Aerodynamika to temat, który łączy motoryzację z lotnictwem. Lexus zainspirowany współpracą z mistrzem Air Race przygotował spoiler do LC500.
Stworzona przez Toyotę marka premium nazwana jako Lexus przez dekady na stałe zdążyła zadomowić się w powszechnej świadomości. Debiutancki model Japończyków w postaci LS400 zawstydził konkurencję na każdym polu. Do dziś przywoływany jest test pełnego pomiaru mocy na hamowni z postawionymi na masce jak domek z kart filiżankami, a użytkownicy do dziś pokazują stojącą pionowo monetę na kręcącym się do odcięcia silniku. Lata mijały, a podejście dalej się nie zmieniło, nawet w przypadku, kiedy obiektem pracy nie są samochody. Fani lotnictwa, a zwłaszcza wyścigów lotniczych Red Bull Air Race mogli już usłyszeć o postaci Yoshihide “Yoshi” Muroya, jedynego mistrza serii z Kraju Kwitnącej Wiśni. Od lat współpracuje on z japońską marką samochodów premium, co Lexus postanowił wykorzystać, tworząc specjalną edycję modelu LC500.
Luksusowy Grand Tourer jak na dzisiejsze standardy jest pojazdem niecodziennym. Jest to jeden z nielicznych tego typu samochodów, w których do dyspozycji mamy wolnossące V8 o pojemności pięciu litrów. Wszystko to w nadwoziach coupe oraz cabrio o charakterystycznej dla marki stylistyce opakowane wysoką jakością wykonania. W ramach programu Lexus Bespoke Build producent da natomiast możliwość jeszcze większej personalizacji modelu LC500. W tym dostępne w limitowanym nakładzie stanie się specjalne skrzydło, powstałe z inspiracji lotniczą współpracą z Muroyą.
Japończycy z dumą przybliżyli kulisy współpracy z mistrzem Red Bull Air Race. Wiele rozwiązań technicznych w maszynie Yoshiego powstało dzięki pracy inżynierów Lexusa. Swój wkład włożyli w takie obszary konstrukcji samolotu jak aerodynamika, ergonomia, projekt układu kolumny sterującej w kokpicie czy układ chłodzenia. Tworząc limitowany spoiler do modelu LC500, Japończycy wykorzystali doświadczenia nie tylko w projektowaniu ale również wytwarzaniu rozwiązań lotniczych. W taki też sposób, o ile ostateczna wersja tego elementu powstanie z włókna węglowego, jej prototyp opracowano z aluminium stosowanego w samolocie.
Dzięki silnemu wsparciu Lexusa zostałem pierwszym japońskim mistrzem Red Bull Air Race w 2017 roku. Nasza współpraca nadal przynosi prawdziwe wzajemne korzyści.
Yoshihide “Yoshi” Muroya
Foto. materiały prasowe producenta
Miłośnik motoryzacji i motorsportu. Staram się cieszyć pasją na różne sposoby – od dziennikarstwa, przez amatorską rywalizację na torze, po konstruowanie bolidów w ramach AGH Racing – zespołu Formuły Student.
Comments