochodowym?

Jak działają pistolety do lakierowania?

Metoda działania jest dość prosta. W pistoletach ciśnieniowych, gdy naciskamy spust, zawory otwierają się i wpierw wpuszczają sprężone powietrze. Po przejściu pierwszego punktu oporu do kanałów trafia też farba, która jest transportowana z pomocą dyszy do głowicy. W tamtym miejscu mający formę kropli lakier trafia na strumień sprężonego powietrza. W ten sposób farba zaczyna być rozpylana w formie mgiełki i błyskawicznie trafia na malowaną powierzchnię. W ten sposób można efektywnie malować większe powierzchni lub, gdy wybierzemy pistolet niskociśnieniowy z odpowiednią dyszą lakierować niezwykle dokładne detale. 

Pistolet do lakierowania — jaką dyszę wybrać?

Jak to już zostało wcześniej wspomniane, jeden z najważniejszych elementów pistoletu lakierniczego to dysza. Należy wybrać ją do rodzaju pistoletu, powierzchni która będzie lakierowana, a także do używanego materiału. W wypadku pistoletów HVLP polecane dysze kształtują się następująco. Do lakieru bezbarwnego i uniwersalnego używa się dysz 1.3, 1.4 oraz 1.5. W wypadku bazy korzysta się z kolei tylko z dysz 1.3 oraz 1.4. Wypełniacz wymaga użycia dysz 1.5, 1.7 lub 1.9. Do podkładu są polecane dysze 1.7 oraz 1.9. 

Gdy mowa o pistoletach RP dysze się nieco różnią. Lakier bezbarwny i baza najlepiej współpracują z dyszami 1.2, 1.3 oraz 1.4. Do lakieru uniwersalnego polecane są tylko dysze 1.3 oraz 1.4. Do podkładu używa się dysz 1.4 i 1.6, a gdy mowa o wypełniaczu to najczęściej wykorzystywane są dysze 1.4, 1.6 oraz 1.8. Oczywiście to, która dysza sprawdzi się najlepiej, zależy od parametrów wybranego materiału, a także modelu pistoletu i wielu innych czynników. Warto więc poradzić się ekspertów, zanim podejmiemy się lakierowania. 

strips