Rajdy samochodowe to sport zespołowy, gdzie na końcowy sukces pracuje wiele osób. Jedną z nich jest pilot rajdowy. Dlatego wspólnie z Adrianem Mroszczykiem, młodym i zdobywającym doświadczenie pilotem rajdowym z sukcesami opiszemy Wam, na czym polegają rajdy z prawej strony.
Zacznijmy od teorii, pilot rajdowy – zwany również „drugim kierowcą”, bądź „umysłowym” to członek załogi rajdowej. Odpowiedzialny jest głównie za precyzyjne odtworzenie notatek, które zostały sporządzone podczas zapoznania z trasą, oraz ich dokładne przeczytanie podczas jazdy po odcinku specjalnym. Dodatkowo pilot dba o przestrzeganie harmonogramu czasowego rajdu. Pozostałe obowiązki pilota to już kwestia indywidualna zespołów rajdowych. Na tym jednak skupimy się w kolejnych częściach opowieści o tym, jak wyglądają rajdy z prawej strony.
Pierwszy aspekt to wyposażenie pilota rajdowego. Cały strój od butów po kask nie różni się praktycznie niczym od ubioru kierowcy, a jego wygląd jest kwestią gustu, bądź wymagań partnerów zespołu. Kask z intercomem, kołnierz ochronny Hans, kombinezon, bielizna niepalna nie mają podziału dla kierowcy lub dla pilota.
Zdarza się, że piloci stosują buty z grubszą podeszwą, która jest bardziej odporna na wodę, kiedy w trakcie odcinka specjalnego muszą opuścić samochód, aby wypchnąć go z rowu lub pomóc przy zmianie koła. Niektórzy “umysłowi” mają na nogawce swojego kombinezonu kieszonkę, w której umieszczają kartę drogową, bądź ołówki.
Niezbędnym elementem pracy pilota jest zegarek. Tak jak wspomniałem wyżej, jednym z głównych obowiązków pilota jest pilnowanie harmonogramu czasowego rajdu. To pilot ma wiedzieć, o której godzinie, w jakim miejscu załoga musi się znaleźć. Ważne jest, aby przed pierwszym Punktem Kontroli Czasu (PKC) zsynchronizować sobie swój zegarek z zegarkiem organizatora, który znajduję się na PKC-0 (najczęściej jest to miejsce wyjazdu ze strefy serwisowej).
Co do samego zegarka, nie musi być to profesjonalny „zegarek pilota”, na początek wystarczy najzwyklejszy czasomierz elektroniczny z funkcją stopera. Warto używać własnego pomiaru czasu podczas odcinka specjalnego, ponieważ ludziom odpowiedzialnym za zmierzenie nam rezultatu, może przytrafić się błąd, który czasami kosztuje dobre miejsce w rajdzie.
Profesjonalne zegarki dla pilotów posiadają mnóstwo funkcji, które ułatwiają nam pracę. Przykładowo wybór funkcji startowych (stoper zaczyna odliczanie po 30 sekundach i nie trzeba go włączać w momencie startu do odcinka), pamięć do 100 czasów odcinków specjalnych, czy doliczanie kar czasowych.
Każdy pilot rajdowy powinien mieć swoją teczkę. Jest to rzecz, która towarzyszy mi przez cały czas trwania rajdu. Jest ze mną na odbiorze administracyjnym, podczas zapoznania z trasą, na odcinku specjalnym, w hotelu, oraz w restauracji. Ważne jest zatem, aby znalazły się w niej same najpotrzebniejsze rzeczy, a są to:
– Zeszyt pilota rajdowego – powinien zawierać twarde okładki, wytrzymałą spiralę, oraz matowe kartki, aby nie odbijały światła. Profesjonalne notatniki pilota rajdowego wykonane są w formacie mniejszym niż A4, jednak większym niż A5. Zeszyty mają grubsze kartki od zeszytów z hipermarketów, oraz np. tabele, aby wpisywać czasy poszczególnych odcinków.
– Przybory do pisania – są zależne od preferencji pilota. U mnie w teczce znajdują się trzy miękkie ołówki służące do sporządzania notatek, oraz nanoszenia poprawek, gumka do mazania, temperówka, kolorowy zakreślacz i dwa długopisy.
– Książka drogowa – przygotowana przez organizatora, zawiera rozpisaną trasę rajdu wraz z odcinkami dojazdowymi.
– Karta drogowa – dla pilota jest to rzecz „święta”. Jest to karta, w której osoby funkcyjne wpisują nam czasy na PKC-ach, a w przypadku jej zgubienia zostajemy zdyskwalifikowani. Dlatego u mnie w teczce znajduję się razem z kartą wykroczeń w zamkniętej kieszonce.
– Baterie do interkomu – są różne rodzaje interkomów, zasilane prądem z akumulatora, oraz posiadające własne zasilanie. Dlatego też ważne jest, aby w teczce znalazła się bateria (najczęściej 9V), która w najmniej oczekiwanym momencie może uratować nam komunikację w samochodzie.
– Dokumenty załogi – licencje, prawa jazdy, dowód rejestracyjny i OC samochodu rajdowego, warto mieć również ze sobą homologację samochodu, oraz trochę gotówki.
– Zestaw narzędzi – wiadomo, że całej skrzynki narzędziowej do samochodu nie spakujemy i że zdarzyć się może, że akurat tego czego potrzebujemy mieć nie będziemy, natomiast warto mieć pod ręką mocną taśmę klejącą, opaski zaciskowe, obcinaczki, rękawiczki robocze.
– Pozostałe – napój izotoniczny, batony (nie czekoladowe), regulamin rajdu, komunikaty organizatora, powerbank.
To na pewno nie wszystko i każdy by jeszcze coś do tego dorzucił, lub coś „wyjął”. W rajdówce teczka powinna być zamontowana tak, aby nie miała możliwości się przemieszczać np. do klatki między drzwiami a fotelem opaskami zaciskowymi.
W drugiej części rajdów z prawej strony skupimy się na uprawnieniach, oraz przygotowaniu do startu.