Toyota i PGNiG rozwiną infrastrukturę wodorową w Polsce

Nieistniejąca dotychczas na terenie Polski infrastruktura wodorowa powstanie dzięki współpracy PGNiG wraz z Toyota Motor Poland.

Nie oszukujmy się, Polska, choć prężnie rozwijająca się, wciąż jest daleko w tyle na tle reszty państw zachodniej Europy. Najdobitniej pokazuje to rozwój infrastruktury samochodów zasilanych na napędy alternatywne. Choć w przypadku samochodów elektrycznych z roku na rok jest coraz lepiej, tak stacji tankowania pojazdów wodorowych na terenie naszego kraju po prostu nie ma. Jest to tym dziwniejsze, że produkcja wodoru w Polsce jest na naprawdę wysokim poziomie, stanowiąc około 14% produkcji całej Europy. To natomiast pozwolić mogłoby na zasilanie aż 5 milionów pojazdów na ogniwa wodorowe. Na szczęście jednak Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA widząc potencjał w tym rodzaju alternatywnego napędu na terenie naszego kraju, postanowiło rozpocząć współpracę z polskim oddziałem Toyoty, producenta mogącego się pochwalić najpopularniejszym samochodem wodorowym w historii. Umowa między nimi ma pozwolić na rozwój infrastruktury wodorowej na terytorium naszego kraju, a pierwszym krokiem do tego ma zostać uruchomienie pilotażowej stacji tankowania.

PGNiG

“Uruchomienie pilotażowej stacji tankowania pojazdów wodorem będzie pierwszym krokiem PGNiG w realizacji zaplanowanego przez naszą Grupę Kapitałową programu wodorowego. Przy testowaniu stacji współpracować będziemy z Toyotą, uznanym w świecie motoryzacji partnerem i czołowym producentem pojazdów zasilanych wodorem. Jestem przekonany, że pozwoli nam to przyczynić się do efektywnego rozwoju rynku paliwa wodorowego w Polsce.”

Jerzy Kwieciński, Prezes Zarządu PGNiG

PGNiG w ogłoszonym przez nich w maju badawczym programie wodorowym ujęli produkcję wodoru w sposób „tradycyjny” oraz ekologiczny z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii oraz magazynowanie i dystrybucja tego paliwa w przemysłowej energetyce. Eksploatacja badawczej stacji tankowania wodoru (która powstać ma na terenie warszawskiej Woli) ma być właśnie jednym z elementów tego planu.

PGNiG

“Eksploatacja badawczej stacji pozwoli PGNiG na zbudowanie kompetencji wodorowych w zakresie tego typu projektów. Docelowo chcemy wzbogacić naszą ofertę sprzedażową o wodór, także w zakresie paliwa napędowego dla pojazdów, co uzupełniłoby oferowane obecnie CNG i LNG, przyczyniając się do rozwoju nisko- i zeroemisyjnej gazomobilności w Polsce.”

Arkadiusz Sekściński, Wiceprezes PGNiG ds. Rozwoju.
PGNiG

Rolą Toyoty Motor Poland w tymże planie będzie między innymi dostarczenie na teren Polski pojazdów, które pozwolą na eksploatację wspomnianej infrastruktury. Ma nią być oczywiście model Mirai drugiej generacji, która zadebiutuje już w przyszłym roku. Do tego dochodzi również pomoc przy pracach rozwojowych oraz badawczych w obrębie stacji wodorowych.

“W motoryzacji mamy obecnie do czynienia z rewolucją, a Toyota jako globalna marka od lat wspiera rozwój całego sektora m.in. poprzez udostępnianie patentów. Jako Toyota Motor Poland od lat należymy do liderów innowacyjności i elektromobilności. Cieszymy się, że z PGNiG jako naszym partnerem będziemy pracować nad jak najefektywniejszym wykorzystaniem wodoru na wszystkich etapach. Inżynierowie obu marek będą wspólnie brać udział w procesie projektowania i budowy stacji tankowania wodoru, a także planowaniu i przeprowadzeniu badań.”

dr Jacek Pawlak, Prezes Toyota Motor Poland i Toyota Central Europe.
PGNiG

Wiadomość o rozwoju infrastruktury stacji wodorowych na terenie Polski bez wątpienia powinna ucieszyć sceptyków napędu elektrycznego. Ogniwa wodorowe, choć wciąż niemal bezgłośnie, pozwalają na przejechanie dłuższego dystansu niż przeciętne samochody elektryczne, a następnie odnowienie tego zasięgu poprzez zatankowanie pojazdu w czasie podobnym do samochodów spalinowych. Wszystko to natomiast osiągnięto przy znacznie niższej niż w przypadku akumulatorów masie.

Foto. materiały prasowe producenta