Miłośnik motoryzacji i motorsportu. Staram się cieszyć pasją na różne sposoby - od dziennikarstwa, przez amatorską rywalizację na torze, po konstruowanie bolidów w ramach AGH Racing - zespołu Formuły Student.

Krakowski zespół otwiera nowy rozdział w historii polskiej Formuły Student. AGH Racing jako pierwsi w kraju prezentują autonomiczny bolid.

Motorsport ma to do siebie, że podobnie do przyrody odradza się do życia początkiem wiosny. O ile zima jest odpoczynkiem od akcji na torach, praca w garażach trwa w najlepsze, niezależnie od serii. Nie inaczej jest również w Formule Student, która jest poligonem doświadczalnym dla przyszłych inżynierów. Swoje siły w rywalizacji na arenie międzynarodowej stawiają tam nawet uczniowie polskich uniwersytetów, między innymi z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Studenci tworzący AGH Racing w tym roku ponownie stali się krajowymi pionierami. Podczas ich dzisiejszej prezentacji pokazali RTD1.0, czyli pierwszy w historii Polski autonomiczny bolid zgodny z regulacjami Formula Student Germany.

AGH Racing

Konstrukcja pojazdu jest ewolucją RTE 2.0 „LEM”, pierwszego polskiego elektrycznego bolidu, który uzyskał homologację FSG. Już wcześniej wyposażony był w silnik o mocy 80kW (ok. 107 koni). Przy całkowitej masie pojazdu na poziomie 190 kilogramów pozwalał on na przyspieszenie do setki w 3.8 sekundy. Na ten rok bolid zmodernizowano jednak o pełen pakiet jazdy w trybie autonomicznym. Z tyłu za fotelem kierowcy zamontowano moduł obsługujący rozmieszczone na bolidzie radary i lidary. Całość pozwolić ma na poruszanie po prawidłowym torze jazdy i unikanie przeszkód bez ingerencji człowieka. W tym sezonie bolid RTD1.0 ma wystartować w zawodach FS East, FS Czech, FS Spain oraz FSAE Italy.

Premierą pierwszego w Polsce bolidu autonomicznego Formuły Student ponownie potwierdzamy status krajowego pioniera zaawansowanych technologii w motorsporcie. Po prawie czterech latach intensywnego rozwoju systemu autonomicznego i jego implementacji do bolidu elektrycznego możemy kolejny raz pochwalić się, że zrobiliśmy coś jako pierwsi. Choć RTD1.0 to konstrukcja młoda, tak została gruntownie sprawdzona i przetestowana. Sam system zdobył już pierwsze laury w poprzednich latach na prestiżowej konferencji w Berlinie. Wszystko to pozwala nam spoglądać na nadchodzący sezon z dużym optymizmem i nadziejami na zdobycie kolejnych trofeów.

Bartosz Gajewski, dyrektor generalny AGH Racing
AGH Racing

Premiera tak przełomowego bolidu jest dla AGH Racing tym bardziej wyjątkowa, że zbiega się z dziesiątą rocznicą ich istnienia. W ciągu dekady skonstruowali oni od podstaw 7 bolidów, które miały łącznie 10 inkarnacji. Obecnie zespół liczy 116 członków podzielonych na dziewięć podzespołów, co czyni go największym kołem naukowym Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.

Foto. materiały prasowe zespołu, KSAF

Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *