Założyciel | Redaktor naczelny Pasjonat motoryzacji i marketingu - wielu mówi, że urodził się z benzyną we krwi, lecz lekarze wciąż mają wątpliwości jak to możliwe.

Rolls-Royce Motor Cars prezentuje swój pierwszy w pełni elektryczny model – Spectre – który obwieszcza początek nowej ery. W czasie jej trwania całe portfolio modelowe do 2030 r. zostanie zelektryfikowane.

Zobowiązanie to przyczyni się do wzmocnienia wrażeń z jazdy Rolls-Roycem – natychmiastowej dostępności momentu obrotowego, ciszy w kabinie podczas jazdy i poczucia, że samochód porusza się tylko na jednym biegu – które charakteryzowały każdy samochód Rolls-Royce’a od 1904 roku. Spectre reprezentuje całkowicie nową klasę samochodów, Ultraluksusowe Elektryczne Super Coupé – symbol świetlanej, śmiałej, zelektryfikowanej przyszłości.

Rolls-Royce Spectre - pierwszy elektryczny model marki

“Spectre posiada wszystkie cechy, które stanowią o legendzie marki. Ten niesamowity samochód – stworzony od podstaw jako nasz pierwszy w pełni elektryczny model – jest cichy, potężny i pokazuje jak doskonale Rolls-Royce jest przygotowany do elektrycznej motoryzacji. W pełni elektryczny napęd samochodu zapewni marce trwały sukces i pozycję, a przy okazji uwypukli cechy, która sprawiają, że Rolls-Royce jest Rolls-Roycem. Spectre definiuje kierunek przyszłego rozwoju naszej marki i w pełni odpowiada na wezwania najbardziej wymagających osób: by podnieść jakość doświadczeń, jaką daje jazda z napędem elektrycznym. Spectre jest przede wszystkim Rolls-Roycem, a dopiero potem samochodem elektrycznym.

Torsten Müller-Ötvös, Chief Executive Officer, Rolls-Royce Motor Cars

Design

Podczas prac nad zasadniczymi szkicami Spectre, zespół kreatywny marki inspirował się konceptami współczesnych jachtów, szczególnie zaś ich prostą i precyzyjną linią, inteligentnym wykorzystaniem refleksów i zastosowaniem przewężeń, by uzyskać budzące emocje sylwetki.

Spectre posiada najszerszy grill Pantheon spośród wszystkich modeli Rolls-Royce’a. Jego lamelki są w odpowiedni sposób wyprofilowane, a cała konstrukcja jest teraz zabudowana w jednej płaszczyźnie. Wszystko zaprojektowano po to, by poprowadzić powietrze wokół przodu samochodu i wzmocnić w aparycję Spectre dzięki temu, że w grillu odbija się otoczenie. Po zmroku obecność Spectre potwierdza delikatne podświetlenie grilla przez 22 diody LED rozświetlające idealnie wypiaskowane tylne powierzchnie każdej lamelki. Ich delikatny blask odbity na wypolerowanych przednich powierzchniach ma na celu stworzenie subtelnego, trójwymiarowego nocnego znaku rozpoznawczego. Wraz z figurką Spirit of Ecstasy (której kształty nieco zmieniono, by stały się bardziej opływowe, co samo w sobie jest efektem łącznie 830 godzin prac nad modelowaniem i badań w tunelu aerodynamicznym), grill wzmacnia rekordowy współczynnik oporu, którego wartość wynosi jedynie 0,25 cd. To sprawia, iż Spectre jest najbardziej aerodynamicznym modelem w historii marki.

Rolls-Royce Spectre - pierwszy elektryczny model marki

Dominujący wygląd Spectre jest zasługą jego idealnych proporcji; podział świateł to hołd złożony jego duchowemu przodkowi, którym jest Phantom Coupé. Wyraziste światła pozycyjne są równoważone umieszczoną poniżej grupą lamp, która na pierwszy rzut oka wygląda na przyciemnioną, ale to efekt pociemnianego chromu, który chowa reflektory niczym szkatułka na biżuterię. 

Ostra pionowa linia maski Spectre wiedzie oko ku tyłowi, ku monolitycznym bokom. Nadwozie Spectre tworzy wrażenie ruchu poprzez odzwierciedlenie mijanej pod nim drogi, podobnie do tego, jak na kadłubie jachtu regatowego tnącego fale odbija się ocean. Ta „zwiewna linia” pokazuje, czym jest legendarna “jazda na latającym dywanie” (tzw. magic carpet drive), zaś inspiracją dla wznoszącej się delikatnie do przodu linii boków był unoszący się dziób nabierającego prędkości jachtu motorowego.

Najbardziej dominująca w sylwetce Spectre jest jego tylna część przywołująca najbardziej znamienite samochody i łodzie w historii. Gładkość niemal w całości szklanych powierzchni znacząco przyczynia się do najniższego dotąd wskaźnika oporu dla modelu Rolls-Royce’a. Tylne lampy są elementem największego jednolitego fragmentu karoserii, jaki kiedykolwiek wyprodukowano dla modelu Rolls-Royce’a. Rozciąga się on od słupka A aż do przedziału bagażowego. Spectre jest pierwszym od niemal 100 lat produkcyjnym dwudrzwiowym coupé, który będzie wyposażony w 23-calowe koła.

Wnętrze Spectre pełne jest najbardziej zaawansowanych technologicznie elementów Bespoke. Nawiązują do ponadczasowej tajemnicy nocnego nieba. Po raz pierwszy seryjnie produkowany Rolls-Royce może mieć drzwi Starlight Doors z 5876 delikatnie rozświetlonymi „gwiazdami”. Otwierane “pod wiatr” drzwi można również zamówić z wyposażeniem w drewniane panele Canadel Panelling. Ich nazwa pochodzi od zatoki na południu Francji, gdzie Sir Henry Royce wraz z zespołem projektantów spędzali zimy.

Eteryczny nocny wątek przywołuje również rozświetlona deska rozdzielcza Spectre. Stworzona podczas dwóch lat i 10000 godzin zespołowej pracy, zawiera tabliczkę z nazwą modelu otoczoną ponad 5,5 tys. gwiazd. Gdy samochód jest wyłączony, iluminacja deski (mieści się po stronie pasażera) jest kompletnie niewidoczna.

Rolls-Royce Spectre - pierwszy elektryczny model marki

Cyfrowa inżynieria

Spectre jest najbardziej zsieciowanym Rolls-Roycem w historii. Wraz z tym modelem Rolls-Royce wdrożyło system „Decentralised Intelligence”, który jest w stanie odbierać i procesować informacje od nienotowanej dotąd liczby czujników obecnych w samochodzie, które zarządzają tak samo rekordową liczbą funkcji.

By mieć pewność, iż marka nie tylko kontynuuje, ale również rozwija to, co znajduje się u podstawy wrażeń z jazdy Rolls-Roycem, te nowe czujniki zostały zestrojone i udoskonalone przez najbardziej doświadczonych inżynierów Rolls-Royce’a podczas programu jazd testowych obejmujących 2,5 mln km. To nowe, kierunkowane danymi, podejście do inżynierii jest olbrzymim wyzwaniem, a jednocześnie unikalną szansą. Dzięki przetwarzaniu tak ogromnej porcji danych i wykorzystaniu ich do ulepszenia dokładności bezpośredniego przekazywania mocy z napędu na koła, inżynierowie marki mogli opisać wrażenia zapewniane przez Spectre jako coś podobnego do „Rolls-Royce’a w wysokiej rozdzielczości” w dziedzinie szybkości i dokładności odpowiedzi silnika na różnorakie warunki drogowe i pogodowe panujące na całym świecie.

Moc i zasięg

Ostateczne dane dotyczące mocy, przyspieszenia i zasięgu wciąż są doprecyzowywane, jako że Spectre wchodzi w ostatnią fazę testów, które zakończą się w drugim kwartale 2023 r. Wstępne dane wskazują na to, że zasięg Spectre wyniesie 520 km WLTP, dostępny moment obrotowy to 900Nm z napędu o mocy 430 kW. Szacuje się, że od 0 do 100 km/h przyspieszy w 4,5 sek.

Jako że Spectre ma wciąż przed sobą miesiące testów i optymalizacji, poniższe liczby mogą się zmienić przed oficjalnym potwierdzeniem, które nastąpi przed debiutem rynkowym w 4 kwartale 2023 r.

Debiut rynkowy

Zamówienia na Spectre można już składać. Pierwsi klienci otrzymają swoje samochody w 4 kwartale 2023. Cenowo model Spectre będzie pozycjonowany pomiędzy Cullinanem a Phantomem.

Źródło: materiały prasowe producenta

Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *