Lewis Hamilton wygrał kwalifikacje do GP Turcji, drugi Valtteri Bottas zapewnił sobie Pole Position. Podium uzupełnił Max Verstappen.
Na torze szybko pojawili się wszyscy kierowcy przez zapowiadane w ciągu kilku minut opady deszczu. Z tego powodu tłok na torze był ogromny i Lewis Hamilton zdecydował się wyprzedzić niektórych kierowców tuż przed ostatnim zakrętem. Zarówno Brytyjczyk, jak i inni kierowcy mieli problemy z dogrzaniem opon i przez to czasy były słabe, bądź anulowane w wyniku przekroczenia limitów toru. Lewis Hamilton szybko się poprawił i wykręcił czas 1:27.085 przez co był bezpieczny w momencie, gdy zaczęło kropić. Pierwszym kierowcą z czasem poniżej 1:27 był Max Verstappen. Spore problemy miał Charles Leclerc i przez anulowane czasy ledwo musiał wykonać sporo kółek, by być bezpiecznym.
![Carlos Sainz](https://wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2021/10/kwale-turcja-2.jpg)
Przygodę poza torem zaliczył Yuki Tsunoda, który wyleciał z asfaltu na wyjściu z pierwszego zakrętu. W połowie sesji zagrożeni byli standardowo kierowcy Haasa, Esteban Ocon, Kimi Raikkonen oraz Carlos Sainz, który przez zmianę silnika był i tak pogodzony ze startem z ostatniego pola. Kierowca Alpine, Ferrari i Mick Schumacher zdołali się poprawić i wejść do pierwszej piętnastki. Nie był to jednak koniec emocji. Tor zaczął nieco przesychać i wiadome było, że każdy będzie musiał pojechać na 100% pod koniec sesji.
![Yuki Tsunoda](https://wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2021/10/kwale-turcja-4.jpg)
Na minutę przed końcem w ostatniej piątce znajdował się Carlos Sainz, Mick Schumacher, Sebastian Vettel, Kimi Raikkonen oraz regularnie wyjeżdżający z toru Nikita Mazepin. Ostatnia dwójka nie poprawiła się i kierowcy Alfy oraz Haasa zajmą jutro 18 i 19 pozycję. W ostatniej chwili udało się wyskoczyć Carlosowi Sainzowi, Sebastianowi Vettelowi oraz Mickowi Schumacherowi, który zajął czternaste miejsce. Tym samym z czasówki odpadli kolejno Ricciardo, Latifi, Giovinazzi i wspomniani wcześniej Raikkonen oraz Mazepin.
Q2
Czasówkę rozpoczęły Mercedesy, a w ciągu pierwszej minuty na torze pojawił się każdy poza Carlosem Sainzem. Rekordy sektorów wykręcał Valtteri Bottas, gdyż Lewis Hamilton odpuścił pierwsze okrążenie. Żółte flagi w 1 sektorze spowodował Sergio Perez, który wyleciał poza tor w pierwszym zakręcie. Dobre czasy zaczęli kręcić kierowcy na oponach pośrednich. Charles Leclerc zaliczył obrót i pod koniec sesji musiał martwić się o awans do trzeciej części czasówki. Na 3 minuty przed końcem sesji w ostatniej piątce znajdowali się Charles Leclerc, George Russell, Sebastian Vettel, Mick Schumacher i Sebastian Vettel. Max Verstappen jechał dobre okrążenie na oponach przejściowych, lecz przez błąd w 3 sektorze nie poprawił swojego czasu.
![Valtteri Bottas, Lewis Hamilton](https://wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2021/10/kwale-turcja-3-scaled.jpg)
Na sam koniec sesji wszystkich zaskakiwał Fernando Alonso, który po dwóch sektorach miał czas lepszy niż Lewis Hamilton i ostatecznie udało mu się zająć trzecie miejsce za Mercedesami. Swoje szanse na lepszy czas zepsuł Lance Stroll blokując koła w pierwszym zakręcie. George Russell jechał bardzo dobre okrążenie, lecz popełnił fatalny w skutkach błąd w ostatnim zakręcie i pożegnał się z kwalifikacjami na trzynastej pozycji. Wszystko wyglądało na to, że uratuje się Sebastian Vettel, lecz Niemca z czasówki wyrzucił Charles Leclerc z czasem gorszym od Hamiltona o niecałą sekundę. Ostatnią piątkę stworzył właśnie kierowca Astona Martina, Esteban Ocon, George Russell, Mick Schumacher i Carlos Sainz. O szczęściu może mówić Lance Stroll i Lando Norris. Ci młodzi kierowcy ledwo utrzymali się w dziesiątce i byli jedynymi w niej kierowcami z ponad sekundą straty do lidera. Pozytywnym zaskoczeniem był Yuki Tsunoda, który zaliczył awans do pierwszej dziesiątki i dopiero po raz trzeci w karierze wystartuje z jednego z dziesięciu pierwszych pól.
Q3
Zapaliło się zielone światło i kierowcy ruszyli na ostatnie 12 minut walki o Pole Position. Wyszło już słońce, więc kierowcy mogli skupić się tylko na dobrym dogrzaniu opon i jak najszybszej jeździe bez martwienia się warunkami. Pierwszy swoje pomiarowe okrążenie rozpoczął Lewis Hamilton. Podobnie jak w Q2 rekord 1 sektora zdobył jednak Valtteri Bottas, który liczył na pokonanie Maxa Verstappena, by pomóc Lewisowi w mistrzostwach świata. Obrońca tytułu wykręcił czas 1:23.093, ale Valtteri Bottas przejechał okrążenie o dwie setne szybciej. Gorzej poradził sobie Max Verstappen. Nie przejechał najlepszego okrążenia i stracił dwie dziesiąte do Mercedesów. Dobry pierwszy przejazd zaliczył Pierre Gasly, który znalazł się pomiędzy dwoma Mercedesami.
![Max Verstappen](https://wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2021/10/Kwale-turcja-1-scaled.jpg)
Na drugie przejazdy kierowcy wyjechali już nawet pięć minut przed zakończeniem sesji. Na taki ruch zdecydował się Lewis Hamilton, który ma często problemy z odpowiednim dogrzaniem opon. Dopiero minutę później dołączył do niego Charles Leclerc i Yuki Tsunoda, a także Pierre Gasly. Reszta zaczęła się pojawiać dopiero, gdy Lewis Hamilton kończył swe pierwsze okrążenie. Brytyjczyk wykręcił rekord w dwóch pierwszych sektorach i pobił rekord toru z czasem 1:22.868. Musiał jednak wciąż poczekać na czasy swoich rywali, czyli Maxa Verstappena i Valtteriego Bottasa. Tymczasem zaskakiwał Pierre Gasly z rekordem w pierwszym sektorze. Francuzowi nie udało się jednak poprawić swej pozycji. Niewiele poprawił się także Max Verstappen i Sergio Perez, więc kierowcy Red Bulla pozostali na trzecim i piątym miejscu. Meksykanina z tej pozycji zrzucił jednak Charles Leclerc, który wskoczył na czwarte miejsce oraz Fernando Alonso. Hiszpanowi udało się wykręcić szósty czas. Stawkę zamknęli Lando Norris, Lance Stroll i Yuki Tsunoda.
Fot. Red Bull Content Pool; Mercedes; materiały prasowe serii