Honda ogłosiła ostatnio, że wycofują się z dostarczania jednostek do F1. Ross Brawn liczy, iż nowe przepisy znów przyciągną Japończyków.
Honda pomimo udanej współpracy z Red Bullem oraz AlphaTauri postanowiła wycofać się z rywalizacji w F1 pod koniec 2021 roku. Wszystko to w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050. Nie był to pierwszy raz, kiedy japoński producent wycofał się z królowej sportów motorowych. Dokonywali tego już po sezonie 1992, kiedy ich silniki zdobyły sześć tytułów w ostatnich siedmiu latach oraz po sezonie 2008. Historię bolidu Hondy przygotowanego na rok 2009 każdy doskonale zna i wie, że decyzja o opuszczeniu F1 nie koniecznie okazała się tą właściwą. Nad przyciągnięciem zarówno Hondy, jak i nowych producentów pracuje Ross Brawn. Dyrektor zarządzający F1 ma nadzieję, że uda się opracować takie regulacje na 2026, które pomogą to osiągnąć.
Jest to niezwykle przykre, że Honda opuści Formułę 1 pod koniec 2021. Już po raz trzeci w mojej karierze odchodzą. Jestem dobrej myśli i uważam, że jeśli sytuacja się zmieni i F1 wyewoluuje, będziemy mogli znów ich zaangażować. Honda zawsze była i będzie ważnym oraz mile widzianym członkiem społeczności Formuły 1.
Ross Brawn
Odejście Hondy wywołało prawdziwą burzę i nawet Cyril Abiteboul mówił, że przepisy dotyczące silników potrzebują szybkich zmian. Według szefa Renault obecne przepisy czynią silniki zwyczajnie nieopłacalnymi zarówno ze strony finansowej, jak i technologicznej.
Sytuacja z silnikami jest nieopłacalna finansowo oraz technologicznie. Nie wiem, czy możemy sobie pozwolić na utrzymanie obecnego punktu widzenia. Albo będziemy w stanie tak zmodyfikować obecne silniki, aby stały się one opłacalne, albo musimy poważnie zastanowić się nad jak najszybszym opracowaniem i zaadaptowaniem nowej architektury silnika.
Cyril Abiteboul
Rozmowy na temat nowych regulacji powinny przyspieszać, lecz należy mieć z tyłu głowy, że ciężko przewidzieć w którym kierunku pójdzie rozwój samochodów cywilnych. Jest to kluczowy czynnik, który powinien w pewien sposób determinować kierunek, w jakim Formuła 1 miałaby ewoluować. Z tego powodu Ross Brawn zachęca Hondę do uczestniczenia w rozmowach na temat nowych przepisów.
Każdy producent ma przed sobą ogromne wyzwania. My jako Formuła 1 musimy na to reagować, aby być pewnym, że się do nich dostosujemy. Musimy pozostać istotni dla branży i być w stanie zaprezentować takie wyzwania, które pomogą producentom samochodów w ich pozasportowych celach. Liczę, że nowa formuła jednostek napędowych, która ma wejść w życie nie później niż w 2026, przyciągnie z powrotem duże marki. Będziemy również zachęcać do uczestniczenia w zespołach FIA zajmujących się obraniem właściwego kierunku w pisaniu nowych regulacji.
Ross Brawn
Foto. materiały prasowe F1
Comments