Jak to możliwe, że Toyota Yaris GR jest szybsza? Wszystko przez problemy z przyczepnością w tylnonapędowym BMW M2 Competition.
Oba samochody, które spotkały się w tym wyścigu są zdecydowanie jednymi z najciekawszych modeli na rynku. BMW pokazując model M2, wprowadziło na rynek jeden z najlepszych samochodów do jazdy dla czystej przyjemności. Podobnie postąpiła Toyota, prezentując sportową odmianę Yarisa, czyli GR Sport. Choć oczywiście nie są to bezpośredni konkurenci, to ich zestawienie może pokazać, że w niektórych sytuacjach większa moc nie daje dużej przewagi. Oba samochody porównano w typowym wyścigu typu drag.
Został on jednak przeprowadzony w warunkach faworyzujących napęd na wszystkie koła, ponieważ było mokro i ciężko o dobrą przyczepność. W związku z tym na prowadzenie natychmiast wysunął się Yaris i nie stracił go do końca wyścigu. M2 Competition nie pomogło nawet to, że był wyposażony w szybką skrzynię automatyczną. Wynik wyścigu nie zmienił się również po włączeniu kontroli trakcji. W takich warunkach Yaris GR z doświadczonym kierowcą za kierownicą nie będzie miał najmniejszych problemów z pokonaniem cięższego BMW z napędem na tył.
Wynik zapewne byłby odwrotny w suchych warunkach, gdy M2 szybko złapałoby przyczepność, lub z rolki, gdy 410 koni przekazywanych na tył, z pewnością poradziło sobie z napędem na 4 koła Yarisa. Nie był on również kompletnie fabryczny. Miał zmienione opony na bardziej przyczepne, a także zmodyfikowany wydech, co zapewne nieco podniosło moc. Zmiany te jednak raczej nie miały realnego znaczenia w wyścigu.
Porównanie to pokazuje, że choć auta te są przedstawicielami zupełnie różnych segmentów, zapewniają równie dużo radości z jazdy. BMW stworzyło świetną zabawkę do pokonywania zakrętów, a także do jazdy torowej, przez wielu określaną jako duchowego następcę M3 E46. Toyota udowodniła, że potrafi po wielu latach przestoju w segmencie aut sportowych, zaprezentować auto, które zadziwi wszystkich fanów motoryzacji. Obie marki łączy również kooperacja, która zaowocowała stworzeniem nowej generacji Toyoty Supry i BMW Z4.
Film: Archie Hamilton Racing Foto. materiały prasowe producenta i Hubert Popiołek
Redaktor | Fotograf
Comments