Akumulator motocyklowy to jedna z najważniejszych części twojej maszyny. Pozwala na komfortową i bezpieczną jazdę, umożliwiając m.in. wygodne uruchamianie silnika oraz korzystanie z nowoczesnych systemów i układów elektronicznych (np. kontroli trakcji, tempomatu czy ABS).
Z tego materiału dowiesz się, jak prawidłowo ładować akumulator motocyklowy, żeby wyciągnąć z niego maksimum żywotności, a także, w jaki sposób go wymienić i zutylizować — ostatnia kwestia jest szczególnie ważna dla ograniczenia wpływu eksploatacji motocykla na środowisko naturalne, więc zachęcamy do przeczytania artykułu do samego końca.
Akumulator motocyklowy — budowa i funkcje
Akumulator motocyklowy magazynuje energię elektryczną wytworzoną przez alternator podczas pracy silnika, a następnie oddaje ją do różnych podzespołów i układów, umożliwiając ich prawidłową pracę (np. do rozrusznika jednostki napędowej po naciśnięciu startera). Akumulatory motocyklowe mają dość prostą budowę — w obudowie z tworzywa sztucznego ukryto ogniwa z płytami dodatnimi i ujemnymi, które następnie zatopiono w elektrolicie umożliwiającym przechowywanie energii chemicznej. Dzięki takiemu rozwiązaniu w każdym momencie masz pod ręką bank energii elektrycznej prądu stałego, z którego korzystają wszystkie element układu elektrycznego w twoim motocyklu. Jeśli akumulator motocyklowy jest uszkodzony (np. rozszczelnił się) lub wyeksploatowany (np. jego ogniwa uległy zasiarczeniu) jednoślad nie będzie działał prawidłowo, a ty będziesz wystawiony na liczne niespodzianki podczas jazdy — żeby ich uniknąć, może być konieczna wymiana akumulatora.
Akumulator do motocykla — diagnostyka i kwalifikacja do wymiany
Szybkość zużycia akumulatora motocyklowego zależy od kilku czynników. Sposób ładowania (m.in. korzystanie z dedykowanych ładowarek motocyklowych), intensywność eksploatacji motocykla oraz przechowywanie, a w szczególności zimowanie, jednośladu — wszystko to zadecyduje o tym, ile posłuży ci twój akumulator motocyklowy. Nie bez znaczenia jest również jakość baterii, więc przed zakupem warto zadać sobie pytanie, czy nie lepiej raz zapłacić więcej i cieszyć się sprawnym akumulatorem przez wiele sezonów, zamiast jednorazowo zaoszczędzić kilkadziesiąt złotych.
Jest kilka sposobów, żeby ocenić stopień zużycia akumulatora. Jeśli bateria w twoim motocyklu zaczyna szwankować, wykonaj poniższe czynności:
- Zmierz napięcie akumulatora w stanie spoczynku — to najprostszy test, którym sprawdzisz jego kondycję. Akumulator motocyklowy 12V powinien osiągnąć wynik w przedziale 12,4V — 12,8 V, a baterie 6V w przedziale 6,25V — 6,4 V. Im napięcie będzie bliższe górnej wartości, tym lepiej. Przy wynikach poniżej dolnej granicy i braku zdolności do utrzymywania prawidłowego napięcia (po naładowaniu odczekaj kilka godzin i ponów pomiar) akumulator kwalifikuje się do wymiany. Do przeprowadzenia tego testu potrzebujesz jedynie uniwersalnego miernika elektrycznego i kilku narzędzi, żeby dostać się do akumulatora.
- Wykonaj test obciążeniowy — to o wiele bardziej miarodajny test twojego akumulatora, jednak nie wykonasz go za pomocą zwykłego miernika. Urządzenie do wykonywania testów obciążeniowych sporo kosztuje, jednak możesz z niego skorzystać w zaprzyjaźnionym warsztacie lub sklepie motocyklowym (z doświadczenia wiemy, że przeprowadzenie testu kosztuje niewiele lub jest darmowe). Test obciążeniowy pozwala przetestować akumulator pod dużym obciążeniem, które imituje rozruch silnika, dzięki czemu da ci pełny obraz kondycji twojej baterii.
- Wykonaj test organoleptyczny — jedyny test, do którego nie potrzebujesz żadnych urządzeń i możesz wykonać go samodzielnie w każdej chwili. Sprawdź, czy akumulator nie przegrzewa się po dłuższej jeździe, nie ma uszkodzeń mechanicznych lub rozszczelnień. Przypominamy, że elektrolit jest silnie żrący i łatwopalny, więc jeśli wydobywa się na zewnątrz, koniecznie wymień akumulator motocyklowy. Eksploatacja rozszczelnionej baterii jest niebezpieczna zarówno dla ciebie, jak i motocykla.
Akumulator motocyklowy 12V — wymiana w kilku prostych krokach
Jeśli wykonałeś powyższe testy i zakwalifikowałeś akumulator motocyklowy do wymiany, koniecznie zapoznaj się z poniższą ściągawką. Pomoże ci ona w prawidłowej wymianie, która zapewni nowemu akumulatorowi dobry start w twoim motocyklu. Pamiętaj, że eksploatacja akumulatora — w tym proces wymiany, czyli odpowiedni montaż i podłączenie — ma wpływ na jego żywotność, więc nie warto jej bagatelizować.
- Utoruj sobie drogę do gniazda akumulatora — w pierwszej kolejności zdemontuj wszystkie elementy, które będą przeszkadzać podczas wymiany. W większości motocykli ogranicza się to do odkręcenia kilku owiewek i osłon, jednak w niektórych może oznaczać nawet demontaż całych układów (np. dolotu).
- Odkręć klemy akumulatora — pamiętaj, żeby najpierw zabrać się za minus (czarny przewód, masa), a następnie plus (czerwony przewód). Inaczej powstanie ryzyko zwarcia i lekkiego porażenia prądem. Następnie wyjmij akumulator z gniazda.
- Wyczyść klemy — jeśli dawno nie wymieniałeś akumulatora, na klemach prawdopodobnie pojawiły się różne osady (np. rdza). Przed zamontowaniem nowego akumulatora warto doprowadzić je do porządku, żeby cały układ działał w optymalnych warunkach.
- Zamontuj nowy akumulator w gnieździe — pamiętaj, żeby ustawić go w odpowiedniej pozycji. Wszystkie akumulatory motocyklowe kwasowo-ołowiowe wymagają montażu w pionie, natomiast nowsze konstrukcje można montować w dowolnej pozycji. Koniecznie stosuj się do zaleceń producenta baterii, ponieważ nie jest to reguła dla wszystkich modeli.
- Podłącz nowy akumulator — pamiętaj, żeby najpierw podłączyć plus (czerwony przewód), a następnie minus (czarny przewód, masa).
- Podłącz akumulator do ładowarki motocyklowej — po zamontowaniu i podłączeniu przewodów do nowego akumulatora możesz rozpocząć proces ładowania (o tym, jak ładować akumulator przeczytasz poniżej). Następnie załóż wszystkie owiewki i osłony, które zdemontowałeś na początku.
Akumulator motocyklowy — prawidłowe ładowanie
Proces ładowania baterii zależy przede wszystkim od tego, jaki akumulator do motocykla wybrałeś. Rekomendujemy korzystanie z dedykowanych ładowarek motocyklowych od renomowanych producentów (m.in. Oxford, Noco, Exide i 4Ride), które samodzielnie wykryją rodzaj akumulatora i dobiorą optymalny tryb ładowania. Jest to o tyle ważne, że o ile prosty akumulator kwasowo-ołowiowy można naładować klasycznym prostownikiem, to już nowoczesne baterie litowo-jonowe, AGM czy LiFePO4 wymagają specjalistycznej obsługi. Co więcej, najlepsze ładowarki motocyklowe zostały wyposażone w szereg przydatnych funkcji (np. tryb odsiarczania czy ratowania ze stanu głębokiego rozładowania), które utrzymają nowy akumulator we wzorowej kondycji przez długie lata.
Akumulator do motocykla — odpowiedzialna utylizacja
Jak wspominaliśmy na początku materiału, w akumulatorach motocyklowych znajduje się elektrolit — silnie żrąca substancja, która ma katastrofalny wpływ na środowisko naturalne. Dlatego pod żadnym pozorem, nie możesz wyrzucić baterii do zwykłego kosza lub odstawić jej w kąt garażu i zapomnieć na lata (elektrolit jest substancją łatwopalną, która zapala się przy kontakcie z wodą — nie chcesz mieć chyba pożaru w garażu). Stary akumulator motocyklowy powinien trafić do sklepu motocyklowego, w którym kupujesz nową baterię (dodatkowo nie będziesz musiał wpłacać depozytu w wysokości 30 zł), zaprzyjaźnionego warsztatu lub Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK). Odpowiedzialna utylizacja starego akumulatora motocyklowego to naprawdę prosta i opłacalna sprawa, wystarczy tylko trochę chęci.
Akumulatory motocyklowe znajdziesz w I’M Inter Motors i na imready.eu
Jeśli twój akumulator motocyklowy kwalifikuje się do wymiany i rozglądasz się za nowym, zachęcamy do odwiedzenia jednego z salonów I’M Inter Motors — największej sieci stacjonarnych sklepów motocyklowych w Polsce, z 35 placówkami w całym kraju — lub sklepu internetowego imready.eu. Duży wybór akumulatorów motocyklowych od renomowanych producentów (w ofercie m.in. Exide, 4Ride, Oxford, Yuasa i Varta) oraz szereg korzyści zakupowych (m.in. darmowa dostawa, bezpieczne płatności online i zwrot zakupów do 60 dni) sprawiają, że to odpowiednie miejsce na zakup nowego akumulatora motocyklowego.
Założyciel | Redaktor naczelny
Pasjonat motoryzacji i marketingu – wielu mówi, że urodził się z benzyną we krwi, lecz lekarze wciąż mają wątpliwości jak to możliwe.
Comments