Opinia zdecydowanej większości bikerów nie pozostawia złudzeń – jazda na motocyklu w tradycyjnym obuwiu to zły pomysł. W dużej mierze wynika to z tego, że takie buty nie zapewniają odpowiedniej ochrony, która przecież w świecie motocykli crossowych jest absolutnie kluczowa. Jak dobrać buty na crossa? O tym w dalszej części artykułu!
Czym powinny charakteryzować się solidne buty na crossa?
Eksperci są zgodni co do tego, że jednym z kluczowych parametrów butów na crossa jest odpowiednia twardość obuwia. Jazda na crossie może czasem wymagać nagłego podparcia czy dodatkowej asekuracji. Tylko sztywny, solidny but uchroni kończynę przed bolesnymi urazami.
Jeśli myślisz o ekstremalnej jeździe w terenie, upewnij się, że Twoje buty na crossa mają też zawias – zapewnia on dodatkową ruchomość w stawie skokowym. Zawczasu sprawdź też, czy wybrane obuwie ma cztery klamry – to rozwiązanie, którym cechują się modele z wyższej półki i jakiego tanie buty na crossa zwykle nie mają.
Warto zwrócić też uwagę na to, że – w przeciwieństwie do kasków – obuwie można podzielić na damskie i męskie. W dużej mierze wynika to z tego, że musi ono bardzo ściśle przylegać do stopy, a ta u kobiet zwykle jest nieco mniejsza i węższa. Panie powinny więc upewnić się, czy wybrany model powstał z myślą o nich.
Czy styl jazdy wpływa na rodzaj obuwia?
A co z wysokością cholewki? Czy krótkie buty na crossa to dobry wybór? Niekoniecznie. Praktyka pokazuje, że im szybsza i bardziej dynamiczna jazda, tym obuwie powinno być wyższe. Na miejskim skuterze sprawdzą się wersje z niższą cholewką, ale na crossa o wiele lepszym wyborem będzie but wysoki, który uchroni też stawy.
Jeśli jeździsz tylko latem, upewnij się, że konstrukcja jest z materiału przepuszczającego powietrze. Jeśli nie boisz się jazdy na crossie także w trudniejszych warunkach pogodowych, sprawdź, czy buty mają wodoodporną membranę. Jeśli wciąż nie wiesz, jakie buty na crossa wybrać, zapoznaj się z bazą wiedzy tworzoną przez Dobre Sklepy Motocyklowe.
Buty na motocykl crossowy – na te modele zwróć szczególną uwagę!
Wśród wersji, nad którymi warto się zastanowić, trzeba wskazać na Fox Comp X. To sprawdzony przez wielu bikerów model, który odpowiednio chroni nogę, w czym pomaga zintegrowany wewnętrzny system wiązania znajdujący się przy kostce.
Model zapewnia też dodatkową ochronę piszczeli, palców oraz łydki. Co warto podkreślić, nie przekuwa się to na zbyt dużą wagę samego buta – wszystko dzięki zastosowaniu tworzywa TPU. Biker może też regulować obwód łydki, a stopę dodatkowo amortyzują solidna, gumowa podeszwa i ochraniacz śródstopia. Buty te można kupić za około 1100 złotych.
Ciekawą alternatywą jest model IMX Racing X. To tanie buty na crossa, które docenią zarówno początkujący, jak i nieco bardziej doświadczeni bikerzy. Warto docenić też szeroką rozmiarówkę – kupisz je w rozmiarach od 39 do 47.
Wewnętrzną część buta wzmocniono materiałem Microfabric, co zapewni Ci lepszą stabilność podczas jazdy, a także ochroni maszynę przed zarysowaniami. Kość strzałkowa i pięta są dodatkowo chronione przez trwałe elementy wykonane z tworzywa TPR, a klamry zapewniają aż cztery poziomy regulacji – wszystko po to, by zapewnić idealne dopasowanie buta.
IMX Racing X mogą też pochwalić się dedykowaną, wzmocnioną warstwą znajdującym się na wysokości dźwigni zmiany biegów, a ich cena to zaledwie 599 złotych.
Założyciel | Redaktor naczelny
Pasjonat motoryzacji i marketingu – wielu mówi, że urodził się z benzyną we krwi, lecz lekarze wciąż mają wątpliwości jak to możliwe.