Porsche staje w obliczu znaczącego kłopotu na terenie Unii Europejskiej, ponieważ model Macan z silnikiem benzynowym ma zostać wycofany z rynku. Zaskakująco, powodem tej decyzji nie są surowe przepisy dotyczące emisji spalin.
Od dłuższego czasu mówiło się o zakończeniu produkcji spalinowego Porsche Macan, jednak wskazywało się elektryczną wersję jako bezpośredniego następcę i miało to wynikać z faktu wysokiej emisji CO2. Teraz jednak się okazuje, że Macan faktycznie znika z rynku, ale nie z powodu emisji, a przez niemożność spełnienia przyszłych regulacji dotyczących cyberbezpieczeństwa przez SUV-a. To nieoczekiwane wydarzenie zmusiło Porsche do podjęcia trudnej decyzji o wycofaniu najmniejszego crossovera niemieckiego producenta z rynku Unii Europejskiej.
Kiedy koniec produkcji Porsche Macan?
Rzecznik firmy poinformował Automotive News Europe, że sprzedaż modelu Macan zostanie zakończona w krajach UE na wiosnę 2024 roku. Co ciekawe, gdy Porsche rozwijało tę konkretną generację modelu Macan, przepisy dotyczące cyberbezpieczeństwa były jeszcze w fazie finalizacji. Rzecznik wyjaśnił, że koszty dostosowania pojazdu do nowych wymagań dotyczących cyberbezpieczeństwa byłyby zbyt wysokie. Zgodnie z informacjami Autocar, producenci samochodów mogą być obarczeni karą do 30 000 euro za każdy pojazd sprzedany, który nie spełnia przyszłego regulaminu UNECE WP.29.
Decyzja ta ma istotne konsekwencje, biorąc pod uwagę, że Macan był najlepiej sprzedającym się produktem Porsche do października, z blisko 20 000 sprzedanymi egzemplarzami w Europie w ciągu pierwszych 10 miesięcy roku, jak wynika z danych zebranych przez firmę badawczą Dataforce.
Co dalej zrobi Porsche?
Wycofanie modelu z silnikiem benzynowym z rynku UE wzbudziło obawy wśród entuzjastów Porsche i obserwatorów branżowych. Niemniej jednak marka nie pozostawia pustki, ale przygotowuje się do premiery drugiej generacji modelu Macan, który będzie w pełni elektrycznym pojazdem. Nadchodzący model będzie oparty na nowej platformie współtworzonej z Audi, a obie marki, Porsche i Audi, zaoferują wersje elektryczne – odpowiednio Macan EV i Q6 E-Tron.
Co ciekawe, Macan nie jest jedynym modelem Porsche, który przechodzi transformację w kierunku elektryfikacji. Ikoniczna seria 718 również żegna się z silnikami spalinowymi, a modele Boxster i Cayman przejdą na czystą moc elektryczną około 2025 roku. Ponadto Porsche już ogłosiło plany dla następnej generacji całkowicie elektrycznego modelu Cayenne, razem z większym SUV-em z trzema rzędami miejsc, który całkowicie zrezygnuje z silników spalinowych.
Fot. materiały prasowe producenta
Założyciel | Redaktor naczelny
Pasjonat motoryzacji i marketingu – wielu mówi, że urodził się z benzyną we krwi, lecz lekarze wciąż mają wątpliwości jak to możliwe.