Man standing by broken car and calling for help

Przygotowanie auta do zimy – jak zrobić to dobrze?

Nadchodzi zima, a wraz z nią nie tylko katar ale i ciężkie warunki drogowe. Przygotowanie auta do nich jest bardzo ważne. Od czego zacząć?

Przygotowanie auta osobowego na zimę warto zacząć prosto – od zaopatrzenia się w przydatne narzędzia. Podstawowym narzędziem przydatnymi każdej zimy, nawet łagodnej jest tak zwana skrobaczka. Bez tego prostego narzędzia trudno myśleć o łatwym, szybkim i bezpiecznym dla naszego samochodu pozbyciu się śniegu oraz lodu z szyb i reflektorów. O tych drugich często się zapomina, a należy pamiętać że są one tak samo ważne dla naszego bezpieczeństwa jak czyste szyby. Jeśli mieszkasz w rejonie, w którym temperatury potrafią spadać zimą do temperatur poniżej -10 stopi Celsjusza i poruszasz się nieco starszym samochodem, prawdopodobnie Twój silnik będzie się rozgrzewał bardzo długo po jego uruchomieniu. To spowoduje nie tylko słabsze ogrzewanie kabiny przez pierwsze kilkanaście czy nawet do 30 minut po ruszeniu, ale też mniej wydajną pracę silnika i szybszą eksploatację najważniejszych jego części ruchomych.

Przygotowanie auta do zimy - jak zrobić to dobrze?

Aby temu zapobiec, można zaopatrzyć się w dedykowaną do naszego modelu auta zimową osłonę, którą zasłonimy sporą część atrapy chłodnicy (tak zwanego “grilla”) z przodu naszego pojazdu. To ograniczy przepływ powietrza przez chłodnicę i osłabi układ chłodzenia, co w zimowych warunkach pomoże szybciej “dogrzać się” naszemu silnikowi. Trzeba pamiętać jednak, żeby pod żadnym pozorem nie zasłaniać całej atrapy chłodnicy, gdyż to może powodować z kolei przegrzewanie się silnika przy wyższych prędkościach obrotowych. Natomiast jeśli mieszkasz w terenach o zmiennej wysokości, gdzie spada również dużo śniegu, warto rozważyć zakup łańcuchów na koła. Zwiększą one przyczepność naszych opon w głębokim na kilka centymetrów śniegu i pomogą uniknąć niebezpiecznych sytuacji na podjazdach oraz zjazdach. Te i inne akcesoria oraz części samochodowe kupisz dziś wygodnie, bez wychodzenia z domu.

Gdy już uzbroiłeś się w przydatne przyrządy, trzeba pomyśleć o oponach. W Polsce stosowanie opon zimowych nie jest obowiązkowe, a jedynie zalecane. Jednak jest to też kraj w klimacie umiarkowanym, w którym warunki zimowe rażąco obniżają osiągi standardowych opon letnich. Nie chodzi tu jedynie o bieżnikowanie, które w oponie letniej zostało zaprojektowane jedynie do odprowadzania wody deszczowej, ale przede wszystkim o mieszankę gumy, z której opona została wykonana. Pamiętajmy, że zima to nie tylko śnieg, błoto, piach i sól. Ostatnimi laty zimy bywają mocno zróżnicowane i jezdnia nie zawsze pokryta jest śniegiem. Drogi są też odśnieżane, więc trzeba zapewnić naszemu autu dobrą przyczepność na zimnym asfalcie.

Mieszanki gumy używane do produkcji opon zimowych mają inne właściwości termiczne niż w przypadku opon letnich i zapewniają odpowiednią twardość i sprężystość w temperaturach bliskich zeru oraz ujemnych. Przyczepność nigdy nie będzie tak dobra jak na oponach letnich w wysokiej temperaturze, aczkolwiek zimowa mieszanka gumowa wraz z głębszym bieżnikiem sprawiają, że zdecydowanie warto zaopatrzyć się w komplet opon zimowych i regularnie je podmieniać z letnimi gdy warunki się zmieniają. Zatem przygotowanie auta do zimy powinno zawierać również ich zakup. Przy ich wyborze nie należy kierować się ceną. Jest sporo dobrych budżetowych opon, jednak wiele testów praktycznych wykazało, że niemal zawsze opony marek premium, takich jak Goodyear, Michelin, czy Continental, są po prostu lepsze. Gwarantują lepsze osiągi i bezpieczeństwo.

Każda nowa opona sprzedawana na terenie Unii Europejskiej od 1 listopada 2012 roku musi posiadać specjalną etykietę. Na niej znajdziemy takie informacje jak wydajność energetyczna (opór toczenia, który ma bezpośredni wpływ na spalanie naszego auta), poziom hałasu, który emituje opona, podany w decybelach, oraz przyczepność na mokrej nawierzchni. To świetna pomoc przy wyborze modelu opony. Jednak najważniejsze jest, aby kupić opony w odpowiednim rozmiarze. Najlepiej w takim samym jak nasze opony letnie. Jest to zwłaszcza istotne w przypadku pojazdów z napędem na cztery koła.

Przygotowanie auta do zimy - jak zrobić to dobrze?

Aspekt ten jest często przeoczany, jednak nie można zapomnieć o wrażliwości układów napędu na cztery koła na nieodpowiedni rozmiar opon. Każdy układ przeniesienia napędu może być skonstruowany nieco inaczej. O ile w niektórych samochodach z napędem hybrydowym, w których silnik spalinowy napędza jedną oś, a elektryczny drugą nie ma z tym problemu, o tyle w każdym czysto mechanicznym napędzie na obie osie bardzo ważnym jest, aby zachować oryginalny rozmiar opon, lub jeśli producent nie wyraża ku temu przeciwwskazań, nieoryginalny ale taki sam na każdej z osi i na każdym kole. Jest to istotne, ponieważ (przynajmniej jadąc na wprost) wszystkie koła muszą koniecznie obracać się z taką samą prędkością. Wynika to z tego, że są one mechanicznie połączone.

Sposoby tego połączenia są bardzo różnorodne, jednak zawsze prędkość każdego z kół musi pozostać wspólna. Oczywiście w zakręcie, odpowiednią różnicę w prędkości zapewniają dyferencjały każdej z osi, pomiędzy kołami. Jednak w sytuacji, gdy rozmiary opon nie będą prawidłowe, może pojawić się różnica prędkości kół, która zwłaszcza w zakręcie może zaburzyć stabilność naszego pojazdu, ale i spowodować nadmierne naprężenia w centralnym mechanizmie różnicowym. Dyferencjał ten będzie miał bardzo ciężko próbując utrzymać w jednej prędkości koła obu osi, podczas gdy rozmiar kół na jednej z nich sprawia, że “chce” ona kręcić się odrobinę wolniej lub odrobinę szybciej niż druga. Może to doprowadzić do bardzo poważnych uszkodzeń i awarii układu napędowego.

W ekstremalnych warunkach, przy długiej eksploatacji z niewłaściwym rozmiarem opon, nasze auto może zostać całkowicie unieruchomione. Naprawy układu napędowego, zwłaszcza w autach z napędem na cztery koła nie należą do tanich operacji, jednak szczęśliwie jego części, takie jak dyferencjały można bez problemu nabyć online i nie zostawiać tego zadania mechanikowi, który może policzyć nieco więcej. Aby uniknąć takich konsekwencji złego doboru opon, najważniejszą rzeczą jest zawsze zapoznanie się z instrukcją obsługi naszego modelu samochodu.
Równie ważne jest jednak aby nie przepłacać. Wszystkie swoje motoryzacyjne potrzeby zaspokoisz w dobrych cenach na Allegro.