Max Verstappen wygrał czasówkę przed GP Austrii. Po zaprezentowaniu solidnego tempa w Q2, obaj kierowcy Mercedesa rozbili swoje bolidy w Q3.
W Q1 jako pierwszy szybkie kółko na miękkich oponach ukończył Yuki Tsunoda, którego o ponad 0,5 s poprawił Charles Leclerc (1:06.762). Lepszy wynik uzyskał drugi z kierowców Ferrari, Carlos Sainz (1:06.363), jednak czas Hiszpana został skreślony za przekroczenie limitów toru w ostatnim zakręcie. Monakijczyka wyprzedzali kolejno Alonso, Magnussen i Schumacher, a następnie powrócił on na pierwsze miejsce z rezultatem 1:06.200. Niecałe 11 minut przed końcem swoje pierwsze pomiarowe kółko rozpoczął Max Verstappen. Holender od razu wspiął się na szczyt klasyfikacji z czasem 1:06.097, lecz nie zadowolił się prowadzeniem zbyt długo – podobnie, jak Sainz, urzędujący mistrz świata wyjechał za szeroko w dziesiątce. Na tym etapie Q1 liderem był Sergio Perez (1:06.143) z minimalną przewagą nad Alonso i Leclerkiem, cała trójka mieściła się w 0,057 s.
![Max Verstappen](https://i0.wp.com/wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2022/07/1407527508.jpg?resize=65%2C65&ssl=1)
Lewis Hamilton został kolejnym liderem (1:06.079) po pobiciu rekordu w pierwszym sektorze. Brytyjczyk stracił zarówno rekord, jak i prowadzenie po kolejnym, tym razem udanym podejściu Verstappena (1:05.852, rekordy w 1. i 3. sektorze). Ferrari nie ustępowało i na dwa pierwsze miejsca po raz drugi w tym segmencie czasówki wskoczyli Sainz i Leclerc (1:05.419). Przed ostatnimi minutami Q1 w strefie zagrożonych odpadnięciem znaleźli się Alex Albon, Nicholas Latifi, Lance Stroll, Sebastian Vettel i Guanyu Zhou. Ostatecznie z tego grona przepustkę do drugiej części czasówki uzyskał Albon, 0,024 s pod kreską wylądował Daniel Ricciardo.
![Lewis Hamilton](https://i0.wp.com/wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2022/07/1407527508.jpg?resize=65%2C65&ssl=1)
W Q2 szybko na sześciu czołowych pozycjach pojawili się przedstawiciele trzech najlepszych ekip w stawce. Najszybszym z nich był Lewis Hamilton (1:05.538). W połowie drugiej odsłony po fioletowym pierwszym sektorze siedmiokrotny mistrz świata poprawił się (1:05.475), na prawie 0,1 s odskakując od Maxa Verstappena. Sergio Perez zepsuł swoje pierwsze szybkie kółko i ukończył je prawie sekundę za Hamiltonem. Meksykanin uzyskał lepszy wynik, lecz jako kolejny kierowca w tej sesji stracił go za złamanie limitów toru, tym razem w zakręcie nr 9. Takie rozstrzygnięcie sprawiło, że kierowca Red Bulla znalazł się w grupie kierowców będących zagrożonych eliminacją, podobnie jak Lando Norris, który również nie był w stanie złożyć szybkiego, bezbłędnego kółka.
![Lando Norris](https://i0.wp.com/wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2022/07/1407527508.jpg?resize=65%2C65&ssl=1)
Wynik Hamiltona o 0,188 s przebił Charles Leclerc (1:05.287). Perez również swojego ostatniego kółka nie mógł zaliczyć do czystych, lecz zdołał się przebić na szóste miejsce. Na Q2 swój udział w sesji kwalifikacyjnej zakończyli duet Gasly (zaledwie 0,009 s za premiowaną awansem pierwszą dziesiątką), Albon, Bottas, Tsunoda i Norris. Inaczej było w przypadku kierowców Haasa – siódmy Magnussen i dziesiąty Schumacher podtrzymali dobrą formę z treningów, awansując do finałowej części czasówki.
![Lewis Hamilton po wypadku w Q3](https://i0.wp.com/wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2022/07/1407527508.jpg?resize=65%2C65&ssl=1)
Przed startem decydującej części kwalifikacji ogłoszono, że sędziowie po zakończeniu sesji przyjrzą się okrążeniu Sergio Pereza pod kątem przekroczenia limitów toru w zakręcie nr 8. Po pierwszej serii pomiarowych kółek prowadził Max Verstappen (1:05.092), o 0,091 s wyprzedzając Charlesa Leclerca. Swoje próby zepsuli Lewis Hamilton i Mick Schumacher. Kolejne podejście Hamiltona okazało się jego ostatnim – Brytyjczyk stracił kontrolę nad samochodem w siódemce, wpadł na żwirową pułapkę i rozbił swój bolid o bariery. Na 5 minut i 29 sekund przed końcem Q3 wywieszono czerwoną flagę.
![George Russell w barierach po wypadku w Q3](https://i0.wp.com/wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2022/07/1407527508.jpg?resize=65%2C65&ssl=1)
Kiedy kierowcy Red Bulla i Ferrari szykowali się do decydującej rozgrywki o Pole Position, kolejny raz sporo czasu antenowego i ekspozycji przed kamerami otrzymał Mercedes. Ponownie nie było to z pozytywnych względów – George Russell w końcówce okrążenia zaliczył uślizg i nie był w stanie wybronić się przed uderzeniem w ścianę z opon. Oznaczało drugą czerwoną flagę w Q3 i jeszcze bardziej pracowite kolejne godziny dla mechaników ekipy z Brackley. Zegar zatrzymano na 2 minuty i 31 sekund przed końcem. Dodatkowo zachowanie Russella, a konkretnie przebiegnięcie przez tor bez zgody obsługi toru trafiło pod lupę sędziów.
![Max Verstappen](https://www.formula1.com/content/dam/fom-website/sutton/2022/Austria/Friday/GettyImages-1407512291b.jpg)
Czas po wznowieniu rywalizacji wystarczył już na pokonanie tylko jednego szybkiego okrążenia. Na moment prowizoryczne Pole Position znalazło się w rękach Charlesa Leclerca (1:05.013), ze stratą 0,053 s za nim swoje kółko ukończył Sainz. Ostatnie słowo należało do Maxa Verstappena – Holender z wynikiem 1:04.984 zapewnił sobie start z pierwszego pola do sobotniego sprintu. Dalsze lokaty zajęli Perez, Russell, Ocon, Magnussen, Schumacher i Alonso. Dziesiątkę zamknął Hamilton.
Foto. oficjalne materiały prasowe serii; F1
Comments