Być może wielu z was nawet nie zdaje sobie sprawy jak wielka jest rola wału korbowego w samochodzie i z ilu złożonych elementów się on składa. Dzisiaj trochę to przybliżymy
Układ tłokowo-korbowy składa się z kilku elementów. W tym artykule skupimy się na wale korbowym, który jest jego najbardziej narażonym na obciążenia elementem. Działają na niego siły ściskające, rozciągające, skręcające, zginające i ścinające. Ponadto jest on obciążony naprężeniami, powstałymi w wyniku odkształceń sprężystych, wywołanych drganiami. Jak jest zbudowany, jaka dokładnie jest jego rola i jakim awariom najczęściej ulega wał korbowy? O tym w dalszej części tekstu.
Budowa wału korbowego
Wał korbowy musi być wykonany z najwyżej jakości materiałów, które wytrzymają wszystkie obciążenia, którym poddawany jest ten element. W jego budowie możemy wyodrębnić czopy główne oraz czopy korbowe. Pomiędzy jednymi czopami, a drugimi, znajdziemy wykorbienia. Każde z nich ma przynajmniej jedno ramię, stanowiące przeciwwagę, służącą do zmniejszania wibracji silnika. Wały znajdujące się w zwykłych samochodach to wały ślizgowe – wymagają ciągłego smarowania, żeby mogły poprawnie pracować. W samochodach wyczynowych wykorzystuje się wały wykonane z pojedynczych elementów, umożliwiających zastosowanie łożysk tocznych. Dzięki takiemu rozwiązaniu, są one w stanie funkcjonować przez jakiś czas bez smarowania. Wszelkiego rodzaju wały korbowe znaleźć można w sklepie internetowym Ucando.pl – https://www.ucando.pl/k/waly-korbowe/U180306.
Rolą wału korbowego jest zamiana ruchów posuwisto-zwrotnych wykonywanych przez tłoki na ruch obrotowy. W tym celu wał wykorzystuje korbowody. Moment obrotowy, generowany przez wał korbowy przenoszony jest na koło zamachowe. Tam natomiast przez krótki czas przechowywana jest energia kinetyczna, dzięki czemu praca wału korbowego zostaje podtrzymana.
Wał korbowy – objawy usterek
Awarie wału korbowego mają zazwyczaj poważne konsekwencje. Jakie usterki mogą się pojawić?:
- uszkodzenie czujnika położenia wału korbowego – jeżeli ulegnie uszkodzeniu, do komputera pokładowego nie trafiają informacje na temat położenia wału, przez co nie jest on w stanie wybrać odpowiedniego momentu na wtrysk mieszanki paliwowej do cylindrów. Konsekwencją jest nierówna praca silnika lub jego nagłe gaśnięcie. Najprawdopodobniej komputer zauważy błąd i (do momentu usunięcia awarii) uniemożliwi ponowne uruchomienie silnika,
- uszkodzenie koła pasowego – objawia się charakterystyczną, głośną pracą i nierównomierną pracą poszczególnych podzespołów silnika,
- uszczelniacz – kiedy ulega awarii, pojawia się ryzyko wycieku oleju silnikowego, co z kolei może prowadzić do zaolejenia skrzyni biegów (a w efekcie jej trwałego uszkodzenia). Jeżeli zauważymy, że w miejscu łączenia się uszczelniacza wału korbowego ze skrzynią biegów pojawiły się ślady oleju, to możemy być pewni, że uszczelniacz uległ zużyciu.
Jakakolwiek awaria wału korbowego wymaga natychmiastowej interwencji. Jego całkowita niesprawność uniemożliwi kontynuowanie jazdy. Czasami możliwa jest naprawa wału. Jeżeli nie będzie to możliwe, należy dokonać wymiany, nową część nabywając na przykład we wspomnianym wcześniej sklepie internetowym Ucando.pl.
Założyciel | Redaktor naczelny
Pasjonat motoryzacji i marketingu – wielu mówi, że urodził się z benzyną we krwi, lecz lekarze wciąż mają wątpliwości jak to możliwe.