Czy retrofity takie jak PHILIPS Ultinon Pro9000 LED mogą mieć wpływ na poprawę bezpieczeństwa na naszych drogach? Zdecydowanie tak, jednak konieczna jest ich legalizacja, czego nie ułatwiają przepisy i rządzący.
Od kilku lat możemy obserwować wprowadzanie świateł LED do pozycji standardowego wyposażenia w samochodach osobowych, co ma za zadanie poprawę bezpieczeństwa na drogach. Nie da się ukryć, że jakość oświetlenia w samochodzie ma bezpośredni wpływ na naszą widoczność oraz szybkość reakcji na dane zagrożenie na drodze. Na przestrzeni ostatnich 5 czy 10 lat widać ogromny przeskok technologiczny w zakresie oświetlenia drogowego. Dzisiaj na rynku dostępne są już rozwiązania oparte o technologię laserową, która kilka lat temu była nie do pomyślenia. Większość nowych samochodów posiada już światła dzienne w technologii LED, a i tzw. “FullLED” powoli staje się standardem. Taki postęp cieszy, szczególnie, że to nie tylko kwestia poprawy estetyki samochodu, ale przede wszystkim bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego.
Jeżdżąc po polskich można spotkać spore grono samochodów, które mają po prostu źle ustawione światła. Powoduje to, że mijając się z takim autem w nocy, szczególnie podczas deszczu, jesteśmy zwyczajnie oślepiani. Efekt się zwiększa w momencie włączenia świateł drogowych, czyli potocznie zwanych “długich”. W przypadku nowych samochodów prawdopodobieństwo oślepienia przy mijaniu jest naprawdę małe. Jeśli auto wyposażone jest w tzw. reflektory adaptacyjne, które wybierają kierunek padania wiązki świateł, to jedynym sposobem na oślepienie mijającego nas kierowcy jest awaria systemu poziomowania świateł. Jak często to się zdarza? Prawie nigdy. tego typu reflektory mają naprawdę sporo zalet, które widać w momencie, gdy siądziemy za kierownicą samochodu wyposażonego w taką technologię. Osobiście jeździłem kilkudziesięcioma samochodami z reflektorami AFL (Adaptive Forward Lighting) i dzisiaj wybierając nowy samochód z salonu byłby to jeden z decydujących czynników, ponieważ w sytuacji, gdy warunki na drodze są złe, a niestety w Polsce jest tak przez większą część roku (jesień, zima, obwite deszcze), to takie reflektory są zbawieniem podczas jazdy.
Kilkukrotnie dochodziło do sytuacji, gdzie dzięki nowoczesnym reflektorom w technologii LED po prostu widziałem więcej i mogłem zareagować szybciej oraz czuć się pewniej za kierownicą. Jeżdżąc przez wiele lat autem nie najmłodszym, bo 20 letnim, narzekałem na światła. W okresie jesienno-zimowym była to zmora tego auta i nawet wymiana żarówek na nowe, lepsze i rzekomo “bardziej wydajne” dała poprawę, ale nie wielką. W wielu autach z lat 2010-2020 nie mamy jeszcze świateł full LED, tylko wyposażone są one w różne rozwiązania tzw. ecoLED, czyli światła DRL są w technologii LED, a mijania oraz drogowe pozostają w technologii halogenowej. To właśnie w takich autach zastosowanie mają znaleźć retrofity, czyli żarówki LED, które można umieścić w miejscu tradycyjnych żarówek halogenowych.
Wymiana żarówek na retrofity
Proces wymiany żarówek standardowych na retrofity nie różni się niczym od standardowej wymiany. Oczywiście skala trudności jest uwarunkowana konkretnym modelem samochodu, ale tak naprawdę to jedyny czynnik mający wpływ na wymianę. Żarówki PHILIPS Ultinon Pro9000 LED instaluje się tak samo, jak klasyczne żarówki halogenowe. Ja dokonywałem testu na samochodzie Opel Astra K, dlatego też instrukcja wymiany mojego autorstwa będzie stworzona właśnie dla tego samochodu, ale większość kroków w przypadku każdego auta wygląda tak samo.
Instrukcja wymiany żarówek:
Światła mijania (H7):
- Obróć osłonę w lewo i zdejmij.
- Odłącz zacisk sprężynowy od uchwytu, pociągając go. Wyciągnij oprawkę żarówki z obudowy reflektora.
- Odłącz żarówkę od oprawki.
- Nie dotykając rdzenia żarówki przekręć w prawo pierścień mocujący i zdejmij go.
- Włóż pierścień mocujący w obudowę reflektora i wsuń zacisk sprężynowy z powrotem na swoje miejsce.
- Wsadź żarówkę PHILIPS Ultinon Pro9000 LED H7 w pierścień mocujący i przekręć w prawo.
- Podłącz przewody żarówki ze standardową oprawką.
- Załóż osłonę i obróć w prawo.
Światła drogowe (H1):
- Obróć osłonę w lewo i zdejmij.
- Odłącz zacisk sprężynowy od uchwytu, przesuwając go w przód i w bok. Obróć zacisk.
- Wyciągnij oprawkę żarówki z obudowy reflektora.
- Odłącz żarówkę od oprawki.
- Umieść zintegrowany moduł CANBUS w obudowie reflektora.
- Odkręć pierścień mocujący od nasady żarówki PHILIPS Ultinon Pro9000 LED H1
- Umieść nasadę żarówki w reflektorze, załóż zacisk sprężynowy i przykręć pierścień mocujący.
- Podłącz odpowiednio przewody żarówki z przewodami samochodu.
UWAGA: W przypadku Opla Astry K konieczne jest oddzielenie zacisku masy od diody LED H1 i podłączenie do punktu połączenia masowego reflektora na jego obudowie. W przeciwnym razie żarówki nie będą świecić.
Światła przeciwmgielne (FOG – H8/H11/H16):
- Obróć oprawkę żarówki w lewo i wyjmij ją z obudowy reflektora.
- Odłącz oprawkę żarówki od złącza, wciskając zaczep.
- Umieść żarówkę w obudowie reflektora, przekręć w prawo i zablokuj.
- Podłącz złącze żarówki ze złączem samochodu.
Jak świecą PHILIPS Ultinon Pro9000 LED?
Względem tradycyjnych żarówek różnica jest wręcz kolosalna. Po pierwsze temperatura barwowa 5800K (zimne białe światło) sprawia, że auto nie tylko wygląda lepiej, ale również mamy możliwość więcej zobaczyć. Producent mówi o świetle jaśniejszym nawet o 250% i choć bez laboratoryjnych pomiarów nie da się tego zmierzyć, to gołym okiem widać wielką różnicę. Zaryzykuję stwierdzenie, ale popieram to własnym badaniem porównawczym, że retrofity dają lepsze światło niż niejedne światła typu FullLED pochodzące prosto z fabryki i to nawet w samochodach marek premium. Oczywiście każdy przypadek jest inny, ale nie da się odmówić retrofitom, że znacząco wpływają na poprawę naszej widoczności.
Podsumowanie
Największy problem retrofitów? Nie są dozwolone do użytku na drogach publicznych w naszym kraju i praktycznie tylko w Niemczech powoli legalizowane są tego typu rozwiązania. To śmiech przez łzy, ponieważ z jednej strony cieszy legalizacja tego rozwiązania i stawianie na elementy faktycznie poprawiające bezpieczeństwo, a z drugiej strony smuci fakt, że trwa to tak długo i rządzący nie chcą się pochylić szybciej nad tą sprawą. Realnie ma to naprawdę spory wpływ na poprawę bezpieczeństwa, ponieważ patrząc na to, co jeździ po drogach w naszym kraju, to chyba gorzej być nie może. Źle założone żarówki, nieodpowiednie używanie świateł i fatalny stan techniczny pojazdów, to tylko niektóre z zagrożeń, jakie na nas czyhają na drogach, ale przecież sprawdzone retrofity są złe. No tak….
Osobiście oponuję za tym, aby żarówki takie jak PHILIPS Ultinon Pro9000 LED były legalne do użytku na drogach publicznych, bo poprawa widoczności jest niezwykle ważna. Szczególnie teraz, kiedy zaczyna się okres jesienny, szybciej zapada zmrok, padają ulewne deszcze i od tego czy zobaczymy zagrożenie odpowiednio wcześniej sporo zależy. Dlatego gorący apel do osób odpowiedzialnych za legalizację tego typu żarówek – przyspieszcie proces legalizacji i weźcie przykład z naszych zachodnich sąsiadów, którzy zrobili duży krok do przodu, bo technologia jutra, jest dostępna już dzisiaj, a to naprawdę poprawia bezpieczeństwo kierowców, pasażerów i pieszych.
Za użyczenie żarówek do testu dziękujemy Philips automotive lighting Polska. Testy zostały przeprowadzone na drogach prywatnych wyłączonych z użytku publicznego.
Foto. materiały własne
Założyciel | Redaktor naczelny
Pasjonat motoryzacji i marketingu – wielu mówi, że urodził się z benzyną we krwi, lecz lekarze wciąż mają wątpliwości jak to możliwe.