Założyciel | Redaktor naczelny Pasjonat motoryzacji i marketingu - wielu mówi, że urodził się z benzyną we krwi, lecz lekarze wciąż mają wątpliwości jak to możliwe.

W środę, 10 stycznia, w malowniczym otoczeniu podwarszawskiego Hotelu Narvil, mieliśmy okazję zapoznać się z dwiema nowościami marki Hyundai, które miały wszelkie predyspozycje, by zrewolucjonizować zarówno segment elektrycznych aut, jak i rynku sportowych samochodów. Nowa SANTA FE w wersji hybrydowej (HEV) oraz hybrydowej ładowanej z gniazdka (PHEV) oraz futurystyczny Hyundai IONIQ 5 N – to dwa różne światy, ale oba emanujące innowacyjnością.

Polska Premiera Hyundai IONIQ 5 N i nowej SANTA FE – Elektryczne i Sportowe Innowacje na Polskim Rynku

Nowa SANTA FE – Piąta Generacja SUV-a

Nowa SANTA FE zwiastuje piątą generację tego imponującego SUV-a, który po raz pierwszy zadebiutował w 2001 roku. W tej odsłonie pojazd mierzy 483 cm długości, co oznacza wzrost o około 4,5 cm w porównaniu z poprzednim modelem. Zwiększenie rozstawu osi o 5 cm przekłada się na przestronność wewnętrzną, szczególnie w drugim i trzecim rzędzie siedzeń. Dostępne są wersje pięcio-, sześcio- i siedmioosobowe, a wariant z sześcioma miejscami oferowany jest w najwyższej wersji wyposażenia: Calligraphy. Charakteryzuje się on fotelami kapitańskimi i eleganckimi, czarnymi dodatkami nadwozia, w tym 21-calowymi czarnymi felgami, dostępnymi wyłącznie dla tego modelu.

Nowa SANTA FE reprezentuje zupełnie nowy kierunek w zakresie designu zarówno nadwozia, jak i kabiny. Jego rozpoznawalnymi cechami są kanciaste kształty oraz reflektory z charakterystycznym motywem litery H. Wnętrze zachwyca dużym, zakrzywionym ekranem oraz nowoczesną konsolą środkową. Z myślą o ergonomii zdecydowano się na tradycyjne pokrętła do regulacji temperatury, a wyposażenie obejmuje indukcyjną ładowarkę umożliwiającą jednoczesne ładowanie dwóch telefonów. W górnej części schowka umieszczono tackę do bakteriobójczej sterylizacji UV-C, a dodatkową nowością jest relaksacyjny fotel z podnóżkiem.

Polska Premiera Hyundai IONIQ 5 N i nowej SANTA FE – Elektryczne i Sportowe Innowacje na Polskim Rynku

SANTA FE wyposażono w liczne systemy bezpieczeństwa, w tym układ monitorowania zachowań kierowcy (DMS), funkcję ostrzegającą i zapobiegającą zderzeniom czołowym oraz zderzeniom z innymi pojazdami, a także system uniemożliwiający niezamierzone opuszczenie pasa ruchu. W dobie wielu cyfrowych rozproszeń te funkcje stanowią istotne wsparcie.

Pod maską SANTA FE znajdują się układy hybrydowe: HEV i PHEV. Oba korzystają z turbodoładowanego czterocylindrowego silnika wspieranego silnikiem elektrycznym. Układy hybrydowe łączą się z sześciostopniową automatyczną skrzynią biegów. Warianty AWD posiadają mechanicznie dołączany napęd na tylną oś, choć nie jest to układ typu e-AWD.

Polska Premiera Hyundai IONIQ 5 N i nowej SANTA FE – Elektryczne i Sportowe Innowacje na Polskim Rynku

Nowa SANTA FE doskonale sprawdzi się zarówno podczas rodzinnych podróży, jak i podczas wypadów poza miasto oraz wszelkich aktywności związanych z outdoorowym stylem życia. Ceny tego modelu zostaną ogłoszone wkrótce, przy czym importer dąży do utrzymania ich na zbliżonym poziomie do obecnej, czwartej generacji SANTA FE. Pierwsze egzemplarze trafią na polski rynek w połowie bieżącego roku.

Polska Premiera Hyundai IONIQ 5 N i nowej SANTA FE – Elektryczne i Sportowe Innowacje na Polskim Rynku

IONIQ 5 N – Elektryczne Namiętności i Wydajność w Stylu “N”

IONIQ 5 N to pojazd, który nie tylko rozpoczyna, ale i definiuje elektryczną przyszłość marki N. Entuzjaści samochodów sportowych, oczekujący emocji na torze wyścigowym, nie będą zawiedzeni. IONIQ 5 N, jak każdy dotychczasowy model z rodziny N, doskonale radzi sobie z zakrętami, hamowaniem i przyspieszaniem.

Żaden dotychczasowy seryjny model Hyundai nie mógł pochwalić się przyspieszeniem do setki w zaledwie 3,4 s. Silniki elektryczne pojazdu mogą osiągać nawet do 21 000 obr./min, co przekłada się na potężną moc 650 KM w trybie N Grin Boost. To osiągnięcie zawdzięcza dwustopniowemu falownikowi o zwiększonej efektywności energetycznej, który dostarcza większą moc z nowego akumulatora o pojemności 84 kWh zbudowanego w standardzie 800 V.

IONIQ 5 N będzie wyposażony w najnowsze technologie, takie jak N Road Sense, N Active Sound+, N e-shift, N Grin Boost oraz N Torque Distribution. Pomimo skomplikowanej nazwy, opisując je w prosty sposób, można powiedzieć, że ten samochód pokonuje zakręty z niezwykłą prędkością, a inżynierom udało się sprawić, że auto intensywnie angażuje kierowcę, dostarczając mu pozytywnej adrenaliny – nie tylko za sprawą suchych liczb.

Auto charakteryzuje się sztywnym i responsywnym układem kierowniczym, który błyskawicznie reaguje na polecenia kierowcy. Elektroniczne zarządzanie momentem obrotowym pomaga w efektywnym wykorzystaniu mocy silników napędzających obie osie. Układ AWD faworyzuje tylną oś, a dla jeszcze większej frajdy, pojawił się tryb driftu, który na torze może przyprawić o zazdrość wiele aut spalinowych. Prędkość maksymalna pojazdu to 260 km/h. Akumulator o napięciu 800 V pozwala na błyskawiczne ładowanie na najszybszych ładowarkach, jednocześnie skutecznie radząc sobie z ekstremalnymi obciążeniami termicznymi wynikającymi z ekstremalnej jazdy sportowej.

Wizualnie samochód wyraźnie różni się od “cywilnej” wersji IONIQ 5. Niższy prześwit podwozia, unikalne barwy lakieru, specjalne wzory felg, spojlery, sportowe detale nadwozia i kabiny, oraz głęboko wyprofilowane fotele – to tylko część sportowych modyfikacji, które robią wrażenie.

IONIQ 5 N trafi do Polski w pierwszej połowie 2024 roku, a producent zapowiada, że będzie to najtańszy samochód o mocy 600 KM na rynku, z ceną znacznie niższą niż 400 000 zł. To kolejny krok Hyundaia w kierunku elektrycznej i sportowej rewolucji na polskim rynku samochodowym.

Dziękujemy za zaproszenie Hyundai Motor Poland

Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *