Założyciel | Redaktor naczelny Pasjonat motoryzacji i marketingu - wielu mówi, że urodził się z benzyną we krwi, lecz lekarze wciąż mają wątpliwości jak to możliwe.

Producenci samochodów dostosowują swoją ofertę do planów Unii Europejskiej. Strategia redukcji emisji CO2 zakłada zakończenie sprzedaży aut spalinowych do 2035 roku. Marka Jaguar dała się porwać planom ochrony środowiska dosyć stanowczo – nowe Jaguary będą wyłącznie elektryczne już od 2025 roku. Pierwszy w pełni elektryczny Jaguar – model I-Pace, pojawił się już w 2018 roku. Rok później zdobył tytuł World Car of the Year 2019. Czy nowe podejście marki do projektowania samochodów pozwoli zachować „pazur” nadchodzącym Jaguarom?

Strategia Reimagine i standard Zero Carbon – ekologiczne plany Jaguara

Całkowite przejście Jaguara na elektromobilność w 2025 roku to element strategii Reimagine. Jej celem jest również tworzenie modeli dających najwyższą satysfakcję prowadzenia. Marka chce, aby samochody elektryczne z logo dzikiego kota w dalszym ciągu zapewniały emocje i były symbolem luksusu oraz sportowych właściwości jezdnych.

Jednocześnie firma zakłada, że w 2039 roku zostanie w całości dostosowana do standardu Zero Carbon. Zerowa emisja CO2 ma obejmować nie tylko samochody, ale również wszystkie fabryki Jaguar Land Rover, łańcuch dostaw oraz całą działalność ogólną.

Jaguar I-Pace – kot chodzący własnymi drogami

Projektanci Jaguara I-Pace za punkt honoru postawili sobie, aby ten samochód nie był jednym z nudnych i tak podobnych do siebie elektryków. Model zachował drapieżne rysy. Jego przód nie został wygładzony i pozbawiony wyrazu, jak ma to miejsce w większości aut elektrycznych. Wyraźnie zarysowana atrapa chłodnicy oraz ostre wloty w zderzaku potwierdzają, że I-Pace jest autem sportowym.

Pod maską nie ma jednak silnika. Jest tam bagażnik o pojemności 27 l. Bagażnik z tyłu oferuje 656 l, a po złożeniu tylnych siedzeń nawet 1453 l. Tak przestronne wnętrze udało się osiągnąć, dzięki odpowiedniej konstrukcji. Akumulatory zostały umieszczone w podwoziu. Samochód ma też niespotykanie duży rozstaw osi. Efektem jest nie tylko oszczędność przestrzeni wewnątrz, ale również wzrost sztywności samochodu. W rezultacie I-Pace prowadzi się w zakrętach nadzwyczaj pewnie.

Silniki Jaguara I-Pace przekazują napęd do wszystkich kół. Dzięki temu samochód rządzi na asfalcie, ale pozwala też poruszać się po nawierzchniach nieutwardzonych. Zachowuje przez to aspekt SUV-a umożliwiającego wyjazd na łono natury. Moc silników to 400 KM, a maksymalny moment obrotowy – 696 Nm, co przekłada się na przyspieszenie 0-100 km/h w 4,8 s.

Elektryczny Jaguar I-Pace – z prądem oraz pod prąd

Maksymalny zasięg Jaguara I-Pace to nawet 470 km. Ładowanie samochodu z przydomowej ładowarki Wallbox od zera do pełna trwa 12 h 45 min. Godzina ładowania zwiększa zasięg o około 35 km. Podłączając samochód do szybkiej ładowarki DC o mocy 50 kW na stacji ładowania, można uzyskać dodatkowe 60 km nawet w 15 min.

Dopełnieniem możliwości Jaguara I-Pace jest wnętrze utrzymane w powściągliwie nowoczesnym stylu. Kokpit nie jest wyłącznie wyświetlaczem na śliskiej i twardej desce rozdzielczej. Owszem, na konsoli środkowej znajdują się ekrany, ale deska jest wykończona skórą z eleganckimi przeszyciami. Klasycznym akcentem jest również to, że nie wszystkie funkcje są sterowane dotykowo. Pokrętła i przyciski pozwalają intuicyjnie zmieniać najważniejsze ustawienia, bez potrzeby zerkania na ekran.

Hybrydowe SUV-y Jaguar z napędem Plug-in

Marka Jaguar stopniowo wprowadza swoich klientów za kulisy strategii Reimagine. Kierowcy nie do końca jeszcze przekonani do aut elektrycznych, mogą poczuć przedsmak ich możliwości dzięki hybrydom Plug-in. Hybrydowe SUV-y Jaguara pozwalają na jednym ładowaniu pokonać około 60 km w trybie elektrycznym. To wystarczy, aby na co dzień umożliwić mniej intensywną jazdę bezemisyjną.

Jaguar E-Pace w wersji P300e to kompaktowy luksusowy SUV nastawiony na maksymalną zwinność w ruchu miejskim. Jego nadwozie zachowuje jednak sporą przestronność – do 1386 l przestrzeni bagażowej. Aranżację wnętrza ułatwia możliwość dzielenia kanapy w proporcji 40:20:40. Łączna moc napędu spalinowego oraz elektrycznego Jaguara E-Pace P300e to 309 KM, co w zupełności wystarczy do zapewnienia ponadprzeciętnych możliwości drogowych.

Jaguar F-Pace to flagowy, a zarazem największy SUV marki oferujący do 1842 l przestrzeni. Jego wnętrze wykończono m.in. szlachetną skórą Windsor, co nadaje mu prawdziwie szlachetnego charakteru. Jest ono jednocześnie odpowiednio nowoczesne. Dostępność portów USB dla każdego pasażera oraz systemy wsparcia kierowcy zapewniają bezpieczną i relaksującą podróż. Napęd hybrydowy Jaguara F-Pace rozwija 404 KM. Taka moc sprawia, że w mgnieniu oka może on zmienić swój wygodny charakter i pokazać pazur dzikiego kota drzemiącego wewnątrz.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *