Założyciel | Redaktor naczelny Pasjonat motoryzacji i marketingu - wielu mówi, że urodził się z benzyną we krwi, lecz lekarze wciąż mają wątpliwości jak to możliwe.

Uszkodzony czujnik ciśnienia paliwa może generować charakterystyczne objawy, odczuwalne dla kierowcy podczas jazdy samochodem. Kiedy zdiagnozujemy jego usterkę, jedynym rozwiązaniem jest wymiana podzespołu na nowy. Nie jest to jednak element łatwy w diagnozowaniu, więc konieczna może okazać się pomoc doświadczonego mechanika.

Czujnik ciśnienia paliwa – za co odpowiada?

Aby silnik pracował równo, musi otrzymywać odpowiednią dawkę paliwa, zależną od konkretnych warunków – np. wyższą bezpośrednio po uruchomieniu i niższą, kiedy osiągnie już optymalną temperaturę pracy. Jednym z elementów mających wpływ na prawidłowe ustalanie dawek paliwa przez komputer pojazdu jest czujnik ciśnienia paliwa. Jest to podzespół, który w przypadku awarii można zakupić jako pojedynczą część, np. na https://deler.pl/c/elektryka/czujnik-cisnienia-paliwa lub jako zestaw, wraz z listwą wtryskową.

Czujnik ciśnienia paliwa jest umieszczony na końcu listwy wtryskowej, za wtryskiwaczami. Jego zadaniem jest bieżący pomiar ciśnienia paliwa i przekazywanie danych na ten temat do komputera pojazdu. Jest to niezwykle ważna funkcja, gdyż na podstawie danych z czujnika, komputer koryguje parametry zasilania, decydując m.in. o tym, jaka dawka mieszanki paliwowo-powietrznej ma być dostarczana do komory spalania. Jeżeli czujnik podaje błędne dane, silnik może pracować nieprawidłowo, generując charakterystyczne objawy.

Czujnik ciśnienia paliwa – jak rozpoznać objawy awarii?

Objawy uszkodzonego czujnika ciśnienia paliwa

Uszkodzenia czujnika ciśnienia paliwa są odnotowywane najczęściej w silnikach diesla. O objawy uszkodzenia tego elementu pytają często właściciele pojazdów z silnikiem 1.6 HDi, ale nie tylko. Czujnik ciśnienia paliwa jest elementem stosunkowo tanim, a jego wymiana nie sprawia większych kłopotów doświadczonemu mechanikowi. Poprawna diagnostyka może jednak okazać się trudna, gdyż nie zawsze wiadomo czy za symptomy usterki odpowiedzialny jest czujnik czy może inny, współpracujący z nim podzespół.

Jakie objawy daje uszkodzony czujnik ciśnienia paliwa? Należy do nich nierówna praca silnika. Jeżeli ciśnienie na listwie wtryskowej jest zbyt małe, silnik może tracić moc. Kierowca odczuje charakterystyczne dławienie się jednostki napędowej, której brakuje paliwa do prawidłowego przeprowadzenia procesu spalania.

Ciśnienie na listwie – za sprawą błędnych danych podawanych przez czujnik – może być także za wysokie. Wówczas silnik może generować chwilowe spadki i nagłe wzrosty mocy. Znacznie wzrasta także poziom spalania paliwa, a w pojeździe może być odczuwalny charakterystyczny zapach niespalonego paliwa. W wielu przypadkach zauważymy wówczas także nietypowy kolor dymu z rury wydechowej samochodu, zwłaszcza po zimnym rozruchu.

Czujnik ciśnienia paliwa – jak rozpoznać objawy awarii?
Man on a gas station. Guy refuelong a car. Male in a white shirt.

Jak sprawdzić czy czujnik ciśnienia paliwa jest uszkodzony?

Jeżeli niepoprawna praca silnika wskazuje na możliwość usterki czujnika ciśnienia paliwa, warto zacząć od sprawdzenia tego elementu – czy nie jest on mechanicznie uszkodzony, czy jest prawidłowo podpięty do układu elektrycznego pojazdu, czy jego styki nie zostały zalane lub nie są zaśniedziałe? Jeżeli stan czujnika nie wskazuje na podobne uszkodzenia, konieczne jest wykonanie diagnostyki pojazdu za pomocą testera diagnostycznego.

Zdarza się jednak, że choć odczytane kody błędów wskazują na możliwość awarii czujnika, w rzeczywistości winny jest zapchany filtr paliwa. Warto zatem dodatkowo sprawdzić czujnik z pomocą manometru. Jeżeli nie reaguje on w momentach pracy silnika, w których ciśnienie na listwie powinno się zmieniać lub reaguje w sposób nieprawidłowy, konieczna okaże się jego wymiana na nowy.

Jak sprawdzić czy czujnik ciśnienia paliwa jest uszkodzony?

Jeżeli niepoprawna praca silnika wskazuje na możliwość usterki czujnika ciśnienia paliwa, warto zacząć od sprawdzenia tego elementu – czy nie jest on mechanicznie uszkodzony, czy jest prawidłowo podpięty do układu elektrycznego pojazdu, czy jego styki nie zostały zalane lub nie są zaśniedziałe. Jeżeli stan czujnika nie wskazuje na podobne uszkodzenia, konieczne jest wykonanie diagnostyki pojazdu za pomocą testera diagnostycznego.

Zdarza się jednak, że choć odczytane kody błędów wskazują na możliwość awarii czujnika, w rzeczywistości winny jest zapchany filtr paliwa. Warto zatem dodatkowo sprawdzić czujnik z pomocą manometru. Jeżeli nie reaguje on w momentach pracy silnika, w których ciśnienie na listwie powinno się zmieniać lub reaguje w sposób nieprawidłowy, konieczna okaże się jego wymiana na nowy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *