W Polsce badanie techniczne samochodu wykonuje się najczęściej co roku. Diagnosta w Stacji Kontroli Pojazdów wyznacza następny termin wizyty. A jak jest z hakiem holowniczym? To częste pytanie, jakie otrzymują eksperci Steinhof podczas kontaktów z klientami.
Hak holowniczy jest bardzo praktycznym akcesorium. Coraz więcej fabrycznie nowych samochodów ma w wyposażeniu taką opcję i klienci chętnie z niej korzystają. Również kierowcy używanych pojazdów chcą poprawić użyteczność swoich aut, dlatego decydują się na montaż haka holowniczego. W tym momencie pojawia się szereg pytań.
Czy hak holowniczy można zamontować samodzielnie?
W teorii nie ma żadnych przeciwwskazań do podjęcia się samodzielnego montażu haka holowniczego. Jednak jakość przeprowadzonej czynności, będzie miała wpływ na dalsze kroki przy przeglądzie i rejestracji haka holowniczego.
Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest skorzystanie z profesjonalnych serwisów, które zajmują się montażem haka holowniczego. W ten sposób mamy gwarancję, że przeprowadzona modernizacja otrzyma pozytywną ocenę diagnosty, która jest potrzebna przy rejestracji haka holowniczego.
Co jest kontrolowane podczas wizyty na Stacji Kontroli Pojazdów?
Po przeprowadzeniu montażu haka holowniczego musimy udać się do Stacji Kontroli Pojazdów. Tam diagnosta przeprowadzi szczegółową ocenę montażu haka holowniczego. Obowiązkowymi punktami kontrolnymi są:
- jakość montażu haka holowniczego w przeznaczonym do tego miejscu;
- umiejscowienie wiązki elektrycznej zgodnie z jej przeznaczeniem;
- obecność tabliczki znamionowej umieszczonej przez producenta.
Jeśli każdy z tych punktów ma pozytywną ocenę, diagnosta wystawia zaświadczenie, z którym należy udać się do najbliższego Wydziału Komunikacji.
Dopisanie obecności haka holowniczego w dowodzie rejestracyjnym
W Wydziale Komunikacji urzędnik na podstawie kompletu dokumentów:
- dowodu rejestracyjnego;
- zaświadczenia ze Stacji Kontroli Pojazdów;
Wprowadza stosowny zapis w dowodzie rejestracyjnym. Bez niego podczas kontroli policji, gdy w naszym pojeździe jest zamontowany hak holowniczy, możemy otrzymać mandat karny do 500 złotych.
Czy hak holowniczy musi przechodzić regularne przeglądy?
W teorii hak holowniczy poddawany jest kontroli przez diagnostę tylko raz – podczas pierwszego badania technicznego, które jest konieczne do wpisania haka holowniczego w dowód rejestracyjny. Później już nie musimy zajmować się jego stanem technicznym.
W praktyce podczas badania technicznego hak holowniczy jest poddawany przynajmniej wizualnej ocenie. Kula haka holowniczego powinna być w dobrej kondycji, bez śladów ingerencji mechanicznej w strukturę haka. Wszelkie ślady spawania, prostowania haka holowniczego będą ocenione negatywnie.
Również brak tabliczki znamionowej, gdzie znajduje się szereg informacji – uciąg haka, nacisk na kulę, rok produkcji oraz symbol i numer homologacji.
Jakość wykonania montażu haka holowniczego ma kluczowy wpływ na bezpieczeństwo na drodze. Cała konstrukcja musi wytrzymać ustalone przez producenta parametry. Gdy dojdzie do błędu podczas montażu, realne jest poważne uszkodzenie haka holowniczego, nadwozia pojazdu, a także ładunku, jaki został zaczepiony na hak holowniczy. W związku z tym odpowiedzialne podejście do tematu haka holowniczego jest tak ważne.
mówi Mariusz Fornal z działu technicznego Steinhof
Źródło: materiały prasowe producenta
Założyciel | Redaktor naczelny
Pasjonat motoryzacji i marketingu – wielu mówi, że urodził się z benzyną we krwi, lecz lekarze wciąż mają wątpliwości jak to możliwe.