Wszystkie poprzednie doniesienia w temacie tego auta się potwierdziły – Cupra Formentor VZ5 zapożyczy silnik o pojemności 2.5 litra od Audi.
Jakiś czas temu dowiedzieliśmy się, że Audi udostępni hiszpańskiej marce pięciocylindorwą jednostkę, która używana jest pry produkcji takich modeli jak RS3 czy RS Q3. Razem z tą premierą hiszpańska marka świętuje trzecią rocznicę “odłączenia się” od Seata. Jak wiemy Cupra Formentor VZ5 był długo wyczekiwanym modelem i w chwili premiery jest on najmocniejszym autem w historii marki.
Jednostka napędowa zapożyczona od Audi, to silnik o pojemności 2.5 litra. W modelach niemieckiego producenta wytwarza on równe 400 koni mechanicznych. W Cuprze będzie to wyglądać nieco inaczej. Wersja VZ5 będzie legitymowała się mocą 390 KM. Jest to pewnego rodzaju zaskoczenie, ponieważ jak sugerowały plotki auto miało mieć dokładnie taką samą moc, jak modele Audi. Inne podzespoły zostały jednak takie same. Moc auta przekazywana będzie na wszystkie koła za pomocą siedmiostopniowej, dwusprzęgłowej skrzyni automatycznej. To nie koniec zmian w porównaniu do “zwykłego” Formentora.
Najnowsza odmiana tego modelu rozpędza się do pierwszej “setki” w 4,2 sekundy. Sprawia to, że auto jest szybsze od swojego niemieckiego odpowiednika o około 0,3 sekundy. Przypomnijmy, że Formentor VZ5 jest słabszy od RS Q3 o dokładnie 10 koni mechanicznych. Prędkość maksymalna obydwu aut ograniczona jest do 250 km/h. Pełna moc dostępna jest przy 5700 obr./min, a maksymalny moment obrotowy już od 2250 obr./min. Kilka różnic zauważyć możemy na zewnątrz auta. Przede wszystkim zawieszenie zostało obniżone w stosunku do 300-konnej wersji o dokładnie 10 milimetrów. Felgi, dostępne jedynie dla najmocniejszej odmiany, mają rozmiar 20 cali. Ciekawym rozwiązaniem są końcówki wydechu ułożone na wzór sportowych odmian Lexusa. Trzeba przyznać, że wygląda to bardzo dobrze.
Produkcja modelu VZ5 ograniczona jest do 7 000 sztuk. Wszystkie z nich produkowane będą w wersji z kierownicą po lewej stronie. Zamawiać auto będziemy mogli najpewniej w ostatnim kwartale tego roku. Ceny nie zostały jeszcze oficjalnie ogłoszone. Na rynku hiszpańskim kwota, jaką musimy zapłacić z model z silnikiem 2.0 TSI zaczyna się od 44 920 EUR. Bardzo prawdopodobne jest więc, że za auto będziemy musieli zapłacić około 60 000 EUR. Pomimo tak dużego skoku cenowego, Cupra nadal pozostanie autem tańszym od RS Q3, którego ceny na tamtejszym rynku zaczynają się od 73 790 EUR. Warto dodać, że Grupa Volskwagen dzięki ograniczonej sprzedaży Fomentora VZ5 nie “zabije” RS Q3.
Foto. materiały prasowe producenta
Comments