Nowa Toyota GR Yaris zadebiutowała na światowym salonie samochodowym Tokyo Auto Salon, prezentując się z jeszcze większą mocą, cyfrowymi zegarami oraz opcjonalną skrzynią automatyczną. Model ten stał się ikoną w segmencie hot-hatch, zdobywając status legendy. W trakcie trzech lat od premiery, inżynierowie i kierowcy intensywnie pracowali nad udoskonaleniem GR Yarisa, sprawiając, że auto jest jeszcze mocniejsze, lepiej prowadzi się i dostarcza większą frajdę z jazdy.
Nowy GR Yaris zyskał trzycylindrowy, turbodoładowany silnik o pojemności 1.6, który teraz generuje większą moc i wyższy moment obrotowy. Dodatkowo, pojawiła się opcjonalna, ośmiobiegowa skrzynia automatyczna GAZOO Racing Direct, charakteryzująca się niezwykle szybkimi zmianami biegów. Auto otrzymało także wzmocnioną płytę podłogową, ulepszone zawieszenie oraz nowe tryby jazdy, dostosowujące się do różnych warunków.
Wprowadzone zmiany sprawiają, że GR Yaris zyskał jeszcze więcej sportowych cech. Model będzie dostępny wyłącznie z pakietem Sport, który obejmuje ulepszone chłodzenie w standardzie, zawierając intercooler z instalacją natrysku wody. Prezentacja nowego GR Yarisa odbyła się podczas Tokyo Auto Salon 12 stycznia, a samochód trafi do Europy latem 2024 roku. Szczegóły dotyczące rezerwacji online i zamówień zostaną ogłoszone wkrótce.
GR Yaris, od samego początku, był projektem, który korzystał z doświadczeń zespołu TOYOTA GAZOO Racing w rajdach. Ten model nie miał być zwykłym hot-hatchem; to auto inspirowane sukcesami rajdowymi, co potwierdzają nowy silnik, napęd na cztery koła i dedykowane podwozie. Od momentu wprowadzenia na rynek w 2020 roku w Europie, GR Yaris zdobył 18 tys. zadowolonych klientów, z czego większość wybierała wersję Sport, podkreślającą rajdowe cechy samochodu.
Inżynierowie TOYOTA GAZOO Racing przeprowadzili intensywne testy nowego GR Yarisa, bazując na koncepcji “rozwijaj, ścigaj się, a w razie usterki napraw”. Silnik trzycylindrowy został jeszcze bardziej ulepszony, oferując moc 280 KM i moment obrotowy wynoszący 390 Nm. Nowa ośmiobiegowa skrzynia automatyczna GAZOO Racing Direct dostarcza błyskawiczne zmiany biegów, umożliwiając kierowcy pełne skupienie się na prowadzeniu.
Nadwozie GR Yarisa zostało dopracowane pod kątem aerodynamiki, zwiększając docisk i poprawiając przyczepność. Szereg modyfikacji obejmuje także nową konstrukcję przedniego zderzaka, zmieniony układ świateł, poprawioną widoczność, a także wprowadzenie nowego koloru lakieru Precious Metal. Auto dostępne będzie w kolorach Imperial Red, Precious Black i Pure White/Platinum White Pearl.
Nowy GR Yaris zachowuje charakterystyczne cechy, takie jak stały napęd na cztery koła GR-FOUR, układ przeniesienia napędu oraz dyferencjały Torsen LSD. Wprowadzenie ośmiobiegowej skrzyni automatycznej pozwala na jeszcze lepsze dostosowanie samochodu do różnych warunków jazdy i preferencji kierowcy.
Wnętrze nowego GR Yarisa zostało zainspirowane motorsportem, z dbałością o sportowe odczucia i precyzję. Zmieniono układ przycisków i przełączników, umożliwiając kierowcy łatwiejszy dostęp. Cyfrowe zegary o średnicy 12,3 cala oferują dwa tryby wyświetlania, normalny i sportowy, prezentując różne dane związane z osiągami auta. Wprowadzono także nowe ustawienia fotela kierowcy i kierownicy, zwiększając komfort jazdy.
Nowy GR Yaris nie tylko kontynuuje sukces modelu, ale także przynosi kolejne innowacje i udoskonalenia, podnosząc doświadczenia z jazdy na nowy poziom. Oferując nie tylko większą moc, ale także dedykowaną skrzynię automatyczną, nowy GR Yaris staje się bardziej dostępny i atrakcyjny dla szerokiej gamy kierowców, utrzymując jednocześnie swój status jako samochód stworzony z myślą o rajdach, dostosowany do codziennego użytku. Wprowadzenie dwóch limitowanych wersji specjalnych, inspirowanych rajdowymi mistrzami świata, dodaje modelowi nowego, emocjonującego wymiaru. Ostatecznie, Toyota GR Yaris, z nowym wyglądem, mocą i technologią, wyrasta na prawdziwego lidera w segmencie hot-hatch.
Specyfikacja techniczna nowego GR Yarisa*:
Długość (mm) | 3995 |
Szerokość (mm) | 1805 |
Wysokość (mm) | 1455 |
Rozstaw osi (mm) | 2560 |
Rozstaw kół – przód (mm) | 1535 |
Rozstaw kół – tył (mm) | 1565 |
Liczba miejsc | 4 |
Masa własna (kg) | 1280 1300 (GR Direct Automatic) |
Silnik | Rzędowy, 3-cylindrowy z turbosprężarką oraz intercoolerem |
Typ | G16E-GTS |
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) | 87,5 x 89,7 |
Pojemność (cc) | 1618 |
Moc maks. (KM/kW przy obr./min.) | 280/206 przy 6500 |
Maks. moment obrotowy (Nm przy obr./min.) | 390 przy 3250 – 4600 |
Skrzynia biegów | 6-biegowa manualna lub 8-biegowa automatyczna GAZOO RACING Direct |
Układ przeniesienia napędu | GR-FOUR AWD system, elektroniczne, wielopłytkowe sprzęgło AWD z trzema trybami pracy |
Dyferencjały – przedni i tylny | Torsen LSD |
Zawieszenie – przód | Kolumny MacPhersona |
Zawieszenie – tył | Podwójne wahacze |
Hamulce – przód | 18-calowe wentylowane tarcze z 4-tłoczkowymi zaciskami |
Hamulce – tył | 16-calowe wentylowane tarcze z 2-tłoczkowymi zaciskami |
Koła | BBS 8.5J z kutego aluminium |
Opony | 225/40ZR18 Michelin Pilot Sport S |
Zbiornik paliwa (l) | 50 |
Źródło: materiały prasowe producenta
Założyciel | Redaktor naczelny
Pasjonat motoryzacji i marketingu – wielu mówi, że urodził się z benzyną we krwi, lecz lekarze wciąż mają wątpliwości jak to możliwe.
Comments