Ubytki i uszkodzenia karoserii pojazdów nie są wcale tak rzadkie, jakby się mogło wydawać. Remedium na te niedoskonałości są szpachle samochodowe, które świetnie radzą sobie z tuszowaniem i wypełnianiem tychże uszczerbków. Jakie są ich rodzaje i kiedy można je używać? Sprawdzamy!
Czym jest szpachla samochodowa?
Szpachle samochodowe to jedne z najpotrzebniejszych produktów wypełniających wszelkie ubytki, rysy czy nierówności, jakie mogą pojawić się na karoserii, zderzakach oraz innych powierzchniach pojazdu. Spotkamy je także pod nazwą szpachlówka samochodowa bądź masa szpachlowa, przy czym trzeba pamiętać, że w zależności od tego, na jaki rodzaj się zdecydujemy, takie uzyskamy właściwości. Poszczególne szpachle samochodowe różnią się twardością, kurczliwością, przyczepnością, elastycznością oraz odpornością na wahania temperatury, jak również uszkodzenia mechaniczne. Ewentualnie można postawić na uniwersalną szpachlówkę samochodową, która nada się do większości typów podłoża.
Szpachle samochodowe – rodzaje i zastosowanie
Wspomniana szpachlówka uniwersalna nada się do stali, aluminium, laminatów oraz drewna. Dostaniemy ją zwykle w bardzo dużych pojemnościach, tak by starczyła na długi czas. Nie zawsze jednak możemy ą użyć i lepiej wówczas sięgnąć po specjalistyczne preparaty.
Jednym z nich jest szpachla samochodowa do plastiku, inaczej nazywana też do tworzyw sztucznych. To idealne rozwiązanie szczególnie do renowacji najbardziej narażonych na stłuczenia zderzaków oraz innych elementów dekoracyjnych. Wiele z nich wykazuje dodatkowo odporność na działanie rozpuszczalników i kwasów, co pozwala przedłużyć żywotność naprawianych części. Ponadto tego typu preparaty bardzo dobrze trzymają się danej powierzchni.
Do większych dziur i wgnieceń świetnie nada się natomiast szpachlówka samochodowa z włóknem szklanym, którą dość łatwo się kształtuje, a po wyschnięciu tworzy bardzo trwałą i odporną powłokę. Można też stosować ją jako podkład pod inne szpachle.
Dużą popularnością cieszy się również szpachla samochodowa z aluminium, która z uwagi na swoje właściwości jest stosowana na elementach, takich jak pokrywa silnika i jego okolice czy katalizator, czyli wszędzie tam, gdzie występują spore wahania temperatury i drgania mechaniczne.
Nie można też zapomnieć o szpachlach samochodowych natryskowych. Dają one zupełnie inny efekt aniżeli standardowe. Nie zawsze spełnią jednak oczekiwania i nie nadają się do wszystkiego, szczególnie do precyzyjnego nakładania.
Dwuskładnikowe i gotowe szpachlówki samochodowe – czym się różnią?
Szpachle samochodowe mogą występować jako gotowe mieszanki lub w formie półproduktów do samodzielnego rozrobienia. Gotowe, jak sama nazwa wskazuje, można używać od razu po otwarciu. Nie mamy jednak wpływu na zastosowane proporcje, szczególnie ilość utwardzacza. Choć są one tańsze, to jednak szybciej zastygają, niekiedy nawet już w opakowaniu.
Natomiast szpachlówka samochodowa dwuskładnikowa jest nieco droższa i wymaga odpowiedniego przygotowania oraz precyzji. Najczęściej spotkamy ją w profesjonalnych zakładach, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by wspomóc się nią w samodzielnej naprawie.
Szpachle samochodowe powinny znajdować się w każdym domowym warsztacie. Pozwalają dokonać szybkich i – co najważniejsze – skutecznych poprawek. Bez względu na to, jaki rodzaj wybierzemy, musimy pamiętać o właściwym sposobie aplikacji. Szpachlówkę samochodową nanosimy kilkoma cienkimi warstwami, a nie jedną grubą. Poza tym wszystkie niezbędne informacje i instrukcja użytkowania zawsze znajdują się na opakowaniu. Dzięki zastosowaniu tych produktów możemy obyć się bez kosztownej wizyty w serwisie.
Założyciel | Redaktor naczelny
Pasjonat motoryzacji i marketingu – wielu mówi, że urodził się z benzyną we krwi, lecz lekarze wciąż mają wątpliwości jak to możliwe.