Formuła 1 ma za sobą pierwsze oficjalne sesje w Katarze. Max Verstappen i Valtteri Bottas uzyskali najlepsze czasy w piątkowych treningach.
W pierwszym treningu większość kierowców już na początku sesji zaprezentowała się nielicznej widowni zgromadzonej wokół toru w Lusail. Na pierwszej pozycji szybko zameldował się Max Verstappen (1:26.829), wyprzedzając Charlesa Leclerca (1:27.058). Nieco lepiej spisał się Daniel Ricciardo (1:26.727), który podzielił się pozytywnymi wrażeniami po zapoznaniu się z katarskim obiektem. Kolejnym liderem FP1 został Pierre Gasly z czasem 1:26.233. Kilkadziesiąt sekund później Verstappen z wynikiem 1:25.669 jako pierwszy złamał barierę minuty i 26 sekund. Jeszcze lepsze czasy odnotowali Lando Norris (1:25.215, pośrednia mieszanka) i Valtteri Bottas (1:25.231 na twardych oponach z rekordami w dwóch ostatnich sektorach).
![Max Verstappen](https://i0.wp.com/wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2021/11/GettyImages-1236657801.jpg?resize=65%2C65&ssl=1)
Max Verstappen poprawiał tempo i powrócił na czoło tabeli (1:24.998 na twardych oponach). Obrazki z alei serwisowej oraz drobnych wyjazdów poza tor Vettela, Schumachera i Norrisa pokazywały, że tor Losail International Circuit jest pokryty sporą ilością kurzu. Wciąż liderujący Verstappen mimo braku osobistego rekordu w 2. sektorze umocnił się na prowadzeniu (1:24.855). Po rekordzie w 1. sektorze Valtteri Bottas natrafił na wolniejsze auto przed sobą i stracił szansę na poprawienie Holendra.
![Lance Stroll](https://i0.wp.com/wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2021/11/GettyImages-1236657801.jpg?resize=65%2C65&ssl=1)
Mimo awarii systemu odpowiedzialnego za hamowanie tylnej osi, Lance Stroll zdołał bezpiecznie powrócić do swojego garażu. Po kilkunastu minutach Maxa Verstappena na pozycji lidera zastąpił Yuki Tsunoda (1:24.648 na miękkich oponach), szybko wyprzedzony przez Valtteriego Bottasa (1:24.194 z rekordami w dwóch pierwszych sektorach), również korzystającego z miękkiej mieszanki. Verstappen po przesiadce na miękkie ogumienie ponownie został autorem najlepszego czasu sesji (1:23.723).
![Mick Schumacher](https://wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2021/11/mick.png)
Ostatni kwadrans pierwszej piątkowej sesji stał pod znakiem usterek, z którymi zmagali się Norris, Hamilton i Vettel. W przypadku Brytyjczyków mogły być one spowodowane wyjazdami poza tor na agresywne krawężniki w 3, sektorze. Z kolei problemy w samochodzie Vettela dotyczyły poluzowanego elementu, znajdującego się przy stopach kierowcy zespołu Aston Martin. Na drugie miejsce przed Bottasa i Hamiltona wskoczył Pierre Gasly, tracąc 0,437 s do zwycięzcy 1. treningu, Maxa Verstappena. Pod sam koniec FP1 w sprawdzaniu limitów toru w zakręcie nr 7 zagalopował się Mick Schumacher, nanosząc na nawierzchnię mnóstwo kamyków po zwiedzeniu żwirowej pułapki.
![Początek 2. treningu przed Grand Prix Kataru](https://i0.wp.com/wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2021/11/GettyImages-1236657801.jpg?resize=65%2C65&ssl=1)
Po uszkodzeniach spowodowanych przejazdami po krawężnikach zespół Haas musiał wymienić nadwozie w bolidzie Nikity Mazepina, co wyeliminowało Rosjanina z drugiego treningu. Rozgrywaną przy sztucznym oświetleniu sesję najlepiej rozpoczęli Lewis Hamilton (1:25.088) i Fernando Alonso (1:24.723), dobrze odnajdując się w panującym na torze tłoku. Dwójka byłych kierowców McLarena korzystała z pośredniej mieszanki. Takie same opony założyli Valtteri Bottas (1:24.421) i Max Verstappen (1:24.285, rekord w trzecim sektorze). Yuki Tsunoda, autor najlepszego wyniku w 2. sektorze, zdołał przebić rezultat Verstappena o zaledwie 0,052 s (1:24.233).
![Max Verstappen](https://i0.wp.com/wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2021/11/GettyImages-1236657801.jpg?resize=65%2C65&ssl=1)
Holender udanie zripostował Japończyka z siostrzanej ekipy, odzyskując fotel lidera z rezultatem 1:23.743. Nowy rekord weekendu ustanowił Lewis Hamilton (1:23.604). Nieco lepiej spisał się Valtteri Bottas (1:23.324), przeskakując swojego zespołowego partnera. Cała czołówka swoje czasy ustanowiła na pośrednim ogumieniu, w dalszej fazie sesji w ruch poszły opony z miękkiej mieszanki. Bottas podczas swojej pierwsze próby przejechania szybkiego okrążenia na takich oponach początkowo umocnił się na czele (1:23.154), lecz jego czas skreślono za zbyt szeroki wyjazd w zakręcie nr 7. Kilka minut później Fin już zgodnie z przepisami pokonał pętlę Losail International Circuit w czasie 1:23.148.
![](https://i0.wp.com/wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2021/11/GettyImages-1236657801.jpg?resize=65%2C65&ssl=1)
Duet Mercedesa rozdzielił Pierre Gasly, lądując na drugiej pozycji ze stratą 0,209 s do Bottasa. Po ukończeniu prac prowadzonych przy zawieszeniu i tylnym spoilerze Max Verstappen powrócił na tor. Pierwsze kółka w wykonaniu Holendra wystarczyły na czwartą pozycję. Nieco później lider klasyfikacji generalnej przesunął się o jedno oczko wyżej, przed Lewisa Hamiltona. Bottas, Gasly i Verstappen utrzymali trzy pierwsze lokaty już do końca wieczornej odsłony piątkowych zajęć. W ostatnich minutach ponownie zobaczyliśmy wyjazd na żwirowe pobocze, tym razem w wykonaniu Charlesa Leclerca.
Foto. oficjalne materiały prasowe serii; F1