Zastanawiasz się jak dobrze dobrać opony do swojego motocykla? To nie zwykle ważny element, który odpowiada za bezpieczeństwo na drodze, dlatego nie warto oszczędzać
Sezon na jednoślady zaczął się już na dobre, choć niektórzy użytkownicy motocykli dopiero teraz zabierają się za przygotowywanie swoich maszyn do jazdy. Mamy w końcu wakacje, a to idealny okres na swobodne przejażdżki bez posiadania z tyłu głowy myśli o nauce lub pracy. Nieważne jednak, czy swój motocykl użytkujesz już od kilku miesięcy, dopiero wyciągasz go z garażu, a może dopiero przymierzasz się do zakupu swoich dwóch kółek, nie możesz zapominać o jednej niezwykle ważnej rzeczy, tak często pomijanej przez amatorów jednośladów. Chodzi tu oczywiście o opony do motocykli, które są jedną z najważniejszych rzeczy, gdy mówimy o bezpiecznej jeździe. Czy wiesz jak dobrze dobrać opony?
Opona do motocykla a bezpieczeństwo
Dlaczego dobry dobór opony do motocykla jest tak ważny? Nie trzeba raczej nikomu tłumaczyć, iż ogumienie jest jedyną powierzchnią styczną z asfaltem. Co więcej, jest ona zdecydowanie mniejsza niż w przypadku opony samochodowej. W motocyklach bowiem jej powierzchnia styku z nawierzchnią wynosi od 2,5 centymetrów do 3 centymetrów. To stosunkowo mało, dlatego też kluczowym dla naszego bezpieczeństwa jest zadbanie o to, by ta powierzchnia została wykorzystana jak najefektywniej. To w znaczący sposób przełoży się na jakość jazdy motocyklem.
Wspomnieliśmy już o tym małym obszarze styku opony z asfaltem. Dlatego też trzeba szczególnie zadbać właśnie o ten obszar, który jest najmocniej narażony na starcie. Dodatkowo w motocyklach występuje zjawisko, którego nie uświadczymy raczej w samochodach. Wraz ze zmianą nachylenia maszyny bowiem, zmienia się również powierzchnia, która styka się z drogą. Trzeba więc mieć pewność, iż również te krawędzie znajdują się w dobrej kondycji i nie są aż tak bardzo zużyte. Starte opony na krawędziach mogą bowiem utrudnić nam jazdę na zakrętach oraz szybkich łukach, co prowadzi do większego prawdopodobieństwa utraty przyczepności, a co za tym idzie – upadku.
Warto również pamiętać o konserwacji tylnej opony, która przekazuje całą moc motocykla. Jest ona mocno narażona na szybkie wytarcie, szczególnie jeżeli próbujemy pobawić się w palenie gumy. Do czego może prowadzić jazda na bardzo zużytej tylnej oponie? Przede wszystkim może dojść do sporych problemów ze złapaniem przyczepności przy gwałtownym przyspieszaniu. Idąc tym tokiem myślenia, zużyty tył może niestabilnie zachowywać się na wyjściach z zakrętów, szczególnie przy próbie dodania gazu.
Kupowanie opon do motocykla
Jeżeli po oględzinach i testach dojdziemy do wniosku, iż nasze opony nie nadają się już do dalszego użytku, prawdopodobnie przyjdzie w końcu czas na zakup nowego ogumienia. Tutaj musimy przede wszystkim rozważyć, do jakich rzeczy i do jakiego rodzaju pojazdu będziemy wykorzystywać ogumienie. To bowiem zmienia naprawdę wiele w kwestii zakupu. Każdy wariant bowiem ma kompletnie inne zachowanie i zły dobór opony do motocykla może zagrażać nam oraz innym użytkownikom ruchu.
Różnic między rodzajami poszczególnych ogumień jest o wiele więcej niż można byłoby się spodziewać. Oczywiście opony do motocykli crossowych czy enduro znacznie wyróżniają się wyglądem i zachowaniem. Tam najważniejsza jest przyczepność na różnych nawierzchniach i dobra responsywność. OD reszty wyróżnia się również ogumienie do skuterów, które nie jest nastawione na osiągi, a na wytrzymałość. Dodatkowo najczęściej możemy dla skuterów znaleźć opony całoroczne, które pozwalają nam na jazdę na jednym komplecie bez obaw o deszcz czy niższą temperaturę.
Kolejnym osobnym działem opon są opony do tak zwanych chopperów i klasycznych motocykli. Skupmy się na tych pierwszych – najważniejsza jest tam jak największa stabilność motocykla przy naprawdę sporej mocy, a także wytrzymałość, by ogumienie było w stanie wytrzymać nawet najdłuższe trasy. Nie warto również zapominać o sporej wadze, wzbogaconej czasem o bagaże. Charakterystykę opon do chopperów można więc zamknąć w dwóch słowach – wytrzymałość oraz stabilność.
Tym samym dochodzimy do najbardziej wyczynowych motocykli, które potrzebują opony dającą ogromną przyczepność i pozwalającą utrzymać jak największą prędkość na prostej czy w zakrętach. W tej kategorii mamy akurat naprawdę spore pole popisu. Jeżeli traktujemy motocykl bardziej jako środek do przemieszczania się, można znaleźć komplet wyważony, który zapewni solidne osiągi i sporą wytrzymałość. Możemy jednak wybrać wariant z większymi osiągami, a jeżeli potrzebujemy opon do doznań czysto torowych, możemy pokusić się o opony typu semi-slick czy nawet slick. To jednak wymaga naprawdę dobrego panowania nad maszyną.
Nie warto oszczędzać na bezpieczeństwie i doznaniach
Jak więc widać powyżej, kupno opon motocyklowych, oczywiście o ile nasze obecne nie nadają się już do użytku, nie jest sprawą najtrudniejszą. Istnieje wiele firm oraz portali, które bez problemu pomogą ci w znalezieniu najlepszego rozwiązania dla twojego jednośladu. Warto jednak pamiętać, iż nawet jeżeli jesteśmy w stanie znaleźć tanie zamienniki, warto sprawdzić o nich opinie na fachowych portalach. Nie powinniśmy bowiem ryzykować naszego zdrowia i życia, a także przyjemności z jazdy tylko dla kilkudziesięciu złotych więcej w portfelu. Takie równanie kompletnie się nie kalkuluje.