Diesel, benzyna czy hybryda? GTD, GTI czy GTE? Który sposób na usportowionego kompakta okaże się najszybszy z tego zestawienia?
Tworzenie sportowych odmian Golfa ma już długą tradycję. Oczywiście pierwszym co kojarzy się z szybszą wersją kompakta Volkswagena jest GTI. Jednak poza nią w obecnej gamie znajdują się także GTD oraz GTE. Najmłodszą wersją jest oczywiście ta ostatnia. Literka E oznacza, że poza benzyniakiem, w aucie znajdziemy także silnik elektryczny. Jednak jak wszystkie te odmiany poradzą sobie w bezpośrednim porównaniu na niemieckiej autostradzie?
Cóż, murowanym faworytem jest oczywiście GTI. Choć moc nie różni się względem poprzedniej generacji, i nadal wynosi 245 koni, jest przede wszystkim mocniejszy niż GTD i dużo lżejszy niż GTE. Największy progres względem poprzednika nastąpił w wersji GTE. Ma ona teraz 245 koni, a więc aż o 41 więcej. Odmiana z dieslem wciąż ma pod maską dwulitrową jednostkę, jednak teraz ma ona 200 koni, czyli o 16 więcej niż poprzednik. Odmiany GTI i GTD ważą po 1465 kilogramów, natomiast GTE aż 1624 kilogramy.
Jak to wszystko przekłada się na osiągi? No cóż, porównanie objęło test przyspieszenia od 0 km/h do 100 km/h oraz od 100 km/h do 200 km/h. W pierwsze konkurencji zaskoczył dość przeciętny wynik mocnego diesla. Czas, którego GTD potrzebował do osiągnięcia 100 km/h to aż 7,7s. Lepiej poradziła sobie hybryda, która przyspieszyła do tej prędkości w czasie 6,5s. Różnica między nią a GTI wyniosła jedynie 0,1s na rzecz odmiany czysto benzynowej. Nieco większe dysproporcje wystąpiły w drugiej konkurencji. Ponownie najgorzej spisał się diesel, którego czas 100-200 wyniósł 20,6s. Drugi czas należał do hybrydowego GTE, którego czas wyniósł 18 sekund, natomiast najlepiej poradziła sobie odmiana GTI, której czas to 15,9s.
Trzeba przyznać, że każdy z tych modeli zapewnia dobre osiągi. Po GTD można było spodziewać się nieco więcej, jednak z pewnością potencjalni klienci będą zadowoleni. Optymalnym wyborem zdaje się być GTE, który przyspiesza do setki niemal tak dobrze jak GTI, a jednocześnie dzięki temu, że jest hybrydą, pozwala osiągać niskie spalanie.
Film: Automann Foto. materiały prasowe producenta
Redaktor | Fotograf
Comments