Założyciel | Redaktor naczelny Pasjonat motoryzacji i marketingu - wielu mówi, że urodził się z benzyną we krwi, lecz lekarze wciąż mają wątpliwości jak to możliwe.

Znacząca większość urządzeń mechanicznych wymaga pełnej szczelności w swoich układach, aby prawidłowo działać. Z tego powodu wszelkiego rodzaju uszczelnienia techniczne stają się bardzo istotnym elementem, czy to w układach hamulcowych, systemach klimatyzacji, czy kanalizacji. Wśród różnego rodzaju uszczelek jednymi z najczęściej stosowanych są oringi, które są bardzo wszechstronne i z łatwością dopasowują się do różnych części, doskonale je uszczelniając. Czym są oringi i jakie są rodzaje oringów?

Uszczelnienia techniczne – oringi

Oringi to specjalne uszczelki pierścieniowe o przekroju kołowym. Wykonane są z różnych materiałów, choć najczęściej powstają z różnych polimerów kauczuku, stąd nazwa – oringi gumowe.

Oringi cechują się dużą elastycznością, co w połączeniu z ich kształtem pozwala im łatwo i bardzo dokładnie dopasować się pomiędzy części układu w odpowiednim miejscu. W ten sposób zapewniają one pełną szczelność układu, chroniąc przed wyciekiem płynów, jak np. smary mineralne czy płyny hamulcowe. Cechy oringów sprawiają, że są w stanie zapewnić uszczelnienie zarówno elementów stałych, jak i ruchomych.

Wysokiej jakości oringi mają bardzo dobre właściwości mechaniczne, co w połączeniu z ich uniwersalnością sprawia, że znajdują wykorzystanie w różnych gałęziach przemysłu. Oringi produkowane są w najróżniejszych rozmiarach, a dla bardzo wymagających lub specyficznych uszczelnień stosuje się specjalne sznury gumowe, które pozwalają stworzyć dowolną uszczelkę.

Rodzaje oringów

oringi

Rodzaj oringów dzielimy na rodzaj materiału, z jakiego zostały wykonane. Zmienia to nieco parametry, jakimi się cechują, za czym idzie również inne ich zastosowanie.

Oringi NBR

Tak zwane oringi nitrylowe, są prawdopodobnie najpowszechniejszym rodzajem oringów. Wykonanie z kauczuku butadienowo-akrylonitrylowego nadaje im odporność na temperatury w zakresie pomiędzy -30 stopni do +120 stopni Celsjusza. Są powszechnie stosowane w hydraulice i pneumatyce ze względu na swoją odporność na działanie płynów hydraulicznych, produkty ropopochodne i naftowe oraz rozcieńczone kwasy. Nie są jednak odporne na warunki atmosferyczne i działanie ozonu.

Oringi HNBR

Oringi HNBR powstały z potrzeby podwyższenia odporności na temperaturę oringów NBR. Wykonane są z uwodorowanej wersji kauczuku nitrylowego, dzięki czemu mają odporność w zakresie od -30 stopni do +150 stopni Celsjusza.

Dodatkowo ich odporność na tłuszcze roślinne oraz tłuszcze zwierzęce, olej napędowy, płyny hydrauliczne na bazie oleju mineralnego, na ozon, oraz rozcieńczone zasady i kwasy, pozwala na wykorzystanie ich w układach, gdzie używane są oleje silnikowe czy smary.

Oringi FPM/FKM

Oringi FKM/FPM wykonane z kauczuku fluorowego zostały stworzone do pracy w bardzo wysokich temperaturach. Oringi fluorowe znane są również pod nazwą oringów Viton. Cechują się dobrą odpornością chemiczną oraz wytrzymują bardzo wysokie temperatury nawet do +200 stopni.

Stosowane są tam, gdzie można natrafić na oleje hydrauliczne, smary silikonowe i oleje silikonowe, oleje mineralne, zwierzęce oraz roślinne, promieniowanie ultrafioletowe, warunki atmosferyczne, paliwa, ozon, węglowodory alifatyczne, czy gazy takie jak propan, czy butan.

Oringi EPDM

Tego typu uszczelki wykonane są z kauczuku etylenowo-propylenowo-dienowego i ich zakres odporności na temperaturę wynosi od -45 stopni do +120 stopni Celsjusza. Tego typu uszczelki dobrze radzą sobie w środowiskach narażonych na promieniowanie UV, słabe rozpuszczalniki, rozcieńczone kwasy i zasady, ozon, płyny hamulcowe na bazie glikolu. Wykazują wysoką odporność na parę wodną oraz gorącą wodę, kwasy nieorganiczne oraz kwasy organiczne krótkołańcuchowe, np. kwas mrówkowy.

Słabiej jednak radzą sobie w pracy ze stężonymi kwasami, olejami ropopochodnymi, rozpuszczalnikami organicznymi, czy smarami na bazie diestrów.

Oringi PTFE

Oringi PTFE dzięki wykonaniu z teflonu mają zastosowanie bezpośrednio przy żywności i lekach. Ich niski współczynnik tarcia pozwala na zastosowanie oringów przy połączeniach dynamicznych. Wykazują odporność na żrące chemikalia oraz na największy zakres temperatur (0d -200 do +200), choć nie są tak elastyczne, jak wyroby gumowe.

Oringi FFKM/FFPM

Oringi FFKM/FFPM wykonane są z najbardziej zaawansowanego materiału ze wszystkich oringów – mieszanki kauczuku perfluorowego. Wytrzymują temperaturę aż +300 stopni. Wykorzystywane są w zaawansowanych maszynach jak promy kosmiczne, przy produkcji żywności oraz w urządzeniach analityczno-pomiarowych.

Wykazują również odporność na prawie wszystkie chemikalia.

Oringi silikonowe VMQ

Oringi VMQ wykazują wysoką odporność na temperatury w zakresie od -50 stopni do +200 stopni. Zawartość silikonu zapewnia im wysoką elastyczność oraz odporność na promieniowanie UV, roztwory wodne soli, ozon czy wodę i parę wodną.

Oringi silikonowe mogą posiadać stosowne certyfikaty pozwalające na ich zastosowanie w urządzeniach mających bezpośredni kontakt z lekami czy żywnością.

Są podatne na ścieranie i zrywanie, dlatego stosowane są jako uszczelnienia statyczne.

Zastosowanie oringów

W zależności od materiału, z jakiego zostały wykonane, inne będzie zastosowanie oringów.

  • Oringi wykonane z kauczuku fluorowego (FPM/FKM) znajdziemy w maszynach budowlanych, lotnictwie czy motoryzacji, z powodu ich odporności na oleje.
  • Oringi EPDM są pierwszym wyborem przy uszczelnieniu w układach hamulcowych.
  • Oringi silikonowe najczęściej stosowane są w przemysłach farmaceutycznym i spożywczym podobnie jak oringi PTFE.
  • Oringi FFKM stosowane są w najbardziej zaawansowanych i restrykcyjnych układach.

Podsumowanie

Oringi dzięki swoim różnorodnym właściwościom znajdują zastosowanie w przeróżnych gałęziach przemysłu, takich jak branża spożywcza, farmaceutyczna, motoryzacyjna, lotnicza, petrochemiczna itd.

Ich prosta konstrukcja zapewnia łatwą i tanią produkcję przy równoczesnym zapewnieniu doskonałego uszczelnienia. Różne rodzaje oringów zapewniają odporność na pracę przy różnych ciężki warunkach, w tym w wysokiej temperaturze oraz przy działaniu różnych substancji, jak płyny hydrauliczne, ozon, różnego rodzaju oleje czy smary.

Należy jednak pamiętać, że rodzaj i rozmiar oringów musi być dostosowany do warunków, przy jakich będą stosowane. Tylko w ten sposób będziemy mieli zagwarantowaną całkowitą szczelność układu.

Wokół Motoryzacji to portal stworzony przez miłośników i pasjonatów motoryzacji, którzy chcą dzielić się swoją wiedzą z innymi. Codziennie dostarczamy dla Was najnowsze wiadomości ze świata motoryzacji, abyście byli na bieżąco ze wszystkimi nowinkami. Znajdziesz u nas informacje na temat wszystkich dostępnych samochodów na rynków oraz zbliżających się premier. Czerpiemy radość z otaczających nas samochodów, a część z nich uwieczniamy na zdjęciach, które później możecie oglądać w naszych Social Mediach. Zaobserwuj nas, aby być na bieżąco i nie przegapić żadnej informacji! Świat kręci się Wokół Motoryzacji!

tesla

Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *