Czy współcześnie da się zrobić terenówkę z prawdziwego zdarzenia, która nie krzyczy elektroniką, ma potężny silnik i nawet z największej opresji wyjdzie z sukcesem? Jeszcze niedawno powiedziałbym, że nie, ale na horyzoncie pojawił się INEOS Grenadier, który zaskoczył świat, bo klasyczna motoryzacja wróciła i to w najlepszym możliwym wydaniu, takim, jakiego oczekuję aktualnie na rynku!
Ludzie kochają SUV’y i podniesione auta, które w teorii dają sobie radę w terenie. W teorii, bo to w większości puste hasła reklamowe, wymyślone za biurkami marketingowych speców. Jednak jest pewna kategoria samochodów, które nie muszą nic udawać, bo ich właściwości bronią się same. Mowa o prawdziwych autach terenowych, gdzie z daleka wiesz, że masz do czynienia z mocnym zawodnikiem. Problem jest jeden – segment ten zanika przez rygorystyczne normy i wiele samochodów zmieniło się z prawdziwych twardzieli w przestraszonych chłopców. Jednak jest na rynku pewien gracz, który mówi do wszystkich: “Hej, My się nie boimy, a oto nasza terenówka do zadań specjalnych!” Mowa o firmie INEOS i modelu Grenadier, którego jeszcze mało kto zna i to Wasz największy błąd! Dzisiaj poznacie mojego faworyta na rynku off-roadu!
![INEOS Grenadier - prawdziwy twardziel, który nie boi się off-roadu](https://wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2023/10/GRENADIER_EVENT_WEB_081-1024x683.jpg)
Czym jest INEOS?
To pytanie prawdopodobnie zadaje sobie każda osoba, która spotka się z Grenadierem. Przecież jeszcze kilka lat temu nikt nie słyszał o takiej marce. Otóż w motoryzacji nie, ale to nie oznacza, że firma nie działa w innych sektorach. INEOS to globalna firma chemiczna, która odgrywa znaczącą rolę w przemyśle petrochemicznym i chemicznym. Z siedzibą w Szwajcarii i głównymi operacjami w Europie i Stanach Zjednoczonych, INEOS jest jednym z największych producentów tworzyw sztucznych na świecie. Firma specjalizuje się w produkcji etylenu, propylenu, polipropylenu, oraz wielu innych kluczowych surowców chemicznych, które stanowią fundament dla wielu gałęzi przemysłu. Przedsiębiorstwo zatrudnia 26 tysięcy osób w 36 niezależnych firmach. Łącznie posiada 194 zakłady produkcyjne w 29 krajach.
INEOS jest również zaangażowany w sektorze energetycznym i ekologicznym, dążąc do rozwoju innowacyjnych technologii i produktów, które spełniają najwyższe standardy jakości oraz ochrony środowiska. Dzięki swojemu globalnemu zasięgowi i zaawansowanym rozwiązaniom technologicznym, INEOS ma wpływ na wiele aspektów życia codziennego, od opakowań po samochody, od medycyny po przemysł energetyczny. Firma jest znana z zaangażowania w zrównoważony rozwój i tworzenia innowacyjnych rozwiązań, które kształtują przyszłość przemysłu chemicznego i środowiska naturalnego. W 2016 roku powstał INEOS Automotive, czyli spółka odpowiedzialna za sektor motoryzacyjny, a później za model Grenadier!
![INEOS Grenadier - prawdziwy twardziel, który nie boi się off-roadu](https://wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2023/10/parking-09117-1024x683.jpg)
Zacznijmy od idei
INEOS Grenadier to pojazd, który idealnie wpisuje się w segment UUV, czyli Ultra Utility Vehicle, co można przetłumaczyć jako “pojazd ultraużytkowy.” To określenie idealnie oddaje jego naturę. W przeciwieństwie do niektórych pojazdów, gdzie nowoczesne rozwiązania bywają wprowadzane na siłę, w przypadku Grenadiera wszystko jest dokładnie przemyślane i zoptymalizowane pod kątem działania w terenie. To pojazd stworzony, by sprostać najtrudniejszym warunkom, nie tracąc przy tym na funkcjonalności. Przykuwa uwagę swoją wszechstronnością i gotowością do pracy w ekstremalnych warunkach, co czyni go doskonałym narzędziem dla wszystkich, którzy potrzebują niezawodnego partnera do zadań specjalnych.
![INEOS Grenadier - prawdziwy twardziel, który nie boi się off-roadu](https://wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2023/10/GRENADIER_EVENT_WEB_099-1024x683.jpg)
Ale to wygląda!
Reakcje mijających Was ludzi, którzy po raz pierwszy na drodze widzą Grenadiera są mniej więcej takie, jakbyście pracowali w wojsku lub służbach specjalnych i niespodziewanie pojawili się autem służbowym w waszej rodzinnej wiosce. Każdy z daleka widzi, że ten sympatyczny jegomość, to naprawdę solidny zawodnik, który nie boi się zjechać z trasy. Pudełkowaty kształt, ostre linie, zawiasy drzwi montowane na zewnątrz, modułowe panele pozwalające zamontować do 45 kg dodatkowego osprzętu czy opony typu A/T to tylko niektóre elementy zdradzające, że mamy do czynienia z poważnym sprzętem.
Design Grenadiera to hołd dla legendarnego Land Rovera Defendera. Ten samochód niesie ze sobą ducha klasycznych terenówek, łącząc w sobie zarówno kształty, jak i charakterystyczne cechy dla Defendera. Solidna rama i prostokątne kształty nadają Grenadierowi niezwykle surowy i terenowy wygląd, który od razu zwiastuje porządnego gracza. Choć design tego pojazdu to hołd dla przeszłości, to równocześnie prezentuje on wszystkie nowoczesne elementy, takie jak zaawansowane oświetlenie LED i wykończenie z najwyższej jakości materiałów, co sprawia, że Grenadier to połączenie najlepszych cech klasyki i nowoczesności.
![INEOS Grenadier - prawdziwy twardziel, który nie boi się off-roadu](https://wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2023/10/GRENADIER_EVENT_WEB_012-1024x683.jpg)
Klasyczne wnętrze
Wnętrze Grenadiera jest zaskakująco przestronne i funkcjonalne. Samochód ten może pomieścić pięć osób, a nawet jeśli siedzimy w tylnej części, to nadal mamy mnóstwo miejsca na nogi i komfortowe siedzenia. Kokpit jest utrzymany w minimalistycznym stylu, co pasuje do charakteru terenowego pojazdu, jednak na pokładzie wciąż dostępny jest Apple CarPlay czy Android Auto. Niektórych zaskoczyć może brak klasycznego prędkościomierza, bo w jego miejscu umieszczono minimalistyczne kontrolki ostrzegawcze. Prędkościomierz i wszystkie dodatkowe wskaźniki umieszczono na ekranie środkowym. Choć jest on minimalistyczny, to zdecydowanie można powiedzieć, że jednocześnie jest przyjemny dla oka.
Wszystkie elementy są wygodnie rozmieszczone, a materiały użyte do wykończenia są trwałe i odporne na trudy terenowe. Umieszczenie dwóch okien w dachu nad głową kierowcy i pasażera to doskonały zabieg, który zwiększa wizualnie przestrzeń w aucie i nawet osoby o wzroście ponad 2 metrów spokojnie znajdą dla siebie miejsce. Elektryczne fotele? Nie w Grenadierze i to duży plus, bo producent ogranicza elektronikę do minimum, a takie rozwiązania zaawansowane lubią się psuć. Tu ich nie ma, więc to gwarancja skuteczności.
Czy w Grenadierze jest dużo miejsca? Pojemność bagażnika wynosi od 1152 do 2035 litrów, więc wystarczy Wam i na zakupy i na biwakowanie. Na pokładzie znajdziemy reduktor, blokowany mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu i wiele innych funkcjonalności, które w terenie się przydadzą. Steruje się nimi częściowo z poziomu panelu umieszczonego w suficie, co sprawia, że przez moment czujemy się jak pilot myśliwca. Czy to jest fajne? No pewnie, że tak! Takie elementy tworzą niesamowity klimat, a przy okazji są bardzo praktyczne.
![INEOS Grenadier - prawdziwy twardziel, który nie boi się off-roadu](https://wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2023/10/GRENADIER_EVENT_WEB_086-1024x683.jpg)
Porządne silniki na pokładzie
Na klientów czekają dwa silniki do wyboru. Oba produkcji BMW i jest to wysokoprężna jednostka o oznaczeniu B87, czyli rzędowa szóstka o mocy 249 koni mechanicznych i momencie obrotowym wynoszącym 550 Nm. Druga pozycja do wyboru to benzynowe R6 o mocy 286 koni mechanicznych i 450 Nm. Każdą jednostkę możemy połączyć z 8-biegową przekładnią automatyczną ZF lub z 6-biegowym manualem. To kolejny ukłon w stronę klasycznej motoryzacji. W przypadku naszego testu mieliśmy okazję jechać zarówno benzyną, jak i Dieslem, a oba silniki połączone były ze skrzynią ZF. Jakie wrażenia?
Tak duża moc i moment obrotowy gwarantują, że samochód radzi sobie wybornie w terenie i na brak mocy narzekać nie może. Skrzynia ZF błyskawicznie zmienia biegi, a w terenie dokładnie wie, co chcemy zrobić i jak dopasować przełożenie. Mnie osobiście urzekł silnik benzynowy, bo choć momentu ma mniej, to walory dźwiękowe są na zupełnie innym poziomie. Elastyczność już od samego dołu jest naprawdę niesamowita, a przy każdej zmianie biegów słychać wyraźnie dźwięk pracy turbosprężarki. To dokładnie to, czego bym oczekiwał w aucie terenowym!
![](https://wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2023/10/Kamieniolom-02664-1024x683.jpg)
Chcę Cię mieć!
To zdanie idealnie podsumowuje INEOS Grenadiera. Auto kompletne, w terenie niesamowicie skuteczne bez konieczności dodatkowych modyfikacji. Sprawdzone technologie połączono w całość i wyciągnięto z nich to co najlepsze. Cena? Startuje od okrągłych 100 000 euro, ale możliwości konfiguracji są bardzo duże, więc ciężko określić sufit. Za kompletne auto uszyte pod nasze wymagania z dodatkowymi akcesoriami trzeba liczyć około 500 tysięcy złotych. Czy warto? Zdecydowanie, bo to jedna z najsolidniejszych propozycji na rynku i długo tak pozostanie.
![](https://wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2023/10/GRENADIER_EVENT_WEB_117-1024x683.jpg)
![](https://wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2023/10/GRENADIER_EVENT_WEB_115-1024x683.jpg)
![](https://wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2023/10/GRENADIER_EVENT_WEB_099-1024x683.jpg)
![](https://wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2023/10/GRENADIER_EVENT_WEB_093-1024x683.jpg)
![INEOSA](https://wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2023/10/GRENADIER_EVENT_WEB_086-1024x683.jpg)
![INEOSA](https://wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2023/10/GRENADIER_EVENT_WEB_081-1024x683.jpg)
![INEOSA](https://wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2023/10/GRENADIER_EVENT_WEB_035-1024x683.jpg)
![INEOSA](https://wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2023/10/stodoly-00298-1024x683.jpg)
![](https://wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2023/10/zamek-03548-1024x683.jpg)
![](https://wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2023/10/GRENADIER_EVENT_WEB_007-1024x683.jpg)
![](https://wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2023/10/GRENADIER_EVENT_WEB_012-1024x683.jpg)
![](https://wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2023/10/GRENADIER_EVENT_WEB_021-1024x683.jpg)
![](https://wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2023/10/GRENADIER_EVENT_WEB_033-1024x683.jpg)
![INEOSA](https://wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2023/10/pustynia-00334-1024x683.jpg)
![](https://wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2023/10/pustynia-00312-1024x683.jpg)
![INEOSA](https://wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2023/10/parking-09117-1024x683.jpg)
![](https://wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2023/10/parking-09114-1024x683.jpg)
![](https://wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2023/10/GRENADIER_EVENT_WEB_119-1024x683.jpg)
![](https://wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2023/10/Kamieniolom-00112-1024x683.jpg)
![INEOSA](https://wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2023/10/Kamieniolom-00262-1024x683.jpg)
![INEOSA](https://wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2023/10/Kamieniolom-02664-1024x683.jpg)
![INEOSA](https://wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2023/10/Kamieniolom-03480-1024x683.jpg)
![INEOSA](https://wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2023/10/Kamieniolom-09209-1024x683.jpg)
Dane techniczne – INEOS Grenadier
BENZYNA | DIESEL | |
Silnik | BMW B58 | BMW B57 |
Cylindry i układ | 6 (Rzędowy) | 6 (Rzędowy) |
Zawory | 24 (DOHC) | 24 (DOHC) |
Wtrysk paliwa | Bezpośredni wtrysk | Common Rail Bezpośredni wtrysk |
Pojemność (cc) | 2,998 | 2,993 |
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) | 82 x 94.6 | 84 x 90 |
Stopień sprężania | 11.0:1 | 16.5:1 |
Maksymalna moc [kW] | 210 (4750 rpm) | 183 (3250-4200 rpm) |
Maksymalna moc [KM] | 286 (4750 rpm) | 249 (3250-4200 rpm) |
Maksymalny moment obrotowy [Nm] | 450 (1750-4000 rpm) | 550 (1250-3000 rpm) |
StationWagon
0-100 km/h (sekundy) | 8.6 | 9.9 |
Maksymalna prędkość (km/h) | 160 | 160 |
Skrzynia biegów | ZF 8HP51 | ZF 8HP76 |
Liczba biegów | 8 | 8 |
Przełożenie | 2.5:1 | 2.5:1 |
Łączna emisja CO2 | 325 – 336 g/km | 276 – 319 g/km |
Spalanie | 14.4 – 14.9 l/100km | 10.5 – 12.2 l/100km |
UtilityWagon
0-100 km/h (sekundy) | 8.6 | 9.9 |
Maksymalna prędkość (km/h) | 160 | 160 |
Skrzynia biegów | ZF 8HP51 | ZF 8HP76 |
Liczba biegów | 8 | 8 |
Przełożenie | 2.5:1 | 2.5:1 |
Łączna emisja CO2 | 325 – 336 g/km | 286 – 317 g/km |
Spalanie | 14.4 – 14.9 l/100km | 10.9 – 12.1 l/100km |
Quartermaster
0-100 km/h (sekundy) | 8.6 | 9.9 |
Maksymalna prędkość (km/h) | 160 | 160 |
Skrzynia biegów | ZF 8HP51 | ZF 8HP76 |
Liczba biegów | 8 | 8 |
Przełożenie | 2.5:1 | 2.5:1 |
Łączna emisja CO2 | 325 – 336 g/km | 286 – 317 g/km |
Spalanie | 14.4 – 14.9 l/100km | 10.9 – 12.1 l/100km |
Za udostępnienie samochodu do testu dziękujemy serdecznie Ineos Grenadier – Auto Fus Group Warszawa oraz TEAM Długołęka
![](https://i0.wp.com/wokolmotoryzacji.pl/wp-content/uploads/2023/04/261593316_2423533834448436_1041582224769417041_n.jpg?resize=100%2C100&ssl=1)
Założyciel | Redaktor naczelny
Pasjonat motoryzacji i marketingu – wielu mówi, że urodził się z benzyną we krwi, lecz lekarze wciąż mają wątpliwości jak to możliwe.
Comments