Przed samym podłączeniem prostownika do akumulatora warto gruntownie zapoznać się z instrukcją obsługi gdzie znajdują się informacje dotyczące bezpiecznego podłączenia. Pozwoli to uniknąć błędów, uszkodzenia prostownika i akumulatora oraz innych niebezpieczeństw typu porażenie prądem, pożar.
Pierwsze kroki
Pierwszym krokiem będzie wyłączenie zapłonu w samochodzie oraz wyjęcie akumulatora z auta. Należy odkręcić klemy (minusową potem dodatnią), wszystkie uchwyty oraz mocowania, które trzymają baterie. Warto oczyścić akumulatora z zanieczyszczeń, jeśli są, uważając, aby brud nie dostał się do oczu oraz zapewnić odpowiednią wentylację w pomieszczeniu, w którym wykonujemy powyższe czynności.
Podłączenie prostownika do akumulatora
Zakupiony prostownik wyjmujemy z opakowania, usuwamy folię zabezpieczającą oraz zabezpieczenia transportowe. Sprawdzamy, czy urządzenie nie jest uszkodzone m.in. przewody, kabel sieciowy, wtyczka. Następnie podłączamy przewody wyjściowe prostownika do biegunów akumulatora: plus do plusa, minus do minusa. Jest to istotna czynność, którą należy wykonać poprawnie, gdyż odwrotne podłączenie do biegunów (minus z plusem) może spowodować uszkodzenie elementów elektronicznych w urządzeniu.
Rozwiązaniem w nowoczesnych prostownikach są zabezpieczenia w postaci diod palących się na czerwono kiedy pomylimy bieguny. Kolejnym krokiem będzie wybór napięcia. Tu warto sprawdzić, jakie dokładnie napięcie ma nasz akumulator oraz jaki zakres napięcia ładowania ma prostownik. Przykładowo, prostownik Smart 6/12V 15A marki VOLT Polska ma napięcie ładowania: 6V(od 2V do 7,4V) oraz 12V(od 8V do 14,5V). Prostownik automatyczne samodzielnie wykryje napięcie akumulatora, czy jest 6V, czy 12V. Jeśli mamy akumulator 6V nie będzie on ładowany, gdy jego napięcie jest poniżej 2V lub powyżej 7,4V. Akumulator 12V z kolei nie będzie ładowany, gdy jego napięcie jest poniżej 8V lub powyżej 14,5V. Po połączeniu prostownika z akumulatorem podłączamy ładowarkę do sieci. Po naładowaniu należy wyłączyć zasilanie prostownika i zdjąć zaciski z akumulatora. Większość prostowników ma standardowy czas ładowania akumulatora około 10-12godzin, ale minimalny czas ładowania, czyli około 15 minut pozwoli już naładować akumulator (jeśli nie jest całkowicie rozładowany).
Zasady bezpieczeństwa
Podłączając prostownik do akumulatora, należy przestrzegać kilku zasad bezpieczeństwa, które zazwyczaj są szczegółowo opisane w instrukcja obsługi. Pracujemy z urządzeniem, które zawiera elementy mogące spowodować iskrzenie, w efekcie ryzyko wybuchu lub pożaru. Przede wszystkim prostowników nie powinny używać dzieci oraz osoby niemające wiedzy ani doświadczenia. Należy sprawdzić, czy żadna część ładowarki nie jest uszkodzona m.in. przewody, kabel sieciowy lub wtyczka. Uszkodzony kabel sieciowy może doprowadzić do porażenia prądem.
Nie wolno samodzielnie naprawiać prostownika, otwierać, czy zdejmować obudowy. Taka próba może również zakończyć się porażeniem prądem lub nawet pożarem. Aby uniknąć groźniejszych konsekwencji w postaci wybuchu lub pożaru należy zadbać o odpowiednie warunki w miejscu gdzie podłączamy prostownik. Pomieszczenie powinno być dobrze wentylowane, łącznie z powierzchnią, na której umieszczamy akumulator. Nie mogą być w nim przechowywane żadne materiały łatwopalne typu maszyny zasilane benzyną, zbiorniki na paliwo, łączniki, spoiwa etc. Podczas podłączenia prostownika do akumulatorów kwasowo-ołowiowych powinno się zdjąć elementy osobiste m.in. pierścionki, bransoletki, zegarki, gdyż ten typ akumulatorów wytwarza na tyle wysoki prąd zwarciowy, że może przyspawać np. pierścionek do metalu, powodując poważne oparzenie. W razie wypadku np. dostania się kwasu do oczu należy natychmiast przemyć oko pod zimną, bieżącą wodą i wezwać pomoc medyczną.
Założyciel | Redaktor naczelny
Pasjonat motoryzacji i marketingu – wielu mówi, że urodził się z benzyną we krwi, lecz lekarze wciąż mają wątpliwości jak to możliwe.