SUV do holowania przyczepy — najczęściej zadawane pytania

Który SUV jest najlepszy w holowaniu przyczepy? Jak znaleźć model, który poradzi sobie z obciążeniem? Jakiego silnika szukać? Poznaj odpowiedzi teraz!

Za co kochamy SUV-y? Są pojemne, sprawdzają się na wymagających powierzchniach, a do tego posiadają własny, unikalny styl. A przynajmniej jest tak w teorii. Praktyka brutalnie weryfikuje wiele popularnych modeli, które tak naprawdę nie różnią się niczym od zwykłych aut miejskich. Jeśli szukasz więc silnego pojazdu, który pozwoli Ci na bezpieczną i komfortową jazdę z przyczepą, nie możesz pozostawić swojego wyboru przypadkowi. W tym artykule zebraliśmy najczęściej zadawane pytania dotyczące SUV-ów przystosowanych do holowania przyczep oraz odpowiedzi autorstwa naszych ekspertów i przykłady rozwiązań proponowanych przez Land Rovera.

1. Czy potrzebuję specjalnego samochodu do holowania przyczepy?

Nie każde auto umożliwia wygodną i bezpieczną jazdę z przyczepą. Wiele popularnych modeli nie jest przystosowanych do poruszania się z dodatkowym obciążeniem rzędu co najmniej kilkuset kilogramów. SUV do holowania przyczepy musi być wyposażony w mocny silnik, duży uciąg i solidny hak. To trzy podstawowe elementy, na które warto zwrócić szczególną uwagę podczas zakupów.

Istnieje jednak wiele innych rozwiązań ułatwiających holowanie. Skutecznym wsparciem okazują się na przykład nowoczesne systemy wspomagania, takie jak TSA oraz ATA dostępne w SUV-ach Land Rovera.

Pierwszy z nich to system stabilizacji toru jazdy przyczepy, którego zadaniem jest automatyczne redukowanie wartości momentu oraz ograniczanie wychylenia przyczepy, co przekłada się na bezpieczniejszą jazdę. Z kolei ATA przewiduje tor jazdy, wyświetla go na ekranie dotykowym, i pozwala kierowcy na jego kontrolę z poziomu deski rozdzielczej. 

2. Jaki hak musi mieć SUV do holowania przyczepy?

Mocny hak to podstawa w SUV-ie przeznaczonym do jazdy z przyczepą. Ten element wyposażenia pojazdu jest poddawany w trakcie holowania najcięższym próbom. Z tego względu jego wybór powinien być przemyślany.

Szukając haka, warto zwrócić uwagę na jego parametry. Ten zastosowany w Land Roverze Discovery Sport oferuje 3500 kg maksymalnego uciągu, a do tego utrzymuje stabilnie do 350 kg w obciążeniu pionowym. To świetne wyniki, którymi może pochwalić się nieznaczna część modeli SUV-ów dostępnych na rynku.

Niestety, haki samochodowe bywają niepraktyczne. Zbyt łatwo wchodzą w kolizje z naszymi piszczelami, psują estetykę zderzaka, a do tego często padają łupem złodziei. Z tego względu część producentów nowoczesnych SUV-ów wyposaża swoje modele w elektrycznie rozkładane haki holownicze. Rozwiązanie to jest banalnie proste użyciu — wystarczy jedno kliknięcie, by wysunąć lub schować hak. Gdy nie jest używany, może zostać ukryty w bryle zderzaka wraz z przewodami.

SUV do holowania przyczepy — najczęściej zadawane pytania

3. Czy uciąg naprawdę ma znaczenie?

SUV-y wydają się idealnymi kandydatami do jazdy z przyczepą. Niestety, wiele modeli z tego segmentu jedynie wygląda na silne. Pozory potrafią zmylić, czego trafny przykład stanowią pseudoterenowe auta. Nie każdy samochód z dużym bagażnikiem i szerokim rozstawem kół sprawdzi się, holując przyczepę. Z drugiej strony, wciąż na rynku dostępne są SUV-y marek, które zbudowały swoją legendę na budowaniu niezłomnych samochodów, wytrzymujących najtrudniejsze warunki.

Aby uniknąć nieudanych zakupów, warto zwrócić uwagę na uciąg rozważanego modelu. Niektóre nowoczesne SUV-y, a szczególnie te z napędem hybrydowym, oferują zerowy lub bliski zeru uciąg. W praktyce oznacza to, że takie auto nie jest przystosowane do jazdy z przyczepą. Dla porównania warto zwrócić uwagę na uciąg w poszczególnych wersjach silnikowych Land Rovera Discovery Sport:

  • D165 AWD MHEV: 2200 kg,
  • D200 AWD MHEV: 2500 kg,
  • P200 AWD MHEV: 2000 kg,
  • P250 AWD MHEV: 2000 kg,
  • P290 AWD MHEV: 2000 kg,
  • P300e AWD PHEV (hybryda plug-in): 1600 kg.

Wartości te obowiązują przy założeniu, że holowana przyczepa jest wyposażona w hamulec. W przeciwnym razie jej waga nie może przekraczać 750 kg. Niezwykle ważny jest, więc także wybór odpowiedniej przyczepy, która powinna być kompatybilna z użytkowanym pojazdem. Zawsze warto też sprawdzać przepisy ruchu drogowego i limity związane z uprawnieniami kierowcy – w każdym kraju, w którym planujemy jeździć z przyczepą.

4. Jaki silnik pozwoli holować ciężkie przyczepy?

Żaden z omówionych do tej pory komponentów nie miałby większego znaczenia, gdyby nie obecność odpowiedniego silnika. Moment obrotowy i moc jednostki mają kluczowe znaczenie w kontekście potencjału holowniczego SUV-a. Jakie parametry powinien oferować w tym zakresie samochód do ciągnięcia przyczepy?

Cechą łączącą większość świetnych holowników jest wysoki moment obrotowy osiągany przy relatywnie niskich obrotach. W praktyce oznacza to możliwość manewrowania z przyczepą bez konieczności wchodzenia na wysokie obroty.

W modelu Discovery Sport kwestię doboru parametrów silnika rozwiązano w prosty sposób. Model ten jest dostępny w kilku wariantach, dzięki czemu każdy może wybrać auto dopasowane do indywidualnych potrzeb. Poniżej znajduje się lista dostępnych wersji silnikowych.

Diesel:

  • D165 AWD MHEV: 163 KM, 380 Nm,
  • D200 AWD MHEV: 204 KM, 430 Nm.

Benzyna:

  • P200 AWD MHEV: 200 KM, 320 Nm,
  • P250 AWD MHEV: 249 KM, 365 Nm,
  • P290 AWD MHEV: 290 KM, 400 Nm.

Hybryda typu plug-in:

  • P300e AWD PHEV: 309 KM, 540 Nm.

Która z powyższych wersji sprawdzi się najlepiej? Zależy to wyłącznie od Twoich potrzeb. Wybierając swój wariant Land Rovera Discovery Sport, weź pod uwagę zarówno moc i moment obrotowy silnika, jak i omawiany wcześniej uciąg. Jeśli wciąż nie wiesz, który model spełni Twoje wymagania, skontaktuj się z wybranym dealerem i poproś o wskazówki. Pamiętaj o tym, że prawdopodobnie przez większość czasu samochód eksploatować będziesz bez przyczepy. Warto więc, by dawał frajdę, zapewniał komfort i wystarczające własności terenowe.