Założyciel | Redaktor naczelny Pasjonat motoryzacji i marketingu - wielu mówi, że urodził się z benzyną we krwi, lecz lekarze wciąż mają wątpliwości jak to możliwe.

Zdecydowana większość opon całorocznych, dostępnych na polskim rynku bazuje konstrukcyjnie na modelach opon zimowych. Informacja ta może wywoływać sugestie, że takie ogumienie nie jest najlepszym wyborem na sezon letni. Jak jest w rzeczywistości?

Opony całoroczne – czy warto brać je pod uwagę? Dla kogo są dobrym wyborem?

Opony całoroczne to rozwiązanie kompromisowe, łączące w sobie cechy zarówno ogumienia letniego, jak i zimowego. Oznacza to, że można użytkować je przez cały rok, ale niekoniecznie, że jest to rozwiązanie idealne dla każdego. Popularność opon całorocznych rośnie z roku na rok. Ich wybór w niemal każdym sklepie z oponami jest bardzo szeroki, co łatwo sprawdzić np. na stronie: https://www.sklepopon.com/opony/caloroczne. Tak duże zainteresowanie typ typem ogumienia wydaje się sugerować, że warto brać go pod uwagę podczas poszukiwania nowego kompletu opon.

Opony całoroczne – czy sprawdzą się w lecie?

Ogumienie całoroczne to odpowiedź producentów na zmiany klimatyczne, które w ostatnim dziesięcioleciu przełożyły się na coraz lżejsze zimy – bez wysokich mrozów oraz dużych opadów śniegu. Są także reakcją na coraz lepszą jakość dróg na kontynencie europejskim. Sami producenci rekomendują stosowanie opon wielosezonowych właścicielom pojazdów miejskich i kompaktowych, którzy wykonują niewielkie przebiegi w ciągu roku, najczęściej po drogach dobrej jakości i z umiarkowaną prędkością. Skąd ta rekomendacja? Kompromisowy charakter opon całorocznych przekłada się na konieczność poczynienia pewnych ustępstw. Ogumienie tego typu nie dorównuje swoimi parametrami oponom letnim, stosowanym latem ani zimowym zimą.

Opony wielosezonowe na lato – czy to dobry pomysł?

Faktem jest jednak, że priorytetem dla producentów opon wielosezonowych jest zapewnienie jak najwyższego bezpieczeństwa jazdy zimą – kiedy to panują najtrudniejsze dla ogumienia warunki. To wtedy najłatwiej o wypadek, spowodowany np. gwałtownym poślizgiem czy wydłużeniem drogi hamowania. Z tego powodu większość opon całorocznych dostępnych na rynku bazuje konstrukcyjnie na oponach zimowych. Miękka mieszanka i bieżnik dostosowany do jazdy po śniegu zapewniają dobre parametry jazdy zimą. Producenci nie zapominają jednak, że tego typu opony mają być eksploatowane także latem.

Czy warto kupić opony wielosezonowe przed sezonem letnim?

Skład mieszanki opon całorocznych jest zatem tak dobierany, aby opona nie była zbyt miękka w wysokich temperaturach panujących latem. Stosowane są także różne wariacje rzeźby bieżnika. W niektórych oponach wielosezonowych spotkamy się z nieco złagodzonym bieżnikiem zimowym, w innych bieżnik jest podzielony niejako na pół – jedna część ma charakterystykę typowo zimową, druga przypomina typowy bieżnik opony letniej.

Opony całoroczne – czy sprawdzą się w lecie?

Wyjątkiem na rynku są specyficzne opony całoroczne, po raz pierwszy wprowadzone na rynek przez markę Michelin, później zaoferowane także przez Bridgestone. Są to opony letnie z homologacją zimową. Bazą konstrukcyjną były tu opony zimowe, których mieszanka i bieżnik została dostosowana w taki sposób, by uzyskać certyfikat pozwalający na wykorzystanie także w warunkach zimowych.

Czy opony całoroczne są dobre na lato?

Opinie są różne, gdyż różne są także parametry poszczególnych modeli obecnych na rynku. Opony wielosezonowe bazujące na oponach zimowych często są chwalone za dobre zachowanie na suchej nawierzchni, krótką drogę hamowania i niezłe trzymanie w zakrętach. Zdarza się im jednak mierzyć z krytyką za kiepskie odprowadzenie wody i prowadzenie oraz hamowanie na mokrej nawierzchni. W tych warunkach zdecydowanie lepiej radzą sobie opony letnie z homologacją zimową. Te opony w letnich warunkach tylko nieznacznie i nie we wszystkich parametrach, ustępują oponom typowo letnim. Większe problemy ich użytkownicy odnotowują jednak w zimie.

Odpowiadając na postawione pytanie, czy warto kupić opony wielosezonowe na lato, można stwierdzić, że jeżeli i tak mamy plan zakupu takich opon, nic nie stoi na przeszkodzie, by zrobić to akurat przed sezonem letnim. Oczywiście opony całoroczne zużywają się szybciej niż sezonowe, jednak przy umiarkowanej jeździe (a to właśnie do takiej zalecany jest ten rodzaj opon) nie zużyjemy bieżnika na tyle, by nie zapewniał nam bezpieczeństwa w zimowych warunkach.

Istnieją pewne plusy zakupu opon całorocznych właśnie przed latem – w tym okresie kolejki do warsztatów wulkanizacyjnych nie są aż tak długie, jak przed zimą – kiedy temperatura po raz pierwszy spada poniżej zera. Ponadto, montując opony całoroczne, nie musimy zastanawiać się nad tym, czy na pewno jest już na to odpowiednia pora. Taki dylemat jest typowy, kiedy zmieniamy opony z zimowych na letnie i obawiamy się nagłego powrotu zimowej aury.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *