Ciężko jest dzisiaj kupić samochód, który będzie unikatowy i jednocześnie nie będzie krzyczał swoim wyglądem. Alpina pokazuje, że jest to możliwe, a do tego bardzo przyjemne w odbiorze. Spędziłem cały dzień z samochodami Alpina i dzisiaj Wam o tym opowiem.
Wybierając seryjne samochody ciężko o unikatowość. Szczególnie, gdy mówimy o niej w połączeniu z luksusem, bowiem o ile samochody sportowe możemy modyfikować na szerokiej płaszczyźnie, ze względu na ich krzykliwość wyglądem, tak w zakresie luksusu ciężko przekraczać kolejne granice bez narażania się na kicz. Być może wielu z Was kojarzy taką markę jak Alpina, która jak się okazuje, udowodniła, że można stworzyć auto luksusowe, ze sportowym temperamentem i przy okazji zamknąć to w opakowaniu unikatowości.
Skąd wzięła się marka Alpina?
Historia marki Alpina sięga roku 1962, kiedy to Burkard Bovensiepen opracował podwójny gaźnik Webera do BMW 1500 (ważny szczegół, ponieważ do dzisiaj ten gaźnik można znaleźć w logo Alpina). Już dwa lata później BMW oficjalnie udzielało gwarancji na produkty dostarczane przez markę Alpina, w tym na wały korbowe. W 1970 roku firma przeniosła się do Buchloe, gdzie siedzibę ma do dzisiaj, i wtedy też marka odniosła spory sukces w motorsporcie, wygrywając Mistrostwa Europy Samochodów Turystycznych i prestiżowy wyścig 24h Spa. Od 1983 roku Alpina uznawana jest za producenta, dlatego też samochody mają nowe numery VIN i sygnowane są oficjalnie jako modele Alpina a nie BMW, przy czym serwisować je można w dowolnym serwisie niemieckiej marki.
Jak jeżdżą samochody Alpina?
To tyle tytułem wstępu. Skoro już wiecie, skąd pochodzi marka i jaką ma historię, czas przejść do sedna naszej dzisiejszej opowieści, czyli jak jeżdżą samochody Alpina. Odpowiedź na to pytanie warto podzielić na cztery segmenty, ponieważ tyloma samochodami miałem okazję jeździć podczas Alpina on Roads 2022. Kolejność samochodów w tym zestawieniu będzie nieprzypadkowa – dokładnie taka, jak moja wycieczka po kolejnych modelach, abyście mogli razem ze mną poznawać kolejne etapy tej niezwykłej podróży.
Alpina B5 Touring
Oficjalnie można powiedzieć, że to najszybsze seryjne kombi na świecie. Prędkość maksymalna na poziomie 322 km/h w kombi to coś niesamowitego i pokaz najwyższej technologii, jaką dysponuje marka. Pod maską tego samochodu drzemie silnik 4.4 V8, który znajdzie się również w dwóch innych modelach podczas dzisiejszej podróży. 621 koni mechanicznych i 800 Nm to wartości, które niezaprzeczalnie robią wielkie wrażenie i tak naprawdę zdecydowanie przekraczają nasze codzienne możliwości ich wykorzystania na drodze. Jednak co warto podkreślić, w samochodach Alpine możemy delektować się komfortem i choć pod maską mamy potężny silnik, to tak naprawdę dosłownie płyniemy po drodze w ciszy i niesamowitej wygodzie. To auto jest dynamiczne, potrafi zaskoczyć osiągami i płynnością, ale nie o to tutaj chodzi. Warto sobie uświadomić, że Alpina B5 Touring to samochód skrojony jak dobry garnitur. Czy to najlepsze auto z dzisiejszego zestawienia? O tym opowiem na końcu, bo przed nami jeszcze 3 propozycje z Buchloe!
Alpina B4 Gran Coupé
Jeśli powiem, że to wyjątkowo eleganckie M4, to nie będzie to kłamstwem. Jako jedyna z dzisiejszego zestawienia pod maską ma 3-litrowy silnik R6 i dzięki modyfikacjom wprowadzonym przez Alpina mamy tutaj 495 koni mechanicznych, czyli mniej niż w M4, jednak jednocześnie aż 730 Nm! To doskonały pokaz tego, że nie tyle moc, co moment obrotowy, ma realny wpływ na osiągi. Pierwsza setka pojawia się na zegarach już po czasie 3,7 sekundy, a prędkość maksymalna to 301 km/h. W tym przypadku również mamy samochód miękko zestrojony, co jest domeną marki Alpina, bo ma być komfortowo, ale nie brakuje mu charyzmy. Dźwięk wydechu jest nie do podrobienia i to auto przy każdej zmianie biegów raczy nas pięknym brzemieniem z delikatnym strzałem. Nie jest to nachalne i uciążliwe, raczej można to określić jako przyjemne doznanie.
Dzięki dużemu zapasowi momentu obrotowego każde przyspieszenie jest błyskawiczne, niezależnie od zakresu w którym zdecydujemy się na manewr. Jeśli chcemy pojechać szybciej – proszę bardzo! Mamy dużą moc i w trybie Sport Plus bardzo dobrze prowadzący się samochód na poziomie M. Jeśli chcemy odpocząć, tryb Comfort Plus jest idealnym rozwiązaniem, bo dosłownie płyniemy po drodze. W codziennej jeździe B4 Gran Coupé nie będzie się przesadnie wyróżniać i pozostanie bardzo eleganckie, co jest nie do osiągnięcia w modelach z M, a tutaj mamy rozwiązanie idealne.
Alpina XB7
Trzeba przyznać, że na żywo XB7 robi piorunujące wrażenie ze względu na swoje wymiary. To naprawdę wielki SUV, który budzi respekt, gdy spotyka się go na drodze. Jednocześnie wymiary są zwiastunem tego, co czeka nas w środku, czyli niesamowity komfort i luksus. To najbardziej wygodna propozycja z całego zestawienia i nie da się ukryć, że auto połyka kilometry bez żadnego problemu. Choć masa samochodu nie jest mała, bo wynosi 2730 kg, to jednak zapas mocy jest wystarczający, aby nie odczuwać żadnych problemów z przyspieszaniem. Warto zaznaczyć, że pierwsza setka pojawia się po czasie 4,2 sekundy, a prędkość maksymalna to aż 290 km/h, co w tej klasy samochodzie i o tych wymiarach jest naprawdę niesamowitą wartością, a wrażenia są spotęgowane.
Alpina B8 Gran Coupé
Ostatni model, którym miałem okazję jeździć to B8 Gran Coupé. Oczekiwania wobec tego auta miałem dosyć specyficzne, ponieważ ten model powinien łączyć najlepiej sportowe osiągi, komfortowe prowadzenie i elegancję. Tak naprawdę powinien być znacznie lepiej zestrojony do codziennego użytku niż M8 czy M8 Competition, zachować ich osiągi i jednocześnie prezentować się odpowiednio podczas spotkania biznesowego, aby nie krzyczeć swoim wyglądem. Czy to się udało? Zdecydowanie, bo to auto spełnia wszystkie oczekiwania. Tak naprawdę jest świetnym rozwiązaniem dla osób ceniących wygodę, które niekoniecznie są miłośnikami SUV’ów.
Czy warto zainteresować się samochodami Alpina? Zdecydowanie tak, ponieważ to zupełnie nowe spojrzenie na wygodę i wyjątkowość. Tradycja jaka idzie za marką jest czymś unikatowym, ponieważ możemy mówić o manufakturze motoryzacyjnej, która wyróżnia się na tle dzisiejszych koncernów.
Bardzo dziękuję BMW Auto FUS za możliwość spędzenia całego dnia w towarzystwie samochodów marki Alpina
Założyciel | Redaktor naczelny
Pasjonat motoryzacji i marketingu – wielu mówi, że urodził się z benzyną we krwi, lecz lekarze wciąż mają wątpliwości jak to możliwe.